Vergadering Ronde Tafel beleidskader bestaanszekerheid 05-09-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Raadsvoorstel Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid
Gemeente Zeist zet in op financiële bestaanszekerheid
De gemeenteraad van Zeist debatteerde afgelopen week over het nieuwe beleidskader "Financiële Bestaanszekerheid" voor de periode 2024-2027. Dit kader richt zich op het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de Ronde Tafel kwamen diverse maatschappelijke organisaties aan het woord, waaronder Schuldhulpmaatje en Humanitas. Beide organisaties benadrukten het belang van een integrale aanpak en de inzet van vrijwilligers om financiële problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.Vrijwilligers als sleutel tot succes
Jaap Smit van Schuldhulpmaatje Zeist benadrukte de waarde van vrijwilligers in het bereiken van kwetsbare inwoners. "Vrijwilligers hebben een andere relatie met cliënten dan professionals, onder andere doordat contacten middels huisbezoeken plaatsvinden en er geen tijdsdruk is," aldus Smit. Hij pleitte voor het benutten van alle mogelijkheden binnen de privacyregels van de AVG om sneller hulp te kunnen bieden.
Ook Dieuwke de Vries van Humanitas Heuvelrug onderstreepte het belang van laagdrempelige hulp. "Wat wij willen en wat ik een beetje mis, is dat we de hulpvrager centraal stellen. De hulpvrager moet weten waar die aan moet kloppen, laagdrempelig, makkelijk vindbaar en bij voorkeur om de hoek," aldus De Vries. Ze prees de Wegwijscafés in Zeist, waar professionals en vrijwilligers samenwerken om hulpvragers efficiënt te ondersteunen.
Raadsleden kritisch maar hoopvol
De raadsleden toonden waardering voor de insprekers en hun werk, maar hadden ook kritische vragen. Mevrouw Van Lunteren van de SP vroeg zich af of acht geïnterviewde personen representatief genoeg waren voor de 2400 huishoudens met een bijstandsuitkering in Zeist. Ze pleitte voor concretere doelstellingen en vroeg of er ook naar onorthodoxe methoden was gekeken, zoals in andere gemeenten.
Mevrouw Ploeg van de ChristenUnie-SGP miste concrete doelstellingen in het beleidskader. "Als raadslid ben ik eigenlijk wel een beetje op zoek naar waar komen we vandaan, waar staan we en waar gaan we naartoe?" Ze vroeg om meer duidelijkheid over de groep 18-34-jarigen, die volgens het beleidskader een risicogroep vormen.
Wethouder Hoogstraten: "Preventie en samenwerking zijn cruciaal"
Wethouder Laura Hoogstraten benadrukte het belang van preventie en samenwerking met maatschappelijke partners. Ze kondigde aan dat de gemeente Zeist naar Gent en Arnhem zal gaan om te leren van hun aanpak op het gebied van automatische toekenning van regelingen en schuldenaanpak. "We willen echt aan de slag met innovatie en onorthodoxe methoden," aldus Hoogstraten.
Ze gaf ook aan dat het uitvoeringsplan, dat samen met partners zal worden opgesteld, concretere doelstellingen zal bevatten. "We gaan met het veld aan de slag om de uitvoering verder vorm te geven en daarbij ook de ervaringsdeskundigen betrekken."
Vervolgdebat gepland
Het debat over het beleidskader "Financiële Bestaanszekerheid" wordt voortgezet op 26 september. Verschillende raadsleden hebben aangegeven behoefte te hebben aan verdere verdieping en concrete uitwerkingen van de plannen.
Met dit beleidskader zet de gemeente Zeist een stap richting een meer inclusieve en financieel stabiele samenleving, waarbij de inzet van vrijwilligers en een integrale aanpak centraal staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel "Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid" beoogt goedkeuring van de gemeenteraad voor het beleidskader voor de periode 2024-2027. Dit kader richt zich op het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners en omvat een visie, uitgangspunten en vier speerpunten:
- Structurele financiële bestaanszekerheid: Een integrale benadering vanuit verschillende leefgebieden en beleidsterreinen, samenwerking met maatschappelijke partners, en inzet van ervaringsdeskundigen.
- Inclusiviteit ondanks laag inkomen: Verbetering van de toegankelijkheid en effectiviteit van voorzieningen, en ondersteuning gericht op de behoeften van inwoners.
- Preventie van financiële problemen: Verhogen van kennis en vaardigheden van jongeren, ondersteuning bij levensgebeurtenissen, en vroegsignalering van schulden.
- Verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen: Investeren in gezondheid door barrières weg te nemen en hulpbronnen te versterken.
Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met partners en een integrale aanpak binnen het Sociaal Domein. De financiële dekking voor de uitvoering van dit beleid wordt voorgesteld uit de stelpost effecten samenleven, zonder effect op het begrotingssaldo. Het beleidskader zal na vaststelling verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsplan met concrete acties en meetbare effecten. De voortgang en effecten zullen na twee jaar worden geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid"
#Titel en Samenvatting
Titel: Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid
Samenvatting: Het beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027 van de gemeente Zeist richt zich op het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners. Het kader omvat een visie, uitgangspunten en vier speerpunten: structurele financiële zekerheid, participatie ondanks laag inkomen, preventie van financiële problemen, en verkleining van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Het voorstel is gebaseerd op evaluaties van eerder beleid, input van partners en inwoners, en landelijke beleidsontwikkelingen. De financiële dekking wordt voorgesteld uit de stelpost effecten samenleven, zonder effect op het begrotingssaldo.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke visie, speerpunten, financiële toelichting, en een participatieproces. Het biedt een solide basis voor verdere uitwerking en implementatie.
#Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beleidskader en de budgettaire consequenties te verwerken in de eerstvolgende technische begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in de goedkeuring en het toezicht op de uitvoering van het beleidskader.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
- Prioritering van speerpunten: Welke speerpunten krijgen prioriteit bij de uitvoering?
- Financiële dekking: Instemmen met de voorgestelde dekking uit de stelpost effecten samenleven.
- Samenwerking met partners: Hoe intensief en op welke manier wordt samengewerkt met maatschappelijke partners?
#SMART-analyse en Inconsistenties
- Specifiek: De speerpunten zijn duidelijk gedefinieerd.
- Meetbaar: Er wordt aangegeven dat concrete acties en meetbare effecten in een uitvoeringsplan worden vastgelegd.
- Acceptabel: Het voorstel lijkt breed gedragen door participatie van diverse stakeholders.
- Realistisch: De doelen zijn ambitieus maar haalbaar met de juiste inzet en samenwerking.
- Tijdsgebonden: Het beleidskader heeft een looptijd van vier jaar (2024-2027).
Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om:
1. In te stemmen met het beleidskader Financiële Bestaanszekerheid 2024-2027.
2. In te stemmen met het verwerken van de budgettaire consequenties in de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
#Participatie
Het voorstel benadrukt een breed participatief proces, inclusief evaluaties, interviews, panelonderzoeken, en focusgroepen met inwoners en stakeholders. Dit draagt bij aan de legitimiteit en het draagvlak van het beleidskader.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële bestaanszekerheid en sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
#Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De benodigde dekking voor de jaren 2024-2027 wordt voorgesteld uit de stelpost effecten samenleven, wat budgetneutraal is en geen effect heeft op het begrotingssaldo. De financiële planning lijkt solide en goed onderbouwd.
Conclusie
Het raadsvoorstel "Beleidskader Financiële Bestaanszekerheid" is een goed uitgewerkt en gedetailleerd document dat een duidelijke visie en strategie biedt voor het versterken van de financiële bestaanszekerheid van inwoners in Zeist. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beleidskader en de financiële dekking, wat een belangrijke stap is in de implementatie van dit meerjarige beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële bestaanszekerheid Beleidskader Inwoners Armoede Laag inkomen Speerpunten Uitvoeringsplan Partners Evaluatie GezondheidsverschillenVerfijning van de zoekopdracht:
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 152 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 227 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 783 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 174 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 639 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 621 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 184 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 132 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- -
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 487 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- -
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 167 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 195 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- -
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 273 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 686 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 153 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 139 w/m
René van der Linde - ChristenUnie-SGP:
- 168 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 219 w/m
Silke Zwart - GroenLinks:
- 167 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 202 w/m
Esther Kant - CDA:
- 182 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 277 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 307 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 181 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 244 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 364 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 200 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 247 w/m
Silke Zwart - GroenLinks:
- 179 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 72 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 162 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 193 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 187 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 203 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 182 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 100 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- -
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 515 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- -
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 183 w/m
Chimène van Lunteren - SP:
- 173 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 216 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 102 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 64 w/m
Gastspreker 4 - Gastspreker:
- 173 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 376 w/m
Esther Kant - CDA:
- 234 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- -
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 188 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 244 w/m
Esther Kant - CDA:
- 257 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 419 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 212 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 176 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 266 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 216 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 179 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 165 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 245 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 219 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu
00:08:33 - 00:08:39 - 00:11:58 - 00:12:00 - 00:13:12 - 00:13:14 - 00:15:32 - 00:15:34 - 00:18:21 - 00:18:23 - 00:18:47 - 00:18:48 - 00:18:55 - 00:21:52 - 00:23:30 - 00:24:29 - 00:25:31 - 00:28:22 - 00:32:38 - 00:39:49 - 00:56:07 - 00:59:21 - 00:59:51 - 01:01:02 - 01:02:46 - 01:03:08 - 01:04:38 - 01:04:39 - 01:07:57 - 01:09:50 - 01:12:52 - 01:13:33 - 01:13:43 - 01:15:51 - 01:19:01 - 01:20:26 - 01:23:19 - 01:24:03 - 01:24:57