Vergadering Raad (vervolg) 09-11-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Heropening van de vergadering door de voorzitter
Koos Janssen - Burgemeester:
- 115 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 124 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- -
J. Janssen - Griffier:
- 375 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 209 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 306 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 160 w/m
J. Janssen - Griffier:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 221 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 334 w/m
Agendapunt 14 Ontwerp VVGB Nooitgedacht
Zeist omarmt nieuwe woningbouwproject Nooitgedacht ondanks vragen over sociale huisvesting
In de raadsvergadering heeft de gemeente Zeist gedebatteerd over het woningbouwproject Nooitgedacht. Het project, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, omvat de bouw van 17 woningen en 10 appartementen. Ondanks enkele kritische vragen, lijkt de raad positief over de realisatie van het project.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist kwam gisteravond bijeen om te debatteren over het ambitieuze woningbouwproject Nooitgedacht. Het project, dat voorziet in de bouw van 17 woningen en 10 appartementen, heeft tot doel de dringende behoefte aan middensegment woningen in de gemeente te lenigen. Ondanks dat het plan afwijkt van het huidige bestemmingsplan, lijkt het erop dat de raad groen licht zal geven."Laat duidelijk zijn, wij zijn absoluut voorstander van Nooitgedacht," verklaarde de heer Luca tijdens de vergadering. Zijn zorg betrof echter het ontbreken van sociale huisvesting in het centrum van Zeist. "Waarom is het sociaal revolving fonds niet ingezet om juist een sociale huisvesting te doen?" vroeg hij aan de wethouder.
De wethouder, die toegezegd heeft de vraag over grondsanering schriftelijk te beantwoorden, benadrukte dat de huidige eigenaar de saneringskosten op zich neemt. "Hier is juist ook wel een mix van betaalbare woningen," voegde ze toe, "We zijn eigenlijk wel heel blij dat deze toevoeging wordt gedaan."
De discussie spitste zich toe op de vraag of het sociaal revolving fonds, bedoeld voor sociale huurwoningen, niet beter benut had kunnen worden. "Ik zou het toch graag aan het college verzoeken om te kijken of daar nu niet eens een invulling aan gegeven zou kunnen worden," drong de heer Luca aan.
De wethouder erkende de suggestie als een goede en beloofde met collega Hoogstra, verantwoordelijk voor de portefeuille wonen, naar de toepassing van dit fonds te kijken. "Ik denk dat we de toezegging kunnen doen om in den brede naar de toepassing van dit fonds voor sociale huurwoningen te kunnen kijken," zei ze.
Ondanks de positieve houding van de raad, bleef er onzekerheid bij mevrouw Van Kippersluis, die haar stem afhankelijk stelde van de antwoorden op haar vragen. "Het antwoord op de vraag die ik gesteld heb, bepaalt of ik voor of tegen wil gaan stemmen," gaf ze aan.
Aan het einde van de avond stemde de raad in met het voorstel, met uitzondering van de fractie van ZeisterBelang, die tegenstemde. Het project Nooitgedacht lijkt daarmee een stap dichterbij realisatie, hoewel de raad nog wacht op antwoorden over de inzet van het sociaal revolving fonds en de details van de grondsanering.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de afgifte van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor het project Nooitgedacht in Zeist, waarbij 17 woningen en 10 appartementen met bijbehorende bergingen en uitritten gerealiseerd zullen worden. Dit bouwplan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar kan doorgang vinden door af te wijken van het bestemmingsplan op basis van artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), mits het niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. De ruimtelijke onderbouwing toont aan dat het plan hieraan voldoet en stedenbouwkundig en ruimtelijk positief is voor de omgeving. Er is een sterke behoefte aan woningen in het middensegment in Zeist, en het plan voorziet hierin. De buurtparticipatie is goed verlopen met overwegend positieve reacties. De economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd en een exploitatieplan is niet nodig. Na instemming van de gemeenteraad zal de ontwerpverklaring van geen bedenkingen ter inzage worden gelegd. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan de omgevingsvergunning verleend worden. Bij ingediende zienswijzen volgt een Nota van zienwijzen en verdere besluitvorming door college en gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Nooitgdacht". Het voorstel betreft de aanvraag om omgevingsvergunning voor het realiseren van 17 woningen en 10 appartementen met bijbehorende bergingen en uitritten aan Nooitgedacht in Zeist. Het bouwplan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar wordt ondersteund door een ruimtelijke onderbouwing die aantoont dat het plan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen om de zienswijzenprocedure te starten en uiteindelijk de omgevingsvergunning te verlenen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het bouwplan, de procedure, de juridische basis, de financiële onderbouwing, en de participatie van omwonenden.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen om de procedure voor de omgevingsvergunning te starten. De raad heeft ook de mogelijkheid om geen exploitatieplan vast te stellen als de kostenverdeling anderszins is verzekerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het bouwplan, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, willen ondersteunen. Dit omvat overwegingen over ruimtelijke kwaliteitswinst, behoefte aan woningen, en afwijking van de Woonvisie.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, en tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid zijn onderbouwd, maar de raad moet beoordelen of het realistisch is.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij medewerking verlenen aan de aanvraag om omgevingsvergunning en instemmen met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreide participatie met omwonenden, inclusief bijeenkomsten en individuele gesprekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en wordt behandeld in de ruimtelijke onderbouwing, met aandacht voor energiezuinigheid en milieuprestatie.
Financiële gevolgen:
De economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd door een anterieure overeenkomst en een allonge. De kosten voor de ruimtelijke procedure zijn meegenomen en de behandeling van de aanvraag wordt gedekt door leges. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kostenverdeling anderszins is verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordening Woningbouwplan Bestemmingsplan Wabo Buurtparticipatie Zienswijzenprocedure Exploitatieplan Woonvisie SchaduwwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
Het voorstel betreft de "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Nooitgedacht 1" waarbij de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van 17 woningen en 10 appartementen met bijbehorende bergingen en uitritten in Zeist. Dit is nodig om af te wijken van het bestaande bestemmingsplan en de omgevingsvergunning te verlenen. Het plan wordt gepresenteerd als een verbetering van de ruimtelijke situatie en voorziet in een behoefte aan middensegment woningen in Zeist.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide beschrijving van de procedure, de ruimtelijke onderbouwing, de participatie van omwonenden, de financiële en juridische aspecten, en de duurzaamheid van het project.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven om de procedure voor de omgevingsvergunning te starten. De raad besluit ook over het niet vaststellen van een exploitatieplan.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het project voldoet aan de behoeften van de gemeente, of het past binnen de visie op ruimtelijke ordening, en of de afwijking van het bestemmingsplan gerechtvaardigd is. Ook moet de raad de resultaten van de participatie en de impact op de omgeving meewegen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is duidelijk met een planning voor de procedure. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of ze instemt met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen en of ze akkoord gaat met het niet vaststellen van een exploitatieplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid de participatie met omwonenden, inclusief bijeenkomsten en individuele gesprekken. De reacties zijn overwegend positief, maar er zijn ook kritische geluiden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en wordt behandeld in de ruimtelijke onderbouwing. De woningen voldoen aan de eisen van energiezuinigheid en materiaalgebruik.
Financiële gevolgen en dekking:
De economische uitvoerbaarheid is gewaarborgd. De kosten voor de ruimtelijke procedure zijn opgenomen in een anterieure overeenkomst en allonge, en de kosten voor de omgevingsvergunning worden gedekt door leges. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kostenverdeling anderszins is verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordening Woningbouwplan Bestemmingsplan Wabo Participatie Zienswijzenprocedure Exploitatieplan Schaduwwerking DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 139 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 201 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 148 w/m
Angèle Welting - D66:
- 193 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 79 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 163 w/m
Angèle Welting - D66:
- 279 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 500 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 221 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 176 w/m
Angèle Welting - D66:
- 222 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 212 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 182 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 147 w/m
Angèle Welting - D66:
- 236 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 138 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 155 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 169 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks
Agendapunt 15 Advies Nieuwe verbindingen Den Dolder
Den Dolder op weg naar nieuwe verkeersstructuur na intensief debat
De gemeenteraad van Zeist heeft na een levendige discussie ingestemd met het raadsvoorstel 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder'. Het voorstel, dat voortvloeit uit een uitgebreid participatieproces, beoogt een herinrichting van de verkeersstructuur na de afsluiting van de spoorwegovergang.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – Na een intensief debat heeft de gemeenteraad unaniem groen licht gegeven voor het raadsvoorstel 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder'. Het voorstel, dat het resultaat is van een langdurig onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders, richt zich op de herinrichting van de verkeersstructuur in het dorp.De kern van het adviesrapport omvat de herinrichting van de aansluiting Pleineslaan/N238 en een nieuw ontwerp voor de Pleineslaan/Oude Dolderseweg. "We moeten bouwen, bouwen en nog eens bouwen," benadrukte raadslid Roy Luca van Seyst.nu. "Wat er echt moet gebeuren, daar staan we achter."
Een amendement dat werd ingediend om nogmaals naar de alternatieven te kijken, werd na een schorsing voor intern beraad ingetrokken. "Na overleg intern, maar ook even met de wethouder, trekken wij dit amendement in," verklaarde Luca.
Wethouder Van Dijk reageerde op het ingetrokken amendement: "Dit is eigenlijk helemaal niet om te lachen, want als college zien we dit als een echt destructief amendement." Hij benadrukte dat het geen recht zou doen aan het uitgebreide participatietraject en dat het een aanzienlijke kostenstijging zou betekenen.
De raadsleden uitten hun waardering voor het harde werk van alle betrokkenen en benadrukten het belang van een goede oplossing voor de zuidkant van Den Dolder. "Het dorp Den Dolder heeft duidelijkheid en perspectief nodig," zei Annet Ploeg van ChristenUnie-SGP.
Ook werd de aandacht gevestigd op de leefbaarheid en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer. "We zouden graag zien dat er meer aandacht is voor de afstand van de bushaltes tot het station," voegde David Tompot van de Socialistische Partij toe.
Met de unanieme instemming van de raad kan het college nu verder met de uitvoering van het plan, dat een nieuwe fase inluidt voor de verkeersstructuur van Den Dolder.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het adviesrapport 'Nieuwe Verbindingen Den Dolder', dat tot doel heeft de verkeersstructuur in Den Dolder aan te passen na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het rapport is het resultaat van een uitgebreid onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het voorgestelde besluit omvat de instemming met het adviesrapport en het geven van een opdracht aan het college van B&W om in samenwerking met relevante partijen een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te vinden. Hierbij moeten de impact en consequenties van verschillende varianten in kaart worden gebracht.
De kern van het advies is de herinrichting van de aansluiting Pleineslaan/N238 als een kruispunt met verkeerslichten en een nieuw ontwerp voor de aansluiting Pleineslaan/Oude Dolderseweg. Er is geen eenduidige conclusie over de beste route voor een kortsluitroute aan de zuidkant; alle opties hebben voor- en nadelen. Een route over landgoed Den Engh wordt verkeerskundig gezien als meest wenselijk, maar tast het cultuurhistorische karakter van het landgoed aan. Voor het centrum van Den Dolder is een inrichtingsontwerp gemaakt dat het een verblijfsgebied maakt, met aandacht voor de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
De titel van het voorstel is "Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder". Het voorstel beoogt de verkeersstructuur van Den Dolder aan te passen na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer, om zo de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te behouden. Het adviesrapport is tot stand gekomen na een uitgebreid onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport presenteert een voorkeur voor een nieuwe verbindingsroute over landgoed Den Engh en stelt voor het centrum van Den Dolder te herinrichten als verblijfsgebied.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, de onderzochte alternatieven en de aanbevelingen. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische aspecten, evenals de geplande vervolgstappen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college van B&W opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen en voor te leggen aan de raad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van het adviesrapport, het bepalen van de prioriteit van de voorgestelde maatregelen en het afwegen van de impact op de leefbaarheid, cultuurhistorie en financiën.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen worden betwist, aangezien er nog geen definitieve oplossing voor de zuidelijke route is en er zorgen zijn over de impact op het landgoed Den Engh. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar de afhankelijkheid van de medewerking van het Rijksvastgoedbedrijf en andere stakeholders kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft om verder te gaan met de ontwikkeling van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders, en de raad wordt geïnformeerd over de ontvangen feedback en de wijze waarop deze is verwerkt.
Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar aspecten zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid en de impact op het landgoed wijzen op een impliciete overweging van duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft aan dat er al € 1.008.604,- aan plankosten is gemaakt en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er wordt gewaarschuwd voor mogelijke extra financiële behoeften en de noodzaak om bij het rijk aan te kloppen voor aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Verbindingen Den Dolder Verkeersstructuur Kortsluitroute Verkeersveiligheid Leefbaarheid Participatieproces Rijksvastgoedbedrijf Atelier Rijksbouwmeester ProRail CultuurhistorieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement Nieuwe verbindingen" en stelt voor om de plannen voor nieuwe verbindingen in Den Dolder Centrum en Zuid on hold te zetten. Dit totdat er een integrale visie is ontwikkeld die alle kwadranten van het gebied verbindt, alle alternatieven zijn onderzocht (inclusief ondergrondse oplossingen), en een afwegingsnotitie is opgesteld in samenspraak met lokale belanghebbenden. Het amendement beoogt de huidige spoorwegovergang open te houden en verbeteringen door te voeren in afwachting van een breed gedragen oplossing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke procedure voorstelt voor het ontwikkelen van een integrale visie en het onderzoeken van alternatieven. Het benoemt ook de betrokkenheid van lokale belanghebbenden en de noodzaak van tijdelijke maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat zou betekenen dat het oorspronkelijke raadsvoorstel wordt gewijzigd. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te overwegen of dit amendement in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten het afwegen van de behoefte aan onmiddellijke actie tegen de wens om een meer doordachte en mogelijk duurzamere oplossing te vinden. Ook moet worden besloten of de extra tijd en middelen die nodig zijn voor het onderzoeken van alternatieven gerechtvaardigd zijn.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Het is actiegericht door te stellen wat er moet gebeuren. Het is realistisch, uitgaande van de beschikbaarheid van middelen en tijd. Echter, het is mogelijk niet tijdgebonden, omdat er geen specifieke deadlines worden gegeven voor het voltooien van de integrale visie en het onderzoeken van alternatieven.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel, maar de afwezigheid van een tijdskader kan leiden tot vertragingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de huidige plannen wijzigt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te vereisen dat de afwegingsnotitie in samenspraak met bewoners en ondernemers wordt opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant, aangezien het voorstel vraagt om alternatieven te onderzoeken die de leefbaarheid, natuur en biodiversiteit kunnen verbeteren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zou een punt van overweging moeten zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe verbindingen Den Dolder Integrale visie Alternatieven Ondergrondse oplossingen Veiligheid Leefbaarheid Verkeersveiligheid Maatschappelijke afweging Breed draagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
Titel: Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder
Samenvatting: Het adviesrapport Nieuwe Verbindingen Den Dolder is het resultaat van een uitgebreid onderzoek en participatietraject om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het rapport bevat aanbevelingen voor de herinrichting van kruispunten, de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder en aanpassingen in het centrum. De studie onderzoekt verschillende varianten voor de kortsluitroute, waarbij een route over landgoed Den Engh verkeerskundig het meest wenselijk is, maar ook ingrijpt op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.
Analyse van het voorstel:
1. Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van stakeholders, de onderzochte varianten en de afwegingen die zijn gemaakt. Er is aandacht voor participatie, financiële aspecten, juridische kaders en duurzaamheid.
2. Rol van de raad: De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen.
3. Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de aanbevelingen in het rapport, waaronder de keuze voor de kortsluitroute en de impact op het cultuurhistorische landgoed Den Engh.
4. SMART-criteria en inconsequenties: Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassingen, maar de tijdgebondenheid staat onder druk door de wens van ProRail om de overweg uiterlijk in 2026 aan te passen. Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten.
5. Besluit van de raad: De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft voor de verdere uitwerking van de zuidelijke kortsluitroute.
6. Participatie: Het voorstel benadrukt een zorgvuldig participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders.
7. Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en het behoud van cultuurhistorische waarden.
8. Financiële gevolgen: Het voorstel geeft aan dat er een financiële afspraak is met ProRail en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er is echter een risico dat aanvullende middelen nodig zijn, waarvoor mogelijk een beroep op de gemeente wordt gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Verbindingen Den Dolder Verkeersstructuur Kortsluitroute Verkeersveiligheid Leefbaarheid Participatieproces Rijksvastgoedbedrijf Atelier Rijksbouwmeester ProRail CultuurhistorieVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 151 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 151 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 197 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 101 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 266 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 272 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 203 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 257 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 364 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 206 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 187 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 234 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 245 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 210 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- -
Roy Luca - Seyst.nu:
- 139 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 142 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 198 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 135 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 501 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 172 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 145 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 161 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 215 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 186 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 220 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 167 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 202 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 179 w/m
David Tompot - SP:
- 211 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 180 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 209 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 176 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 165 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 218 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 161 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming:
- 4
- 1
- 6.0
- 162 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 146 w/m
J. Janssen - Griffier
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Bas van der Schild - GroenLinks
Marco Huijben - VVD
Marcel Fluitman - CDA
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Freerk André de la Porte - D66
David Tompot - SP
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP
Wilma Breddels - PvdA
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid B. Osinga-Tamming
Agendapunt 16 VVGB Huis ter Heideweg 19 (diverse bouwwerken sportpark)
Gemeenteraad verdeeld over bewegingsplein Huis ter Heide
Na een verhit debat heeft de gemeenteraad Zeist gestemd over de legalisering van werkzaamheden en de aanleg van een bewegingsplein. Ondanks bezwaren van buurtbewoners en enkele partijen, is het voorstel aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft gisteravond een besluit genomen over de toekomst van het sportpark aan de Huis ter Heideweg 19. Na een intensieve discussie, waarbij de emoties soms hoog opliepen, is het voorstel voor de legalisering van reeds uitgevoerde werkzaamheden en de aanleg van een bewegingsplein aangenomen, ondanks tegenstemmen van enkele fracties.De heer Carlo Fiscalini van Nieuw Democratisch Zeist opende het debat met een kritische noot: "Er is geen debat geweest over dit onderwerp," stelde hij. "De nota van zienswijze bevat onjuistheden en is onvolledig." Hij benadrukte dat er te weinig onderzoek is gedaan naar de effecten op de natuur en dat de bezwaren van de buurt- en belangenvereniging genegeerd zijn.
"Deze hele procedure getuigt van overhaasten en wellicht daardoor onzorgvuldige besluitvorming," voegde Fiscalini toe. Zijn stemverklaring werd onderbroken door de voorzitter, die wel benadrukte dat Fiscalini het recht had zijn punt te maken.
Hannie van Kippersluis van ZeisterBelang sloot zich aan bij de kritiek en kondigde aan tegen te zullen stemmen. "Wij kunnen niet instemmen," zei ze kort.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Fluitman, nam een andere positie in. "Wij zullen instemmen met deze verklaring," verklaarde hij. Fluitman wees de suggestie van de hand dat er geen participatie zou zijn geweest en dat er niet geluisterd zou zijn naar de insprekers.
De Socialistische Partij, bij monde van de heer Tompot, uitte ook zorgen over de impact van het plan op de toekomstige woonwijk en de mogelijke ontsluitingsroute. "Procedures zijn niet alles, maar we hebben wel zorgen over de impact op groen," zei Tompot, waarna hij aankondigde tegen het voorstel te stemmen.
Uiteindelijk werd het voorstel aangenomen, maar de verdeeldheid binnen de raad was duidelijk. De fracties van Nieuw Democratisch Zeist, ZeisterBelang en de Socialistische Partij stemden tegen, terwijl de meerderheid van de raad het voorstel steunde. De aanleg van het bewegingsplein gaat door, maar de discussie over de procedure en participatie van buurtbewoners blijft nazinderen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de legalisering van reeds uitgevoerde werkzaamheden en de aanleg van een bewegingsplein op het sportpark aan de Huis ter Heideweg 19 in Huis ter Heide. De portefeuillehouder Angèle Welting heeft het voorstel ingediend, dat na een uitgebreide procedure en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen, nu voorligt bij de gemeenteraad. Eén zienswijze is ingediend door de Buurt- en Belangenvereniging Huis ter Heide, maar deze heeft niet geleid tot een wijziging van het standpunt van het college. De gemeenteraad heeft eerder al een ontwerpverklaring van geen bedenkingen goedgekeurd en na de terinzagelegging van het ontwerpbesluit zijn geen bezwaren naar voren gekomen die de omgevingsvergunning in de weg staan. Het voorstel bevat twee beslispunten: het ongegrond verklaren van de zienswijze en het verlenen van de definitieve verklaring van geen bedenkingen. De financiële, juridische en communicatieve aspecten zijn in het voorstel toegelicht. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan het college de omgevingsvergunning verlenen, waarna eventueel beroep kan worden ingesteld.
-
Analyse van het document
Titel: Verklaring van geen bedenkingen Huis ter Heideweg 19 te Huis ter Heide (diverse bouwwerken sportpark)
Samenvatting:
Het voorstel betreft het legaliseren van reeds uitgevoerde werkzaamheden en het aanleggen van een bewegingsplein op het sportpark aan de Huis ter Heideweg 19 in Huis ter Heide. Na herroeping van eerdere omgevingsvergunningen op advies van de commissie voor de bezwaarschriften, wordt nu een definitieve verklaring van geen bedenkingen gevraagd aan de raad, zodat een nieuwe omgevingsvergunning kan worden verleend. Het voorstel omvat twee beslispunten: het ongegrond verklaren van een ingediende zienswijze en het verlenen van de definitieve verklaring van geen bedenkingen.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke procedurele beschrijving, een overzicht van de stappen die zijn genomen, en een uiteenzetting van de argumenten voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
2. Rol van de raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen.
3. Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het project voldoet aan de ruimtelijke ordening en of de ingediende zienswijze voldoende grond biedt om het voorstel aan te passen of af te wijzen.
4. SMART-principes:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid worden ondersteund door de ruimtelijke onderbouwing en de uitgevoerde onderzoeken. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
5. Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de beantwoording van de zienswijze en of ze de definitieve verklaring van geen bedenkingen verleent.
6. Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een zienswijze is ingediend en behandeld, wat wijst op enige vorm van participatie.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen bij de aanleg van het bewegingsplein en de legalisatie van de bouwwerken.
8. Financiële gevolgen:
De kosten voor de procedure worden gedekt door leges. De gemeente is eigenaar en initiatiefnemer, dus ontwikkelingskosten en eventuele planschade komen voor rekening van de gemeente. Er wordt gesteld dat de kans op planschade nihil is.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed onderbouwd en volledig, met een duidelijke procedure en argumentatie. De raad moet nu een besluit nemen op basis van de verstrekte informatie en de ingediende zienswijze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Sportpark Bestemmingsplan Ruimtelijke ordening Zienswijze Bouwwerken Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Besluit omgevingsrecht Masterplan Buitensport PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit omgevingsvergunning" voor het plaatsen van diverse faciliteiten op het terrein van sportvereniging SV Zeist. Het betreft lichtmasten, hekwerken, dug-outs, opslagruimtes, foutpalen, tribunes, scoreborden, een bewegingsplein en vervanging van afrastering. Eerdere vergunningen zijn herroepen na bezwaar en nu is een nieuwe aanvraag ingediend. De vergunning is verleend met een uitgebreide procedure en diverse voorschriften.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de activiteiten, een juridische onderbouwing, een overzicht van de voorschriften en informatie over de procedure.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een verklaring van geen bedenkingen afgegeven, wat noodzakelijk is voor het verlenen van de vergunning. De raad heeft dus een goedkeurende rol gespeeld.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging van belangen tussen sportfaciliteiten en de impact op de omgeving, zoals natuur, lichtvervuiling en de belangen van omwonenden.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke voorschriften en termijnen. Er lijken geen inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verleende omgevingsvergunning steunt en of de voorgestelde maatregelen en voorschriften voldoende zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een zienswijzeprocedure en een hoorzitting, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar aspecten zoals lichtvervuiling en impact op natuur worden wel meegenomen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd in de leges die verbonden zijn aan de vergunning. Er is een gedetailleerde berekening van de kosten en informatie over de betalingswijze.
Conclusie:
Het voorstel is grondig en lijkt rekening te houden met diverse belangen. De raad heeft een belangrijke rol gespeeld in het proces en moet nu besluiten of zij het definitieve besluit steunt. Financiële, participatieve en duurzaamheidsaspecten zijn in het voorstel opgenomen. -
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verklaring van geen bedenkingen Huis ter Heideweg 19 te Huis ter Heide (diverse bouwwerken sportpark)". Het voorstel betreft het legaliseren van reeds uitgevoerde werkzaamheden en het aanleggen van een bewegingsplein op het sportpark aan de Huis ter Heideweg 19. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de beantwoording van een ingediende zienswijze en een definitieve verklaring van geen bedenkingen te verlenen, waardoor de omgevingsvergunning verleend kan worden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke procedure, argumentatie en toelichting. Er is een Nota van zienswijzen bijgevoegd en de financiële gevolgen zijn beschreven.
Rol van de raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen. De raad heeft hierbij de rol van toezichthouder op de naleving van de juiste procedures en de belangenafweging.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het project voldoet aan de ruimtelijke ordening en of de belangen van de buurt- en belangenvereniging voldoende zijn meegenomen. Ook moet de raad overwegen of de afwijkingen van het bestemmingsplan acceptabel zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden (SMART), maar de relevantie en haalbaarheid (realistisch) zijn afhankelijk van de politieke en maatschappelijke context. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de beantwoording van de zienswijze en of ze de definitieve verklaring van geen bedenkingen verleent.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de ingediende zienswijze en de Nota van zienswijzen, wat wijst op een vorm van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van sportfaciliteiten en openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de procedure worden gedekt door leges. De gemeente is eigenaar en initiatiefnemer, dus ontwikkelingskosten en planschade komen voor rekening van de gemeente. De kans op planschade wordt als nihil beschouwd. Het voorstel lijkt financieel gedekt te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Sportpark Bestemmingsplan Bouwwerken Ruimtelijke ordening Zienswijze Verklaring van geen bedenkingen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Planschade ProcedureVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 113 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 192 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 500 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 277 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 184 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 323 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 109 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 277 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 172 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 171 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 164 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 146 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 223 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 253 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 201 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 160 w/m
J. Janssen - Griffier:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 667 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 522 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 270 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 286 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 178 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 117 w/m
David Tompot - SP:
- 159 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 124 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
J. Janssen - Griffier
David Tompot - SP
Agendapunt 17 Manifest weerbaar bestuur prov. Utrecht
Utrechtse politiek verenigt zich tegen intimidatie: Manifest Weerbaar Bestuur aangenomen
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een tijd waarin politieke ambtsdragers steeds vaker te maken krijgen met agressie en intimidatie, heeft de gemeenteraad van Zeist unaniem het Manifest Weerbaar Bestuur aangenomen. Het manifest, dat de weerbaarheid van bestuurders moet versterken, is een reactie op de negatieve impact die grensoverschrijdend gedrag heeft op de democratie en de bereidheid om politieke functies te vervullen.Tijdens een recente vergader in de gemeenteraad van Zeist stond het Manifest Weerbaar Bestuur centraal. Het manifest, dat als doel heeft de weerbaarheid van politieke ambtsdragers te versterken, werd unaniem door de raad aangenomen. "Met elkaar stellen we een norm," benadrukte de voorzitter, "om te voorkomen dat intimidatie en bedreiging onze democratie aantasten."
Gerard van Vliet van GroenLinks onderstreepte het belang van het voorstel: "Het is cruciaal dat we als openbaar bestuur niet geschoffeerd kunnen worden." Hij vroeg aandacht voor de mogelijkheid van zelfregie voor degenen die met ongewenst gedrag te maken krijgen.
Dick van Ginkel van D66 sprak zijn steun uit voor het initiatief: "We omarmen dit voorstel van harte. Het zijn barre tijden, vooral op social media." Hij benadrukte de noodzaak van een gezamenlijke aanpak en keek uit naar de conferentie over de uitvoering van het manifest.
Jan Bredius van Nieuw Democratisch Zeist prees de toevoegingen aan het raadsvoorstel en de duidelijkheid die het biedt. "Het manifest is een robuuste reactie op de zorgen die er zijn," zei hij, "en geeft kracht aan onze democratie."
Wilma Breddels van de Partij van de Arbeid deelde haar aanvankelijke aarzeling, maar gaf aan overtuigd te zijn van het belang van een eenduidige reactie op grensoverschrijdend gedrag.
Ernst van Splunter van de VVD uitte zijn zorgen over de staat van de democratie: "Het is goed dat dit manifest er is, maar het is harde noodzaak." Hij wees op de moeilijkheid van het definiëren van grensoverschrijdend gedrag en de urgentie van het probleem.
De raad stemde unaniem in met het voorstel, waarbij de voorzitter de eensgezindheid benadrukte: "Dat we het unaniem onderschrijven, is mooi." Er werd erkend dat er nog een uitwerking volgt na een conferentie in het voorjaar van 2024. Het manifest en de handreiking zijn niet juridisch bindend, maar dienen als werkafspraken en instructies om een veilige democratie te waarborgen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het Manifest Weerbaar Bestuur in de provincie Utrecht, met als doel de weerbaarheid van politieke ambtsdragers te versterken en een eenduidige aanpak te hanteren tegen grensoverschrijdend gedrag. Het manifest en de bijbehorende handreiking zijn ontwikkeld als reactie op de toenemende agressie, bedreiging en intimidatie die politieke ambtsdragers ervaren, wat een negatieve impact kan hebben op de democratie en de bereidheid om politieke functies te vervullen. Het voorstel omvat twee besluiten: het vaststellen van het manifest door de raad en het verzoek aan het college om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen in overleg met de raad.
Het manifest benadrukt het niet accepteren van grensoverschrijdend gedrag en het altijd melden en reageren hierop. De handreiking biedt richtlijnen voor het definiëren en aanpakken van dergelijk gedrag en dient als inspiratie voor toekomstige agressieprotocollen. Een provinciaal coördinator Veilig Publieke Taak zal ondersteuning bieden bij de uitvoering. Het manifest en de handreiking zijn niet juridisch bindend, maar functioneren als werkafspraken en instructies. Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel.
Het raadsvoorstel benadrukt het belang van een weerbaar bestuur voor een goed functionerende democratie en de noodzaak van een eensgezinde aanpak tegen grensoverschrijdend gedrag. Er is een sessie gepland met het landelijke Netwerk Weerbaar Bestuur in het eerste kwartaal van 2024 om de uitvoering van het manifest en de handreiking te bespreken. Het voorstel sluit aan bij de inzet om polarisatie en ondermijning tegen te gaan en de lokale democratie te vernieuwen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Manifest Weerbaar Bestuur in de provincie Utrecht". Het voorstel richt zich op het vergroten van de weerbaarheid van politieke ambtsdragers en het eenduidig aanpakken van grensoverschrijdend gedrag jegens hen. Het manifest is een reactie op de toenemende agressie, bedreiging en intimidatie die politieke ambtsdragers ervaren, wat een negatieve impact kan hebben op de democratie en de bereidheid van mensen om politieke functies te bekleden. Het voorstel omvat het vaststellen van het manifest en het verzoeken van het college om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel in samenwerking met de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijk doel stelt, een besluit voorstelt en de inhoudelijke achtergrond en noodzaak van het manifest uiteenzet. Het bevat ook een toelichting op participatie, financiële aspecten, juridische aspecten, duurzaamheid, samenhang met andere projecten, planning, communicatie en evaluatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het manifest vast te stellen en het college te verzoeken om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen. De raad zal ook betrokken zijn bij de evaluatie van het beleid en de uitvoering van het manifest en de handreiking.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de mate van prioriteit die gegeven wordt aan de weerbaarheid van het bestuur en de middelen die ingezet worden om grensoverschrijdend gedrag aan te pakken.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar in zijn doelstellingen, maar het kan zijn dat de acties die nodig zijn voor de implementatie en uitvoering meer gedetailleerd moeten worden om volledig SMART te zijn. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het manifest vaststelt en of zij het college verzoekt om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt transparantie en openheid over de aanpak van grensoverschrijdend gedrag en zorgt ervoor dat participanten vrij en zonder intimidatie kunnen participeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op sociaal gedrag en bestuurlijke weerbaarheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen directe financiële consequenties zijn. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten die kunnen voortvloeien uit de implementatie en uitvoering van het manifest.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerbaar Bestuur Grensoverschrijdend gedrag Politieke ambtsdragers Intimidatie Agressie Provincie Utrecht Handreiking Democratie Implementatie Veilig Publieke TaakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Manifest Weerbaar Bestuur in de provincie Utrecht". Het doel is om de weerbaarheid van politieke ambtsdragers te vergroten en grensoverschrijdend gedrag jegens hen eenduidig aan te pakken. Het manifest en de bijbehorende handreiking stellen duidelijke afspraken en procedures vast om bedreiging en intimidatie van bestuurders en volksvertegenwoordigers niet te accepteren, altijd te melden en consequent te reageren op de pleger.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke inleiding, argumenten voor en tegen, een toelichting op participatie, financiële en juridische aspecten, en een proces voor planning, uitvoering en evaluatie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het manifest vast te stellen en te onderschrijven door middel van ondertekening. De raad speelt ook een rol in de communicatie en evaluatie van het manifest en de handreiking.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet steunen van het manifest en de mate waarin men zich committeert aan de uitvoering ervan.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar (door meldingen en reacties), Acceptabel, en Tijdgebonden (met een geplande themabijeenkomst in het eerste kwartaal van 2024). Relevantie en haalbaarheid moeten in de praktijk blijken. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het manifest vaststelt en ondertekent.
Participatie:
Het voorstel benadrukt transparantie en openheid over de aanpak van grensoverschrijdend gedrag en zorgt ervoor dat participanten vrij en zonder intimidatie kunnen participeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke weerbaarheid en omgang met grensoverschrijdend gedrag.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten, waarschijnlijk omdat deze niet worden verwacht of omdat ze minimaal zijn.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed doordacht en gericht op het versterken van de democratische weerbaarheid en integriteit. De raad zal moeten besluiten of zij zich achter de doelstellingen en afspraken van het manifest schaart.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerbaar Bestuur Grensoverschrijdend gedrag Politieke ambtsdragers Integriteit Democratie Handreiking Agressieprotocol Participatie Ondermijning PolarisationVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 199 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 206 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 158 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 206 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 234 w/m
Agendapunt 18 Vervolg opvang ontheemden Oekraïners (gewijzigd)
Zeist zet zich in voor Oekraïense vluchtelingen: Recreatiepark Dijnselburg wordt nieuwe opvanglocatie
In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Zeist besloten om Recreatiepark Dijnselburg voor drie jaar te huren als opvanglocatie voor vluchtelingen uit Oekraïne. Met een jaarlijkse huur van €1.100.000, streeft de gemeente ernaar om haar doelstelling van 300 opvangplekken te realiseren. Dit besluit komt voort uit de noodzaak om te anticiperen op de aflopende overeenkomsten voor huidige opvanglocaties en de verwachte toename van de opvangtaakstelling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een unaniem besluit heeft de gemeenteraad van Zeist groen licht gegeven voor het huren van Recreatiepark Dijnselburg als nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. De raadsleden bespraken het voorstel uitvoerig, waarbij verschillende perspectieven en zorgen naar voren kwamen.Freerk André de la Porte van D66 prees het voorstel als "een heel mooi voorstel", maar uitte zijn zorgen over de toezegging aan de eigenaar van het terrein, BP, betreffende de gebiedsontwikkeling. "We moeten kijken naar een goede integrale ontwikkeling van dat stuk van de Amersfoortse weg," benadrukte André de la Porte.
Marcel Fluitman van het CDA betreurde het dat flexwoningen financieel niet haalbaar bleken, maar stemde in met het voorstel. Hij benadrukte het belang van een open terrein: "Laten we het zien dat het ook een soort open wijkje wordt." Fluitman vroeg ook om duidelijkheid over de verdeling van de huidige locaties en de financiële implicaties daarvan.
David Tompot van de Socialistische Partij gaf aan dat zijn partij het voorstel zou steunen, omdat het belangrijk is dat de gemeente opvang blijft bieden. Hij vroeg zich af of er nog ruimte was voor spoedzoekers om van de opvanglocaties gebruik te maken.
Jan Bredius van Nieuw Democratisch Zeist haalde een historisch perspectief aan, herinnerend aan de opvang van vluchtelingen 300 jaar geleden. "Ook toen waren er vluchtelingen uit die streek en een traditie van een zorgzame samenleving," zei Bredius, die aangaf voor het voorstel te stemmen.
Wethouder Laura Hoogstraten bevestigde de wens om van Dijnselburg een open wijk te maken en gaf aan dat de andere locaties nodig blijven om alle Oekraïense vluchtelingen in Zeist op te vangen. "Ruimte voor spoedzoekers is ook nog steeds een wens," voegde ze toe, hoewel ze erkende dat dit vergunningstechnisch lastig is.
Wethouder van Dijk verzekerde dat er een integrale aanpak blijft voor de ontwikkeling van het gebied rond de Amersfoortse weg en dat de gemeenteraad hierover geïnformeerd zal worden.
Met de unanieme instemming van de raad, zet Zeist een belangrijke stap voorwaarts in de opvang van vluchtelingen, terwijl het tegelijkertijd werkt aan een langetermijnvisie voor huisvesting en gebiedsontwikkeling.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het aangaan van een huurovereenkomst voor de opstallen op Recreatiepark Dijnselburg voor een periode van drie jaar, met als doel de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. De huurkosten bedragen €1.100.000 per jaar exclusief btw, ingaande op 1 december 2023. Dit voorstel is een reactie op de aflopende overeenkomsten voor huidige opvanglocaties en de verwachte stijging van de opvangtaakstelling voor gemeenten. De gemeente Zeist heeft als doelstelling 300 opvangplekken te realiseren, waarvan er momenteel 280 beschikbaar zijn. Door de huur van Recreatiepark Dijnselburg kan Zeist aan deze doelstelling voldoen en zelfs ruimte creëren voor andere doelgroepen. Daarnaast is er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar het realiseren van flexwonen op deze locatie, maar dit bleek financieel niet haalbaar. De gemeente werkt samen met grondeigenaren aan een gebiedsvisie voor permanente woningbouw, die medio 2024 aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vervolg opvang ontheemden uit Oekraïne". Het voorstel behelst het aangaan van een huurovereenkomst voor de opstallen op Recreatiepark Dijnselburg voor een bedrag van €1.100.000 per jaar (exclusief btw) vanaf 1 november 2023 voor een periode van drie jaar, met als doel de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt de belangrijkste elementen te bevatten, zoals de financiële details en de duur van de overeenkomst. Echter, de wethouder geeft aan dat er nog geen definitieve overeenstemming is met de betrokken partijen, wat suggereert dat het voorstel nog niet volledig uitgewerkt is.
Rol van de raad:
De raad heeft een besluitvormende rol. Zij moeten het voorstel goedkeuren voordat het uitgevoerd kan worden. De raad moet ook de financiële risico's en de veiligheidsaspecten beoordelen, zoals blijkt uit de toezeggingen.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de kosten en de duur van de huurovereenkomst gerechtvaardigd zijn voor de opvang van ontheemden. Ook moeten zij overwegen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere prioriteiten en uitgaven binnen de gemeente.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar qua financiële verplichtingen en tijdspanne. Het is acceptabel in de zin dat het een humanitaire inspanning betreft. Echter, de haalbaarheid en tijdigheid kunnen in twijfel worden getrokken, aangezien er nog geen definitieve overeenstemming is met de betrokken partijen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel goedkeuren, afwijzen of uitstellen tot er definitieve overeenstemming is bereikt met de betrokken partijen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe de participatie van belanghebbenden is vormgegeven. Wel is er een reactie op de schriftelijke inbreng van de Belangenvereniging HtH toegezegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan relevant zijn in termen van de sociale duurzaamheid en de integratie van ontheemden in de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft duidelijke financiële gevolgen, namelijk een jaarlijkse uitgave van €1.100.000 exclusief btw. Er wordt niet vermeld hoe dit gedekt wordt, maar de raad ontvangt een overzicht van het financiële risico.
Conclusie:
Het voorstel is nog niet volledig uitgewerkt en de raad wordt geadviseerd te wachten met besluitvorming tot er definitieve overeenstemming is met alle partijen. De financiële en veiligheidsaspecten moeten nog verder worden uitgewerkt en aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang ontheemden Oekraïne Huurovereenkomst Recreatiepark Dijnselburg Financieel risico Veiligheid Overeenstemming partijen Belangenvereniging HtH Wethouder Laura Hoogstraten Voorzitter Dick van GinkelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vervolg opvang ontheemden uit Oekraïne". Het voorstel behelst het aangaan van een huurovereenkomst voor de opstallen op Recreatiepark Dijnselburg voor een periode van 3 jaar voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, voor een bedrag van €1.100.000 per jaar (ex. btw). Daarnaast wordt de raad geïnformeerd over het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar het realiseren van flexwonen op deze locatie. Het doel is om 300 opvangplekken beschikbaar te hebben, waarvan er nu 280 zijn gerealiseerd. De urgentie is hoog vanwege aflopende overeenkomsten en de verwachting dat de taakstelling voor gemeenten voor opvang en huisvesting zal stijgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de situatie, de noodzaak voor actie, de financiële implicaties en de risico's. Er wordt ook aandacht besteed aan de juridische aspecten en de communicatieaanpak.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, eventuele wijzigingen voor te stellen en uiteindelijk een besluit te nemen over het aangaan van de huurovereenkomst.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de bereidheid om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de opvang van vluchtelingen, de afweging van de risico's en de langetermijnvisie op huisvesting en integratie van ontheemden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er zijn geen directe inconsequenties zichtbaar in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het aangaan van de huurovereenkomst voor de opstallen op Recreatiepark Dijnselburg.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een communicatieaanpak is en dat relevante groepen worden betrokken bij de uitwerking van het voorstel. Er wordt gesproken over participatie in het najaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar het concept van flexwonen kan worden gezien als een duurzame oplossing voor tijdelijke huisvesting.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een huursom van €1.100.000 per jaar en bijkomende kosten voor inrichting en exploitatie. Er wordt aangegeven dat er compensatie van de rijksoverheid is, maar er zijn risico's verbonden aan de looptijd van de compensatieregeling ten opzichte van de huurovereenkomst. Het voorstel suggereert het risico te verwerken in de risicoanalyse van de jaarrekening en ruimte te reserveren in het weerstandsvermogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang ontheemden Oekraïne Huurovereenkomst Recreatiepark Dijnselburg Vluchtelingen Flexwonen Gebiedsvisie permanente woningbouw Taakstelling provincie Utrecht Opvangcapaciteit Haalbaarheidsonderzoek Financiële risico's Communicatie en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het raadsvoorstel "Vervolg opvang ontheemden uit Oekraïne" betreft het aangaan van een huurovereenkomst voor de opstallen op Recreatiepark Dijnselburg voor een periode van 3 jaar, met als doel het bieden van opvang aan vluchtelingen uit Oekraïne. De gemeente Zeist wil hiermee bijdragen aan de provinciale taakstelling en zoekt naar een (semi)duurzame oplossing voor de opvang. Het voorstel omvat ook een haalbaarheidsonderzoek naar het realiseren van flexwonen op deze locatie voor verschillende doelgroepen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de noodzaak voor nieuwe opvangplekken, de financiële implicaties, en de juridische en procedurele stappen die genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over het aangaan van de huurovereenkomst en het uitvoeren van het haalbaarheidsonderzoek. De raad heeft ook de taak om de financiële risico's en de impact op de gemeenschap te beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de investering van €1.100.000 per jaar gerechtvaardigd is en of het haalbaarheidsonderzoek naar flexwonen in lijn is met de lange termijn visie van de gemeente. Ook moet de raad overwegen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere prioriteiten en projecten binnen de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is duidelijk met een huurperiode van 3 jaar. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afhankelijkheid van de compensatieregeling van de rijksoverheid kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het aangaan van de huurovereenkomst en het uitvoeren van het haalbaarheidsonderzoek.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een procesvoorstel voor participatie en een intentieovereenkomst als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant, vooral in de context van het haalbaarheidsonderzoek naar flexwonen, wat een duurzame huisvestingsoplossing kan bieden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een huursom van €1.100.000 per jaar. Er wordt aangegeven dat de kosten gedekt worden door een compensatieregeling van de rijksoverheid, maar er is een risico dat deze regeling niet verlengd wordt voor de gehele huurperiode. Dit risico moet worden opgenomen in de risicoanalyse van de jaarrekening en mogelijk gereserveerd in het weerstandsvermogen.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt een doordachte oplossing voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De raad zal echter de financiële risico's en de impact op de lokale gemeenschap zorgvuldig moeten overwegen alvorens een besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oekraïne vluchtelingen opvang Recreatiepark Dijnselburg huurovereenkomst flexwonen taakstelling huisvesting haalbaarheidsonderzoek capaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 117 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 191 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 185 w/m
David Tompot - SP:
- 188 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 159 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 135 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 153 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 311 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 167 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 212 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 165 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 219 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 220 w/m
Freerk André de la Porte - D66
David Tompot - SP
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Walter van Dijk - Wethouder
Agendapunt 19 Sluiting
Koos Janssen - Burgemeester:
- 103 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 235 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 515 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 174 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- -
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 186 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 168 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 156 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 167 w/m