Vergadering Debat (algemene beschouwingen & Begroting) 18-10-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening Debat door de voorzitter
Koos Janssen - Burgemeester:
- 84 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt Bijdragen fractievoorzitters
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt Uitspreken van de Algemene beschouwingen (1e termijn raad)
Gemeente Zeist zet koers naar een duurzaam en sociaal 2023
Stabiele financiën en zorg voor kwetsbaren centraal in nieuwe begroting
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeente Zeist heeft haar begroting voor 2023 gepresenteerd, waarin een voordelig financieel resultaat en aandacht voor kwetsbare groepen de boventoon voeren. Ondanks de uitdagingen van een energiecrisis en hoge inflatie, blijft Zeist financieel stabiel en zet het college in op ondersteuning van inwoners die het hardst getroffen worden.Tijdens de levendige raadsvergadering werden diverse thema's aangesneden, waaronder de zorg voor minima, de noodzaak van duurzaamheid en de huisvestingscrisis. "We moeten hard aan de slag. De samenleving is kwetsbaar en het vertrouwen in de overheid is niet groot," benadrukte Wilma Breddels (PvdA). Zij pleitte voor een "solide plan" om de lasten voor de meest getroffen inwoners te verlichten.
De begroting toont een weerstandsvermogen dat aandacht vraagt, maar met geplande toevoegingen aan de reserve boven de norm uitkomt. Echter, de Partij van de Arbeid en andere partijen dringen aan op een snellere verhoging van de ratio naar de vastgestelde 1,5.
David Tompot (SP) bracht het dilemma naar voren over het wel of niet uitkeren van de energietoeslag aan studenten, een groep die momenteel wordt uitgesloten van deze regeling. "Waarom besluit het college niet gewoon zelf om de energietoeslag ook aan studenten uit te keren?" vroeg hij retorisch.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer van Nieuwstad, benadrukte de noodzaak van een degelijk financieel beleid en de verantwoordelijkheid van de gemeente om de weerstandsratio op peil te houden. Hij stelde voor om de lastenverzwaring onder de loep te nemen en te zoeken naar ruimte in de portemonnee van inwoners.
De VVD, bij monde van Ernst van Splunter, sprak zich krachtig uit tegen het "op slot gooien" van Zeist en benadrukte de noodzaak van bouwen voor starters, senioren en middeninkomens. "Een keihard nee tegen groei en bouwen zullen wij nooit accepteren," verklaarde hij.
Hannie Roelofsen (ZeistNu) riep op tot meer inzet van boa's voor de veiligheid van inwoners en stelde voor deze uit te rusten met pepperspray en een wapenstok voor hun eigen veiligheid en die van anderen.
De ChristenUnie/SGP, met Julian Wassink aan het woord, benadrukte de waarde van relaties in de samenleving en de rol van de gemeente in het ondersteunen van haar inwoners. Hij vroeg het college om de mogelijkheden te onderzoeken om de ZeistPas ook te gebruiken voor duurzaamheidsmaatregelen.
De raadsvergadering weerspiegelde een gemeente die, ondanks externe druk, vastberaden is om een duurzame en sociale koers te varen in het komende jaar. Met een solide financiële basis en een oog voor de noden van haar inwoners, zet Zeist stappen richting een inclusieve toekomst.
Samenvatting
Samenvatting:
De 2e Bestuursrapportage 2022 heeft als doel de gemeenteraad te informeren over de afwijkingen in de uitvoering van het beleid en de financiële gevolgen daarvan, zodat de raad indien nodig kan bijsturen. De rapportage toont een voordelig financieel resultaat van € 3,26 miljoen voor 2022, maar ook een nadelig effect van € 539.000 door openstaande heroverwegingen en IAC-voorstellen. Het nieuwe begrotingssaldo is € 5.151.000 voordelig.
Het voorstel omvat het accorderen van de afwijkingen en financiële gevolgen, het dekken van een tekort van € 659.000 in de jeugdzorg uit het weerstandsvermogen, het instellen van een Egalisatiereserve Duurzaamheid, en het vaststellen van begrotingswijzigingen.
De rapportage bestaat uit vier onderdelen: beleidsrapportage, financiële rapportage, rapportage IAC en heroverwegingen, en kredietrapportage. De raad wordt gevraagd de afwijkingen goed te keuren, gezien de noodzaak van rechtmatigheid. Het tekort in de jeugdzorg wordt gedekt zonder het begrotingssaldo te beïnvloeden, maar heeft wel invloed op de weerstandscapaciteit. De Egalisatiereserve Duurzaamheid wordt ingesteld om middelen voor verduurzaming en energietransitie te egaliseren.
Er zijn kanttekeningen bij de ontwikkeling van het weerstandsvermogen, waarbij de ratio na de onttrekking voor jeugdhulp daalt, maar nog steeds voldoende is. Bij de jaarstukken 2022 zal een voorstel gedaan worden om de ratio te verhogen.
De financiële consequenties van de rapportage zijn verwerkt in begrotingswijzigingen. Het meerjarenperspectief is bijgewerkt met de effecten van de 2e Bestuursrapportage, de septembercirculaire en een technische begrotingswijziging.
De raad heeft unaniem besloten conform het voorstel op 8 november 2022. Bijlagen bij het raadsvoorstel bevatten de bestuursrapportage, kredietrapportage, format voor de reserve Duurzaamheid en de begrotingswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Begroting 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de begroting voor 2023 van de gemeente Zeist. Het doel is een heldere kaderstelling voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid in 2023, gebaseerd op het coalitieakkoord "Samen bouwen aan een mooi en duurzaam Zeist". De begroting omvat nieuwe programma-indelingen, autorisatie van budgetten en investeringen, en diverse financiële besluiten om de begroting sluitend te krijgen. Ook worden publiekrechtelijke tarieven vastgesteld en een parkeerverordening voor 2023.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de begroting, de onderliggende programma's, en de financiële maatregelen om de begroting sluitend te krijgen. Het bevat ook bijlagen met verdere toelichtingen en de benodigde verordeningen.
Rol van de raad: De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet de begroting vaststellen, wat inhoudt dat zij akkoord gaat met de voorgestelde programma-indeling, budgetten, investeringen, en financiële maatregelen.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de voorgestelde programma-indeling en de financiële maatregelen, zoals de inzet van de Algemene Reserve en de instelling van diverse stelposten. Ook moet de raad afwegen hoe om te gaan met de uitdagingen zoals inflatie en de herijking van het gemeentefonds.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden, met duidelijke doelen voor 2023 en een meerjarenperspectief tot 2026. Echter, de impact van externe factoren zoals inflatie kan de realisatie beïnvloeden.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten, maar de onzekerheid van externe economische factoren kan een risico vormen.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de begroting 2023 vast te stellen, inclusief alle bijbehorende beslispunten en verordeningen.
Participatie: Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie is vormgegeven, maar het is aannemelijk dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest bij het vormen van het coalitieakkoord en de begroting.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het coalitieakkoord thema's als klimaat en duurzaamheid omvat.
Financiële gevolgen: Het voorstel bevat een gedetailleerde financiële analyse, inclusief de dekking van kosten. Er worden maatregelen voorgesteld om de begroting sluitend te krijgen en om te gaan met prijsstijgingen en andere financiële uitdagingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2023 Coalitieakkoord Uitvoeringsprogramma Meerjarenperspectief Inflatie Weerstandsvermogen Investeringen Tarieven Energie GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Bestuursrapportage 2022". Het voorstel geeft een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het voorgenomen beleid en de financiële consequenties daarvan. Het doel is om de raad in staat te stellen kennis te nemen van deze afwijkingen en indien nodig bij te sturen. Het voorstel omvat het accorderen van de afwijkingen, het dekken van een tekort in de jeugdzorg uit het weerstandsvermogen, het instellen van een Egalisatiereserve Duurzaamheid en het vaststellen van begrotingswijzigingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de afwijkingen, de financiële consequenties, en de voorgestelde maatregelen. Het bevat ook een toelichting op de financiën en de effecten op het meerjarenperspectief.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de afwijkingen en de financiële consequenties en om te beslissen over het accorderen van de afwijkingen, het dekken van tekorten, het instellen van reserves en het goedkeuren van begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde dekking van tekorten en het instellen van een nieuwe reserve. Ook moet de raad afwegen of de voorgestelde begrotingswijzigingen in lijn zijn met het beleid en de doelstellingen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Of het realistisch is, hangt af van de financiële situatie en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de afwijkingen op het bestaande beleid en de financiële consequenties accordeert, het tekort op de jeugdzorg dekt uit het weerstandsvermogen, de Egalisatiereserve Duurzaamheid instelt en de begrotingswijzigingen vaststelt.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien er een voorstel is om een Egalisatiereserve Duurzaamheid in te stellen, wat duidt op een focus op verduurzaming en energietransitie.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een duidelijk overzicht van de financiële gevolgen, inclusief een voordelig saldo van € 5.151.000 voor 2022 en de effecten op het meerjarenperspectief. Het tekort op de jeugdzorg wordt gedekt uit het weerstandsvermogen, wat invloed heeft op de weerstandscapaciteit van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Financiële consequenties Jeugdzorg Weerstandsvermogen Egalisatiereserve Duurzaamheid Begrotingswijzigingen Afwijkingen beleid Meerjarenperspectief Woonplaatsbeginsel BeleidsvoornemenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie: Begroting 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de begroting voor 2023 van de gemeente Zeist. Het doel is een heldere kaderstelling voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid in 2023. Dit omvat het vaststellen van een nieuwe programma-indeling gebaseerd op het coalitieakkoord, het autoriseren van budgetten en investeringen, het instemmen met inhoudelijk en financieel perspectief, en het vaststellen van publiekrechtelijke tarieven en de parkeerverordening voor 2023.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de begroting, inclusief de financiële perspectieven, programma-indeling, en beleidsvoorstellen. Het bevat ook bijlagen met verdere toelichtingen en een dashboard voor stabiliteitscriteria.
Rol van de raad: De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet de begroting vaststellen, wat inhoudt dat zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële en beleidsmatige kaders voor het komende jaar.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de verdeling van middelen over verschillende programma's en projecten, de hoogte van de publiekrechtelijke tarieven, en de mate waarin zij wil investeren in bepaalde beleidsterreinen zoals duurzaamheid, veiligheid en sociale voorzieningen.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden, met concrete budgetten en plannen voor 2023. Echter, de langetermijneffecten van sommige besluiten (zoals de herijking van het gemeentefonds) zijn nog onzeker.
Inconsequenties: Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel aangetroffen, maar er is een kanttekening geplaatst bij de stem van de fractie van NieuwDemocratischZeist tegen beslispunt 3A en 3B.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de begroting 2023 vast te stellen, inclusief alle bijbehorende beslispunten en wijzigingen.
Participatie: Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden is meegenomen.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, zoals blijkt uit de verwijzing naar het coalitieakkoord "Samen bouwen aan en mooi en duurzaam Zeist" en de begrotingsposten voor natuur en klimaat.
Financiële gevolgen: Het voorstel bevat een uitgebreide financiële analyse, inclusief de impact van de begrotingsbesluiten op het meerjarenperspectief. Er wordt aangegeven hoe eventuele tekorten worden gedekt, zoals het gebruik van de Algemene Reserve en de instelling van diverse stelposten.
Aanvullende informatie: Er zijn twee moties aangenomen: één over het borgen van ecologische kennis en één over het investeren in veiligheid. Deze moties geven aanvullende richting aan het beleid en de uitvoering daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2023 Coalitieakkoord Uitvoeringsprogramma Investeringen Meerjarenperspectief Prijsstijgingen Tarieven Parkeerverordening Weerstandsvermogen Herijking gemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "2e Bestuursrapportage 2022". Het voorstel geeft een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het voorgenomen beleid en de financiële consequenties daarvan. Het doel is om de raad in staat te stellen kennis te nemen van deze afwijkingen en indien nodig bij te sturen. Het voorstel omvat het accorderen van de afwijkingen, het dekken van een tekort in de jeugdzorg uit het weerstandsvermogen, het instellen van een Egalisatiereserve Duurzaamheid en het vaststellen van begrotingswijzigingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de afwijkingen, financiële consequenties, en de voorgestelde maatregelen. Het bevat ook een toelichting op de financiën en de effecten op het meerjarenperspectief.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controle en goedkeuring. Zij moet de afwijkingen en de financiële consequenties accorderen en besluiten over de voorgestelde dekking van tekorten en het instellen van reserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het accepteren van de afwijkingen, het al dan niet dekken van tekorten uit het weerstandsvermogen, en het instellen van een reserve voor duurzaamheid. Deze keuzes kunnen politiek gevoelig zijn, afhankelijk van de prioriteiten en het financiële beleid van de partijen in de raad.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke acties en financiële kaders. Er worden geen directe inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de afwijkingen en financiële consequenties te accorderen, het tekort op de jeugdzorg te dekken, de Egalisatiereserve Duurzaamheid in te stellen en de begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien het voorstel om een Egalisatiereserve Duurzaamheid in te stellen, wat wijst op een langetermijnvisie op verduurzaming en energietransitie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen en hoe deze gedekt worden, inclusief de impact op het meerjarenperspectief en de weerstandscapaciteit van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Financiële consequenties Jeugdzorg Weerstandsvermogen Egalisatiereserve Duurzaamheid Begrotingswijzigingen Meerjarenperspectief Woonplaatsbeginsel Beleidsrapportage KredietrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Borgen ecologische kennis". De motie roept het college van de gemeente Zeist op om te onderzoeken hoeveel ecologische kennis nodig is binnen de ambtelijke organisatie om de ambities uit het coalitieakkoord te realiseren. Dit betreft het verbeteren van lokale natuur en biodiversiteit. De motie stelt voor om een eigen ecoloog aan te stellen en suggereert dat de financiering hiervoor kan komen uit de middelen voor de uitvoeringsstrategie van de Biodiversiteitsvisie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke actie en financieringsbron aangeeft. Het vraagt om een onderzoek en de werving van een functionaris.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van het controleren van het college en het stellen van kaders waarbinnen het college moet opereren. Met deze motie geeft de raad een duidelijke opdracht aan het college.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de gemeente investeert in eigen ecologische kennis en expertise door een ecoloog in dienst te nemen, en of de financiering daarvoor uit de bestaande middelen voor biodiversiteitsstrategie moet komen.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist mogelijk enige meetbaarheid en tijdgebondenheid wat betreft de uitkomsten van het onderzoek en de werving van de functionaris.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoerbaarheid en effectiviteit van het voorstel hangen af van de resultaten van het onderzoek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en over te gaan tot werving van een ecoloog.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar de aanstelling van een ecoloog kan impliceren dat er meer aandacht komt voor participatie in projecten met ecologische impact.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het direct betrekking heeft op het verbeteren van de lokale natuur en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor om bestaande middelen te gebruiken voor het onderzoek en de werving/aanstelling van een ecoloog. Er wordt aangegeven dat deze middelen al zijn aangegeven bij de uitvoeringsstrategie van de Biodiversiteitsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ecologische kennis Biodiversiteit Natuurinclusieve bouwambitie Klimaatimpact Biodiversiteitsvisie Stadsecoloog Ambtelijke organisatie Natuur en biodiversiteit Coalitieakkoord UitvoeringsstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Investeren in veiligheid". De motie, ingediend door Ernst van Splunter (VVD), roept het college van de gemeente Zeist op om de 'wijk/veiligheidsdriehoek' van wijkmanager, wijkagent en (wijk)BOA te versterken. Dit naar aanleiding van toegenomen overlast, onveiligheid en criminaliteit, met name in het centrum van Zeist. De motie vraagt om een lange termijn analyse en versterking vanaf 2024 en om op korte termijn (2023) opties voor versterking te presenteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke probleemstelling en een verzoek tot actie bevat. Het verwijst naar specifieke incidenten en rapporten die de noodzaak van de motie onderbouwen.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om het college te sturen en te controleren. In dit geval heeft de raad de motie unaniem aanvaard, wat betekent dat zij het college verzoekt om actie te ondernemen op basis van de inhoud van de motie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, betreft de prioritering van veiligheid en de toewijzing van middelen voor de versterking van de 'wijk/veiligheidsdriehoek'. Er moet besloten worden over de omvang van de investering en de verdeling van de middelen.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist enige mate van meetbaarheid, haalbaarheid en tijdgebondenheid voor de lange termijn doelstellingen. De korte termijn doelstellingen voor 2023 zijn concreter.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen moeten nog worden geanalyseerd.
Besluit van de raad:
De raad heeft unaniem besloten het college te verzoeken om de 'wijk/veiligheidsdriehoek' te versterken en opties voor versterking te presenteren voor zowel de korte als de lange termijn.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie van inwoners of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, tenzij men kijkt naar de duurzaamheid van de veiligheidsmaatregelen op lange termijn.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een analyse en opties voor versterking, maar specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zal waarschijnlijk onderdeel zijn van de uitwerking die het college moet presenteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheid Wijk/veiligheidsdriehoek Overlast Criminaliteit Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) Wijkmanager Wijkagent Horeca ontwikkelingen Woninginbraken OndermijningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek leges huisvestingsvergunning". Het voorstel, ingediend door Marcel Fluitman van het CDA Zeist, verzoekt het college te onderzoeken of de huisvestingsvergunning kosteloos of tegen een gereduceerd tarief kan worden verstrekt aan inwoners die een woning willen huren in het lage huursegment. Dit naar aanleiding van de constatering dat de kosten voor een huisvestingsvergunning een deel van de huurtoeslag opslokken, wat als onwenselijk wordt beschouwd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke constatering en overweging bevat en een specifiek verzoek aan het college doet. Echter, het voorstel is ingetrokken, dus het is niet duidelijk of er aanvullende informatie of discussie was die tot deze beslissing heeft geleid.
Rol van de raad:
De rol van de raad in dit voorstel is om het verzoek aan het college te steunen en het college op te dragen het onderzoek uit te voeren. De raad zou ook de resultaten van het onderzoek moeten beoordelen en eventuele vervolgacties moeten bepalen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of het wenselijk is om de financiële lasten voor huurders in het lage huursegment te verlagen door de kosten voor een huisvestingsvergunning te reduceren of weg te nemen.
SMART:
Het voorstel is specifiek en actiegericht (onderzoek doen), maar het mist meetbaarheid (geen criteria voor wat een succesvolle uitkomst zou zijn), acceptatie (het is ingetrokken, dus er was mogelijk geen raadsbrede steun), realisme (onduidelijk of het financieel haalbaar is) en tijdgebondenheid (geen deadline voor het onderzoek).
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het feit dat het is ingetrokken kan wijzen op onvoorziene problemen of complicaties.
Besluit van de raad:
Aangezien het voorstel is ingetrokken, hoeft de raad geen besluit te nemen over dit specifieke voorstel.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij men breder kijkt naar sociale duurzaamheid en de toegankelijkheid van wonen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onderzoek en noemt geen directe financiële gevolgen of dekking. Het impliciete financiële gevolg zou zijn dat als de leges worden verlaagd of afgeschaft, de gemeente inkomsten misloopt, wat gecompenseerd zou moeten worden binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsvergunning Leges Huurtoeslag Lage huursegment Onderzoek Woningbouwcoöperatie Huursegment Kosteloos Gereduceerd tarief Marcel FluitmanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Expliciete besluitvorming ambities". Het amendement, ingediend door Jan Bredius van NieuwDemocratischZeist, stelt voor om de ambitie om 4000 woningen te bouwen en de ambitie om 'energieleverend' te zijn, uit te sluiten van de goedkeuring van de begroting 2023. De reden is dat de raad zich hier nog niet eerder over heeft uitgesproken en dat deze ambities voorbarig zijn, gezien de nog niet vastgestelde Eerste Zeister Omgevingsvisie en de bestaande beleidslijn van energieneutraliteit in 2050.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt en de redenen voor deze wijziging uiteenzet. Het geeft echter geen alternatieve oplossingen of een diepgaande analyse van de mogelijke gevolgen van het schrappen van deze ambities.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren, inclusief de daarin opgenomen ambities. Met dit amendement wordt de raad gevraagd om specifiek over deze twee ambities een besluit te nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de haalbaarheid en wenselijkheid van de bouw van 4000 woningen en het streven naar een 'energieleverend' Zeist, in plaats van enkel energieneutraal.
SMART:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke alternatieven of meetbare doelstellingen biedt. Het wijst op een inconsequentie tussen de begroting en de nog niet vastgestelde Omgevingsvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt of verwerpt, wat betekent dat ze al dan niet instemt met het uitsluiten van de genoemde ambities uit de begroting.
Participatie:
Het amendement suggereert dat er meer participatie nodig is, met name via "de Ronde Tafel en Debat", voordat dergelijke belangrijke besluiten worden genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement de ambitie 'energieleverend' versus 'energieneutraal' ter discussie stelt.
Financiële gevolgen:
Het amendement gaat niet direct in op de financiële gevolgen van het schrappen van de ambities, noch op hoe dit eventueel gedekt wordt. Dit zou een punt van overweging moeten zijn voor de raad.
Conclusie:
Het amendement roept op tot een meer doordachte en expliciete besluitvorming over belangrijke ambities binnen de gemeente Zeist. Het benadrukt de noodzaak van overeenstemming met vastgestelde visies en participatie van belanghebbenden. De raad moet overwegen of het voorstel in lijn is met hun visie op de ontwikkeling van de gemeente en of het voldoende rekening houdt met de financiële en beleidsmatige consequenties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Woningbouw Ambities Begroting 2023 Uitvoeringsprogramma Coalitieakkoord Omgevingsvisie Energieleverend Wonen op maat EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie ondersteuning/kerstdonatie Voedselbank Zeist" en stelt voor om Voedselbank Zeist een eenmalige subsidie van €20.000 te verstrekken om in de decembermaand extra ondersteuning te bieden aan inwoners die onder de armoedegrens leven. De subsidie is bedoeld om de voedselvoorziening te verbeteren en een kerstextraatje te bieden, gezien de toenemende vraag en onvoldoende voorraad en middelen bij de Voedselbank.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt de belangrijkste punten te bevatten: de noodzaak, het doel van de subsidie, een kostenberekening en het verzoek aan het college om dekking te vinden. Echter, het voorstel specificeert niet waar de dekking vandaan moet komen, wat een belangrijk detail is voor de financiële haalbaarheid.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om het voorstel te beoordelen, te debatteren over de inhoud en de financiële implicaties, en uiteindelijk te beslissen of de subsidie wordt toegekend.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, omvatten het al dan niet prioriteren van ondersteuning aan de Voedselbank en de inwoners die het nodig hebben, en het vinden van een manier om de subsidie te financieren zonder andere belangrijke diensten of projecten te benadelen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is Specifiek (ondersteuning aan Voedselbank Zeist), Meetbaar (€20.000), Acceptabel (ondersteuning aan mensen onder de armoedegrens), en Tijdgebonden (decembermaand). Echter, het is niet volledig Realistisch zonder een duidelijk plan voor de financiële dekking. Er lijken geen directe inconsequenties, maar de langetermijneffecten van een eenmalige subsidie kunnen onduidelijk zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie goedkeuren en de subsidie toekennen.
Participatie:
Het voorstel impliceert indirecte participatie door de ondersteuning van een lokale organisatie die inwoners helpt, maar het specificeert niet hoe de inwoners zelf bij het proces worden betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij men de sociale duurzaamheid en het ondersteunen van kwetsbare groepen in de gemeenschap in overweging neemt.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn een uitgave van €20.000. Het voorstel vermeldt dat het aan het college is om dekking te vinden, maar biedt geen concrete oplossingen of suggesties voor waar deze dekking vandaan moet komen. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden voor een verantwoorde besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselbank subsidie armoedegrens levensmiddelen kerstdonatie kleine beurs inzameling kerstperiode extraatje ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kosten van de naheffingsaanslag Parkeerbelastingen 2023". Het voorstel omvat de vaststelling van de kosten voor naheffingsaanslagen van parkeerbelastingen in de gemeente Zeist voor het jaar 2023. De totale kosten worden geraamd op €226.287, gebaseerd op loonkosten, overhead, verwerkingkosten en afschrijvingen. De kosten per naheffingsaanslag worden berekend op €62,80. Het voorstel bevat ook overgangsrecht en inwerkingtreding van het besluit.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke kostenberekening, overgangsrecht, en inwerkingtreding. Het geeft ook aan hoe de kosten per naheffingsaanslag worden berekend en afgerond.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, eventuele wijzigingen voorstellen en uiteindelijk een besluit nemen om het voorstel al dan niet goed te keuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de hoogte van de naheffingsaanslag, de verdeling van de kosten, en de prioriteit van handhaving van parkeerbeleid.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de context van de gemeentelijke financiën en de effectiviteit van de handhaving.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de kosten van de naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2023 vaststellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij de gemeente parkeerbeleid koppelt aan duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet in het voorstel. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze kosten gedekt worden, bijvoorbeeld of ze volledig door naheffingsaanslagen worden gedekt of dat er een subsidie of andere vorm van financiering nodig is. -
Analyse van het document
Titel: Septembercirculaire 2022
Samenvatting:
De septembercirculaire 2022 informeert gemeenten over de gemeentefondsuitkeringen, die een belangrijke inkomstenbron zijn. De circulaire toont een positief effect op het begrotingssaldo van 2022 tot 2026, voornamelijk door een voorschot op de BTW-compensatiefondsafrekening en actualisatie van verdeelsleutels. Een opvallende bijdrage is de eenmalige rijksbijdrage voor financieringssystematiek in 2026. De circulaire bevat ook taakmutaties en doeluitkeringen voor specifieke taken zoals energietoeslag en asielbeleid.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de financiële effecten van de septembercirculaire en de gevolgen voor de gemeentebegroting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet de begrotingswijzigingen vaststellen die voortvloeien uit de septembercirculaire. De raad zal ook moeten beslissen over de besteding van de vrij besteedbare delen van de algemene uitkering.
Politieke keuzes:
De raad moet bepalen hoe de extra middelen worden ingezet, bijvoorbeeld voor bestaand beleid of nieuwe initiatieven. Ook moet de raad rekening houden met de eenmalige bijdrage voor 2026 en de gevolgen voor de begroting na dat jaar.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is beperkt tot de informatie over de circulaire van dat jaar. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet een begrotingswijziging vaststellen om de septembercirculaire financieel te verwerken.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een overweging zijn bij de besteding van de middelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een duidelijk overzicht van de financiële gevolgen en dekt deze via de algemene uitkering van het gemeentefonds.
Op basis van de verstrekte informatie kan de gemeenteraad een geïnformeerde beslissing nemen over de begrotingswijzigingen en de besteding van de extra middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Septembercirculaire 2022 Gemeentefonds Begrotingssaldo Accres BTW compensatiefonds Taakmutaties Doeluitkeringen Financieringssystematiek Mutaties RijksbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 189 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 154 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 128 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 163 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 362 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 183 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 158 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 166 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 183 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 144 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 209 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 209 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 205 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 134 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 188 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 68 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 157 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 90 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 185 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 224 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 227 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 190 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 275 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 218 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 234 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 212 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 244 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 247 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 125 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 192 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 127 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 148 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 141 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 178 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 184 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 64 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 153 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 185 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 150 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 180 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 178 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 74 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 187 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 214 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 176 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 216 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 227 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 238 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 187 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 200 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 159 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 157 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 177 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 171 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 213 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 158 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 339 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 163 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 246 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 240 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 140 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 183 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 374 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 177 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 171 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 250 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 234 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 207 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 271 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 85 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 159 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 298 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 351 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 204 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 215 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 310 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 123 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 128 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 202 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 334 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 144 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 189 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 179 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 173 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 189 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 137 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 127 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 194 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 303 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 188 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 209 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 150 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 228 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 158 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 203 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 205 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 151 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 347 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 167 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 270 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 245 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 139 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 204 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 148 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 161 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 153 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 152 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 169 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 193 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 142 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 192 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 177 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 137 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 167 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 175 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 165 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 191 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 152 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 72 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 166 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 100 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 193 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 204 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 259 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 144 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 168 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 165 w/m
David Tompot - SP:
- 184 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 144 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 120 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 123 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
00:02:42 - 00:10:23 - 00:11:10 - 00:12:09 - 00:14:21 - 00:16:37 - 00:18:19 - 00:30:18 - 00:35:00 - 00:35:14 - 00:36:37 - 00:40:02 - 00:53:06 - 00:55:48 - 01:00:02 - 01:03:10 - 01:05:14 - 01:13:27 - 01:14:39 - 01:14:45 - 01:15:36 - 01:29:38 - 01:33:30 - 01:35:41 - 01:38:38 - 01:40:35 - 01:43:28 - 01:49:43 - 01:52:07 - 02:02:29 - 02:06:50 - 02:12:22 - 02:13:23 - 02:25:14 - 02:37:46 - 02:43:01
David Tompot - SP
Agendapunt Ca. 17.30 uur schorsing
Koos Janssen - Burgemeester:
- 160 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 19.30 Hervatting Debat met beantwoording college (1e termijn college)
Koos Janssen - Burgemeester:
- 164 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt Reactie fracties op de 1e termijn college
Koos Janssen - Burgemeester:
- 102 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 194 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 141 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 105 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 195 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 187 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 186 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 180 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 226 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 184 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 190 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 167 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 234 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 250 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 215 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 184 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 410 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 353 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 219 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 162 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 229 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 210 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 171 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 226 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 376 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 139 w/m
David Tompot - SP:
- 166 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 198 w/m
David Tompot - SP:
- 194 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 194 w/m
David Tompot - SP:
- 410 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 216 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 240 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 170 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 212 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 200 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 181 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 206 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 667 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 112 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 174 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 201 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 165 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 203 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 160 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 207 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 328 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 260 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 191 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 254 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 272 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 236 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 184 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 186 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 206 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 143 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 374 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 170 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 161 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 122 w/m
David Tompot - SP:
- 188 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 192 w/m
David Tompot - SP:
- 193 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 151 w/m
David Tompot - SP:
- 213 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 196 w/m
David Tompot - SP:
- 334 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 198 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 253 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 157 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 222 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 218 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 327 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 200 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 236 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 185 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 368 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 200 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 183 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 212 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 167 w/m
Angèle Welting - D66:
- 174 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 164 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 178 w/m
Angèle Welting - D66:
- 198 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 184 w/m
Angèle Welting - D66:
- 203 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 253 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 169 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 165 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 183 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 244 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 183 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 284 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 292 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 198 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 194 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 210 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 207 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 161 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 214 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 511 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 285 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 164 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 141 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 147 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 522 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 194 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 125 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 140 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 236 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 162 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 154 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 559 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 133 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 214 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 342 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 182 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 190 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 242 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
02:43:49 - 03:04:46 - 03:19:50 - 03:20:36 - 03:25:33 - 03:31:51 - 03:34:28 - 03:35:33 - 03:38:40 - 03:39:51 - 03:41:37 - 03:54:32 - 03:59:26 - 04:02:00 - 04:02:57 - 04:23:30 - 04:25:35 - 04:27:58 - 04:46:10 - 04:47:52 - 05:00:15 - 05:23:59 - 05:26:43 - 05:28:08 - 05:30:23 - 05:31:24
Walter van Dijk - Wethouder
02:44:59 - 03:06:35 - 03:08:54 - 03:11:01 - 03:11:56 - 03:14:27 - 03:16:27 - 03:19:37 - 03:19:44 - 03:20:30 - 03:22:34 - 03:25:32 - 03:27:21 - 03:30:52 - 03:31:47 - 03:33:04 - 03:35:13 - 03:35:42 - 03:36:06 - 03:36:45 - 03:38:26 - 03:39:32 - 03:39:45 - 03:40:47 - 03:41:32
Wilma Breddels - PvdA
Agendapunt Eventueel reactie van het college (2e termijn college)
Koos Janssen - Burgemeester:
- 203 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 146 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 61 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 179 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 195 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 77 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 41 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 182 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 188 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 261 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 536 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 206 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 145 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 146 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 196 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 167 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 223 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 163 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 182 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 183 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 114 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 207 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 167 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 175 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt Sluiting Debat
Koos Janssen - Burgemeester:
- 231 w/m