Vergadering Debat rv Jaarrekening 2023, 1e Bestuursrapportage 2024 en Kadernota 2025 27-06-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Debat jaarrekening 2023
Zeist sluit 2023 af met financiële meevaller en blik op de toekomst
De gemeente Zeist heeft het jaar 2023 afgesloten met een onverwacht positief resultaat van bijna 2,9 miljoen euro. Tijdens een levendig debat in de raad werden de jaarstukken besproken, waarbij lof werd uitgesproken voor de ambtelijke organisatie en de behaalde resultaten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeente Zeist heeft reden tot optimisme na het afsluiten van het financiële jaar 2023 met een voordelig saldo van € 2.897.798. Dit werd duidelijk tijdens een recent debat waarin de jaarstukken werden besproken. "We kunnen spreken over zwarte cijfers in plaats van rode cijfers," zei een trotse raadslid van D66, wijzend op de financiële gezondheid van de gemeente.De raadsleden waren vol lof over de inzet van de ambtelijke organisatie. "Er wordt hard gewerkt en door sommige twee keer zo hard om dingen voor elkaar te krijgen," aldus D66. De waardering werd breed gedeeld, met speciale aandacht voor de uitvoering van beleid in het sociaal domein en projecten zoals Vollenhoven vooruit.
Een punt van discussie was de bestemming van het positieve resultaat. De PvdA stelde voor om te onderzoeken wat het voor de gemeente en inwoners zou betekenen als het tarief van de OZB zou stijgen en andere lokale lasten zouden dalen. "De belastingdruk is in Zeist helemaal niet zo hoog," merkte mevrouw Breddels van de PvdA op, pleitend voor een heroverweging van de tarieven.
De VVD benadrukte het belang van het terug laten vloeien van meeropbrengsten naar de inwoners en riep het college op om alles in het werk te stellen om dit te realiseren. "Daar mag ook wel wat tegenover staan in betere tijden," zei de heer van Splunter van de VVD.
De jaarstukken toonden ook aan dat er uitdagingen zijn, zoals onderbezetting bij het ambtenarenapparaat en de complexiteit van regelingen voor minima. "We moeten dat eigenlijk misschien wel wat vaker doen," zei GroenLinks, wijzend op de noodzaak om de toegankelijkheid van hulpbronnen te verbeteren.
Het debat eindigde met een bevestiging van de wethouder dat er bij de begroting gekeken zal worden naar de mogelijkheid om een deel van het overschot alsnog toe te voegen aan het Ríos. De besluitvorming over de jaarrekening vindt plaats op dinsdag 9 juli, maar de toon van het debat was duidelijk: Zeist kijkt met vertrouwen naar de toekomst.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken van 2023 van de gemeente Zeist, waarin verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde beleid en de financiële middelen. Het voorstel is opgesteld door Pim Deijns en de besluitvorming vindt plaats in juli 2024. Het jaar 2023 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 2.897.798. Het voorstel bevat de volgende punten:
- Vaststelling van de jaarstukken 2023 en dechargeverlening aan het college van B&W.
- Kennisneming van het proces rondom de verzending van de accountantsverklaring en rapport.
- Besluiten nemen op basis van de jaarrekening 2023 en het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2024, waaronder het vaststellen van geactualiseerde grondexploitaties en het geheim verklaren van bepaalde bijlagen.
- Vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging.
De jaarstukken tonen aan dat de gemeente Zeist in 2023 financieel goed heeft gepresteerd, met een positief saldo dat hoger uitviel dan verwacht. Er is gewerkt aan belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen zoals zorg, vluchtelingenopvang en openbare ruimte. Er waren ook uitdagingen, zoals de krappe arbeidsmarkt en vertraging in woningbouwprojecten. Voor 2024 wil de gemeente verder bouwen aan duurzaamheid en het goede leven in Zeist.
Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere een dienstverleningsrapportage, sturingsinformatie sociaal domein, cliënttevredenheidsonderzoeken en een dashboard met financiële stabiliteitscriteria. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een realistische kijk op ambities en de voortzetting van inspanningen in 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2023". Het voorstel omvat de jaarstukken als verantwoordingsdocumenten voor het beleid en de financiële middelen van 2023. Het sluit de Planning en Control cyclus van dat jaar af met een positief resultaat van € 2.897.798. Het voorstel bevat besluiten over de jaarrekening, de geactualiseerde grondexploitaties, en de begrotingswijziging. Het beschrijft ook de belangrijkste ontwikkelingen en uitdagingen van het jaar, waaronder de zorg, vluchtelingenopvang, en maatschappelijke spanningen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van de jaarresultaten, de te nemen besluiten, en bijlagen die aanvullende informatie verschaffen.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen, decharge verlenen aan het college, besluiten over de grondexploitaties en de begrotingswijziging goedkeuren, en de bijlagen van het MPSO 2024 geheim verklaren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde besluiten en of de uitgevoerde beleidsmaatregelen en financiële beheer in lijn zijn met hun verwachtingen en doelstellingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, en tijdgebonden. Er worden echter geen concrete doelen voor de toekomst gesteld, wat het moeilijk maakt om de relevantie en haalbaarheid te beoordelen. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de jaarstukken 2023 vaststelt, decharge verleent aan het college, de grondexploitaties vaststelt, de bijlagen van het MPSO 2024 geheim verklaart, en de begrotingswijziging vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de jaarstukken, maar er worden geen specifieke duurzaamheidsdoelen of -resultaten beschreven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel sluit af met een positief saldo van € 2.897.798. De financiële gevolgen van de besluiten worden beschreven, inclusief de mutaties in de reserves. Er wordt niet gespecificeerd hoe het positieve resultaat zal worden besteed of gedekt.
Conclusie:
Het voorstel is gedetailleerd en lijkt volledig, maar mist enige toekomstgerichte SMART-doelstellingen. De financiële gevolgen zijn goed gedocumenteerd, en de raad heeft een belangrijke rol in het vaststellen van de jaarstukken en gerelateerde besluiten. Duurzaamheid wordt genoemd, maar niet uitgewerkt in concrete doelen of acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2023 Voordelig resultaat Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2024 Begrotingswijziging Accountantsverklaring Grondexploitaties Sociaal Domein Dienstverlening Cliënttevredenheidsonderzoeken StabiliteitscriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2023". Het voorstel omvat de jaarstukken als verantwoordingsdocumenten van het beleid en de financiële middelen van de gemeente Zeist voor het jaar 2023. Het sluit de Planning en Control cyclus van dat jaar af. Het voorstel bevat een positief financieel resultaat van € 2.897.798 en vraagt de raad om decharge te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast worden de raadsleden geïnformeerd over het proces van de accountantsverklaring en wordt gevraagd om besluiten te nemen over de geactualiseerde grondexploitaties en de geheimhouding van bepaalde bijlagen. Er is ook een begrotingswijziging die vastgesteld moet worden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke financiële verantwoording, een overzicht van de gerealiseerde ambities, en een toelichting op de participatie, duurzaamheid en financiële gevolgen.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen, decharge verlenen aan het college, kennis nemen van het proces rondom de accountantsverklaring, besluiten nemen over de grondexploitaties en geheimhouding, en de begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de jaarstukken, dechargeverlening, en de grondexploitaties. Ook moet de raad een standpunt innemen over de geheimhouding van financiële bijlagen en de begrotingswijziging.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke acties en financiële resultaten. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken vast te stellen, decharge te verlenen, kennis te nemen van het accountantsproces, de grondexploitaties vast te stellen, geheimhouding te verklaren, en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek hoe participatie heeft plaatsgevonden bij het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp binnen de jaarstukken.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel sluit af met een positief resultaat van € 2.897.798. Er wordt een begrotingswijziging voorgesteld, maar het voorstel specificeert niet hoe dit positieve resultaat gedekt wordt of hoe het besteed zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2023 Voordelig resultaat Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2024 Grondexploitaties Decharge college van burgemeester en wethouders Accountantsverklaring Begrotingswijziging Sociaal in Balans Dienstverlening WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)Verfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 124 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 133 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 156 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 149 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 148 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 154 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 172 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Wilma Breddels - PvdA
Hafid Boutahar - D66
Ernst van Splunter - VVD
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Walter van Dijk - Wethouder
Agendapunt 3 Algemene beschouwingen: Debat, Resultaatbestemming 2023, 1e Bestuursrapportage 2024, Kadernota 2024Sp
Zeist toont financiële veerkracht en ambitie in Kadernota 2025
Zeist zet koers naar een duurzame en inclusieve toekomst met een sluitende meerjarenbegroting en ruimte voor nieuwe ambities.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de Kadernota 2025, waarin de financiële vooruitzichten van de gemeente Zeist centraal stonden, bleek dat de gemeente er financieel relatief goed voorstaat. Ondanks de uitdagingen die voortvloeien uit landelijke beleidsbeslissingen en een krappe arbeidsmarkt, presenteert Zeist een sluitende meerjarenbegroting met ruimte voor nieuwe ambities. De raadsleden benadrukten het belang van samenwerking, vertrouwen en moed om samen te bouwen aan een mooi en duurzaam Zeist."Met een stabiele financiële situatie en een positieve blik op de toekomst, kunnen we in Zeist blijven investeren in onze gemeenschap," aldus een raadslid. De discussie ging onder meer over het belang van inclusiviteit en het bieden van gelijke kansen voor alle inwoners. Er werd gesproken over het belang van taalonderwijs voor nieuwkomers, de noodzaak van een goede dienstverlening en effectieve participatieprocessen.
Een opvallend voorstel was het idee om een werkgroep te vormen die zich richt op het bevorderen van samenwerking, vertrouwen en moed binnen de gemeente. "Door meer samen te werken en elkaar te vertrouwen, kunnen we sneller werken en kosten besparen," stelde een ander raadslid voor.
De raadsleden waren het erover eens dat het belangrijk is om te blijven investeren in de toekomst van Zeist, met aandacht voor duurzaamheid, onderwijs en de integratie van nieuwkomers. De Kadernota 2025 werd gezien als een kans om deze doelen te realiseren en Zeist voor te bereiden op de uitdagingen die voor ons liggen.
Samenvatting
De Kadernota 2025, aangeboden door portefeuillehouder Walter van Dijk, heeft als doel de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vast te stellen en een sluitende meerjarenbegroting 2025 te presenteren. Hoewel de beschikbare middelen uit het gemeentefonds voor 2025 een positief beeld laten zien, worden voor de jaren 2026 tot en met 2028 tekorten verwacht. De Kadernota toont aan dat de kosten binnen de gehele organisatie stijgen, mede door nieuwe cao-afspraken en hogere kosten voor openbare ruimte en leerlingenvervoer. Deze stijgende kosten laten weinig ruimte voor nieuwe ambities, hoewel deze wel zijn geïnventariseerd.
De inkomsten uit het gemeentefonds vertonen schommelingen door landelijk beleid, wat onzekerheid met zich meebrengt voor de financiële planning. De Kadernota biedt naast het meerjarenperspectief ook een doorkijk naar de ontwikkeling van het gemeentefonds en mogelijke scenario's om hiermee om te gaan. Beslissingen over nieuwe beleidswensen worden uitgesteld tot na de Meicirculaire 2024, om financiële risico's te vermijden.
De gemeente Zeist wil zelf regie houden en lokale uitwerkingen afstemmen op eigen beleid, met aandacht voor het groene karakter van de gemeente en het programma ‘Sociaal in Balans’. De Kadernota dient als basis voor de uitgangspunten van de Begroting 2025 en is opgebouwd uit de vastgestelde Begroting 2024 en de effecten uit de circulaires van het gemeentefonds.
De Kadernota 2025 wordt besproken tijdens een technische informatiesessie, een Ronde Tafel, een debat en tenslotte in de raadsvergadering, waar besluitvorming plaatsvindt. Het vaststellen van de Kadernota 2025, inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2025, is een bevoegdheid van de Gemeenteraad conform de gemeentewet. De Kadernota heeft een directe relatie met de 1e Bestuursrapportage 2024 en de uitkomsten hiervan zijn onderdeel van de Kadernota. De evaluatie van de Kadernota vindt jaarlijks plaats in de jaarstukken. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 9 juli 2024.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2023". Het voorstel beoogt het positieve saldo van de Jaarstukken 2023 van de gemeente Zeist een bestemming te geven die in lijn is met het vastgestelde beleid. Het saldo wordt voorgesteld te verdelen over verschillende projecten en reserves, met een restant dat toegevoegd wordt aan de Algemene Reserve.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de bestemming van het positieve saldo en de bijbehorende begrotingswijziging. Het bevat ook informatie over de juridische aspecten, de financiële toelichting, en de relatie met andere projecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het voorstel goed te keuren, te wijzigen of te verwerpen. De raad moet besluiten over de bestemming van het saldo en de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde bestemmingen van het saldo, zoals investeringen in verschillende gemeentelijke projecten en het toevoegen van een restant aan de Algemene Reserve.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het concrete bedragen en bestemmingen voorstelt met een duidelijke tijdlijn. Er lijken geen inconsequenties te zijn op basis van de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bestemmingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen publieke consultatie of participatie is geweest bij het opstellen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het kan zijn dat sommige van de projecten waarvoor het saldo wordt bestemd duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een duidelijke financiële toelichting op het ontstaan van het positieve saldo en de voorgestelde bestemmingen. Het vermeldt dat het restantsaldo van € 1.716.005 aan de Algemene Reserve wordt toegevoegd, wat een financiële buffer kan bieden voor toekomstige uitgaven of onvoorziene omstandigheden. Er wordt niet gesproken over additionele dekking, aangezien het gaat om de bestemming van een bestaand positief saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Jaarstukken 2023 Positieve saldo Reserve Zelfregulerende projecten Utrechtseweg Noord Gebiedsvisie Mr. De Klerkstraat / Voorheuvel Sportvisie Kerkenvisie Gemeentelijke Monumentale Structuren Onderzoek Joods vastgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel "Resultaatbestemming 2023"
Titel en samenvatting:
Het voorstel, genaamd "Resultaatbestemming 2023", heeft als doel het toewijzen van het positieve saldo van de Jaarstukken 2023 aan verschillende projecten en reserves. Het voorstel omvat het labelen van budgetten voor specifieke projecten voor verdere besteding in 2024 en het toevoegen van het overgebleven saldo aan de Algemene Reserve.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een gedetailleerde beschrijving van de bestemmingen voor elk budget en een bijbehorende begrotingswijziging. Het bevat ook de juridische basis, de financiële toelichting, en de planning en uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de resultaatbestemming vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Dit is in lijn met de gemeentewet die de raad het budgetrecht geeft.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de toewijzing van de budgetten zoals voorgesteld en of het restantsaldo inderdaad aan de Algemene Reserve moet worden toegevoegd. Er kan politieke discussie ontstaan over de keuze van projecten en de hoogte van de bedragen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. De vraag of het Realistisch is, kan afhangen van de uitvoerbaarheid van de projecten in 2024. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bestemmingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging vaststelt zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is. Dit kan een punt van aandacht zijn als de raad participatie van belanghebbenden belangrijk vindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de uitvoering van de projecten, zoals de kerkenvisie en de gemeentelijke monumentale structuren.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een duidelijke uiteenzetting van de financiële gevolgen en de dekking van het positieve saldo. Het restantsaldo wordt voorgesteld toe te voegen aan de Algemene Reserve.
Conclusie:
Het voorstel is goed uitgewerkt en biedt de raad een duidelijk overzicht van de voorgestelde bestemmingen van het positieve saldo. De raad moet nu besluiten of zij akkoord gaat met deze bestemmingen en of de financiële keuzes in lijn zijn met het beleid en de verwachtingen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Jaarstukken 2023 Jaarsaldo Reserve Zelfregulerende projecten Utrechtseweg Noord Gebiedsvisie Mr. De Klerkstaart / Voorheuvel Sportvisie Kerkenvisie Gemeentelijke monumentale structuren InnovatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Bestuursrapportage 2024". Het voorstel bevat een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het beleid zoals voorgenomen voor 2024 en de financiële consequenties daarvan. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen kennis te nemen van deze afwijkingen en indien nodig bij te sturen. Het voorstel omvat een positief financieel resultaat van € 143.000, maar het begrotingssaldo is € 45.000 negatief, wat een verslechtering is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. De rapportage bevat verschillende onderdelen, waaronder beleidsrapportage, financiële rapportage, en rapportages over heroverwegingen, beleidskeuzes en prijsstijgingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de beleids- en financiële rapportages, inclusief de voortgang van heroverwegingen en beleidskeuzes. Het bevat ook een financiële toelichting en de juridische basis voor de bevoegdheid van de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de afwijkingen en de financiële consequenties te accorderen en de begrotingswijzigingen vast te stellen. De raad heeft de bevoegdheid om het budgetrecht uit te oefenen en kan bijsturen waar nodig.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, hebben te maken met het al dan niet accorderen van de afwijkingen en de financiële consequenties, en het vaststellen van de begrotingswijzigingen. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met hun beleidsdoelstellingen en prioriteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), aangezien het concrete afwijkingen en financiële resultaten presenteert en een tijdspad voor de besluitvorming aangeeft. Er worden geen duidelijke inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de afwijkingen op het bestaande beleid en de daaruit volgende financiële consequenties accorderen en de voorgestelde begrotingswijzigingen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel geeft aan dat participatie niet van toepassing is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel activiteiten rondom duurzaamheid benoemt in de beleidsrapportage en de rapportage van het uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerde financiële toelichting, inclusief een overzicht van de begrotingswijzigingen. Het laat zien hoe de financiële gevolgen zijn uitgewerkt en welke impact ze hebben op de begroting. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe de nadelige saldo van € 45.000 gedekt zal worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Financiële consequenties Begrotingswijzigingen Gemeentefonds Beleidsrapportage Financiële rapportage Schommelingen SPUK's (Specifieke Uitkeringen) Coalitieakkoord PrijsstijgingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2025". De Kadernota 2025 is een beleidsdocument dat de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vaststelt en een meerjarenperspectief biedt voor de financiële situatie van de gemeente. Het toont een positief saldo voor 2025, maar voorspelt tekorten voor de daaropvolgende jaren. De nota signaleert stijgende kosten in verschillende domeinen en benadrukt de onzekerheid van inkomsten uit het gemeentefonds door landelijk beleid. Het voorstel bevat ook een nieuwe methodiek voor het berekenen van indexaties voor prijzen en lonen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt compleet, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële situatie, de uitgangspunten voor de begroting, en de te volgen procedure. Het bevat ook een financiële toelichting en juridische aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Kadernota 2025 vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het budgetrecht van de raad en bepaalt de financiële koers voor de komende jaren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde uitgangspunten en de nieuwe methodiek voor indexatie. Daarnaast moet de raad afwegen hoe om te gaan met de voorspelde tekorten en welke beleidsprioriteiten te stellen, gezien de beperkte financiële ruimte voor nieuwe ambities.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is aanwezig in de vorm van een planning en uitvoeringsschema. Er worden geen duidelijke inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Kadernota 2025 inclusief de uitgangspunten voor de Begroting 2025 vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen publieke consultatie of participatieproces is geweest bij het opstellen van de Kadernota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, hoewel het groene karakter van de gemeente wel wordt benadrukt.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel bevat een financiële toelichting met een meerjarenperspectief en de effecten van de eerste Bestuursrapportage 2024. Er wordt echter niet gesproken over hoe eventuele tekorten gedekt zullen worden.
Conclusie:
De Kadernota 2025 is een gedetailleerd voorstel dat de financiële koers voor de gemeente uitzet. Het vraagt om strategische besluitvorming van de raad, gezien de voorspelde tekorten en de noodzaak om de regie in eigen handen te houden. Het voorstel lijkt goed voorbereid, hoewel de impact van duurzaamheid en participatie niet duidelijk is. Financiële risico's en dekking van tekorten zullen belangrijke discussiepunten zijn tijdens de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Begroting 2025 Meerjarenperspectief Gemeentefonds Structurele kosten Meicirculaire 2024 Sociaal domein Indexaties Financiële toelichting BestuursrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2023". Het voorstel beoogt het positieve saldo van de Jaarstukken 2023 van de gemeente Zeist een bestemming te geven die in lijn is met het vastgestelde beleid. Het saldo wordt voorgesteld te verdelen over verschillende projecten en reserves, met een restant dat toegevoegd wordt aan de Algemene Reserve.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de bestemming van het positieve saldo en de bijbehorende begrotingswijziging. Het bevat ook informatie over de juridische aspecten, de financiële toelichting, en de relatie met andere projecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het voorstel goed te keuren, te wijzigen of te verwerpen. De raad moet besluiten over de bestemming van het saldo en de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde bestemmingen van het saldo, zoals investeringen in verschillende gemeentelijke projecten en het toevoegen van een restant aan de Algemene Reserve.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het concrete bedragen en bestemmingen voorstelt met een duidelijke tijdlijn. Er lijken geen inconsequenties te zijn op basis van de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bestemmingsvoorstel en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen publieke consultatie of participatie is geweest bij het opstellen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het kan zijn dat sommige van de projecten waarvoor het saldo wordt bestemd duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een duidelijke financiële toelichting op het ontstaan van het positieve saldo en de voorgestelde bestemmingen. Het vermeldt dat het restantsaldo van € 1.716.005 aan de Algemene Reserve wordt toegevoegd, wat een financiële buffer kan bieden voor toekomstige uitgaven of onvoorziene omstandigheden. Er wordt niet gesproken over additionele dekking, aangezien het gaat om de bestemming van een bestaand positief saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Jaarstukken 2023 Positieve saldo Reserve Zelfregulerende projecten Utrechtseweg Noord Gebiedsvisie Mr. De Klerkstraat / Voorheuvel Sportvisie Kerkenvisie Gemeentelijke Monumentale Structuren Onderzoek Joods vastgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Uitkomst meicirculaire 2024 gemeentefonds
Samenvatting:
De meicirculaire 2024 heeft betrekking op de financiële uitkomsten voor de gemeente Zeist uit het gemeentefonds. Het voorziet in een positief effect op het begrotingssaldo vanaf 2026, met name door het schrappen van de opschalingskorting en de ruimte onder het BTW compensatiefonds. Voor 2025 is echter een negatief effect voorzien. De circulaire bevat diverse mutaties, waaronder loon- en prijsindexering, aanpassingen in het aantal inwoners, en specifieke uitkeringen voor taken zoals jeugdhulp en participatie.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en uitgebreid, met een uiteenzetting van de verschillende financiële effecten en mutaties. Het bevat zowel de positieve als de negatieve financiële gevolgen voor de gemeente.
2. Rol van de raad:
De gemeenteraad zal moeten debatteren over de eerste bestuursrapportage 2024 en de kadernota 2025, waarbij de uitkomsten van de meicirculaire worden meegenomen. De raad zal besluiten moeten nemen over de verwerking van de financiële effecten in de begroting.
3. Politieke keuzes:
De raad zal moeten beslissen hoe om te gaan met de financiële meevallers en tegenvallers, en of en hoe de algemene reserve ingezet moet worden voor het negatieve effect in 2025.
4. SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de besluitvorming door de raad en de implementatie van de voorstellen.
5. Inconsequenties:
Er worden geen directe inconsequenties genoemd in het voorstel.
6. Participatie:
Het voorstel zelf gaat niet direct in op burgerparticipatie, maar de financiële uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de diensten die aan burgers worden geleverd.
7. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar de financiële middelen kunnen invloed hebben op duurzaamheidsprojecten binnen de gemeente.
8. Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft gedetailleerd de financiële gevolgen weer en hoe deze gedekt worden. Er wordt voorgesteld om een deel van het rekeningresultaat 2023 toe te voegen aan de algemene reserve om mogelijke tekorten in 2025 op te vangen.
Conclusie:
Het voorstel is uitgebreid en geeft de gemeenteraad een duidelijk beeld van de financiële situatie als gevolg van de meicirculaire 2024. De raad heeft nu de taak om te beslissen hoe deze informatie wordt omgezet in beleid en begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meicirculaire 2024 Gemeentefonds Begrotingssaldo Begroting 2025 Accres Opschalingskorting BTW Compensatie Fonds (BCF) Jeugdhulp Participatie IndexeringVerfijning van de zoekopdracht:
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 90 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 130 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 137 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 168 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 414 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 145 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 414 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 143 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 214 w/m
David Tompot - SP:
- 186 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 515 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
David Tompot - SP:
- 219 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 203 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 190 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 206 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 286 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 437 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 410 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 175 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 501 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 154 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 201 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 227 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 282 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 178 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 924 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 330 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 277 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 252 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 154 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 223 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 235 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 195 w/m
David Tompot - SP:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 216 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 224 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 194 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 448 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 139 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 207 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 244 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 212 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 227 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 221 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 240 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 150 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 301 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 501 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 257 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 189 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 341 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 189 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 245 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 214 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 275 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 185 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 144 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 193 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 546 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 197 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 686 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 214 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Ernst van Splunter - VVD:
- 181 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 400 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 250 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 175 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 243 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 197 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 194 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Ernst van Splunter - VVD:
- 267 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 801 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 191 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 205 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 212 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 277 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 197 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 360 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 181 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 321 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Ernst van Splunter - VVD:
- 176 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 272 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
David Tompot - SP:
- 382 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 142 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 204 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 165 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 197 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 164 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 161 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 159 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 400 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 156 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 137 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 149 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 429 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 199 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 148 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 206 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 176 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 253 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 167 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 210 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 401 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 334 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 278 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 142 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 153 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 255 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 155 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 445 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 216 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 462 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 500 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 388 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 224 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 257 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 198 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 126 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 35 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 172 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 249 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 160 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 500 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 201 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 143 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 750 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 217 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 201 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 212 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 211 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 184 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 208 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 251 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 141 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 172 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 167 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 334 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 195 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 233 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 241 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 153 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 252 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 152 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 303 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 267 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 82 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 117 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 149 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 526 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 159 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 210 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 184 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 200 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 255 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 237 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 163 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 240 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 192 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 186 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 190 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid:
- 3
- 0
- 7.2
- 157 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 154 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 182 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 293 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid:
- 141 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 178 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid:
- 150 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 180 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 316 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 394 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 159 w/m
Bianca Osinga-Tamming - Onafhankelijk raadslid:
- 180 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 174 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester
00:38:21 - 00:41:13 - 00:47:18 - 00:48:37 - 00:50:27 - 00:51:14 - 00:52:25 - 00:52:34 - 00:53:29 - 00:54:04 - 00:54:21 - 01:03:05 - 01:04:59 - 01:06:40 - 01:07:37 - 01:08:36 - 01:10:07 - 01:13:36 - 01:14:33 - 01:14:35 - 01:15:04 - 01:16:14 - 01:16:53 - 01:17:19 - 01:17:38 - 01:17:41 - 01:17:51 - 01:18:12 - 01:19:02 - 01:19:25 - 01:19:36 - 01:19:40 - 01:19:47 - 01:20:01 - 01:20:47 - 01:20:55 - 01:31:55 - 01:33:10 - 01:33:58 - 01:34:19 - 01:35:09 - 01:35:17 - 01:35:45 - 01:35:59 - 01:36:15 - 01:36:30 - 01:37:06 - 01:37:59 - 01:38:23 - 01:38:47 - 01:39:24 - 01:40:00 - 01:42:39 - 01:42:43 - 01:43:41 - 01:44:12 - 01:44:39 - 01:53:53 - 01:54:39 - 01:55:29 - 01:56:06 - 01:57:27 - 01:58:21 - 01:59:01 - 01:59:16 - 02:00:19 - 02:00:47 - 02:00:55 - 02:01:19 - 02:02:06 - 02:02:23 - 02:03:36 - 02:04:21 - 02:06:13 - 02:06:47 - 02:07:11 - 02:15:11 - 02:16:05 - 02:25:49 - 02:25:57 - 02:27:32 - 02:29:34 - 02:29:36 - 02:32:44 - 02:33:10 - 02:33:19 - 02:34:15 - 02:34:50 - 02:40:35 - 02:41:42 - 02:41:58 - 02:42:15 - 02:43:30 - 02:43:32 - 02:43:47 - 02:52:36 - 02:53:03 - 02:53:10 - 02:53:57 - 02:54:00 - 02:54:41 - 02:55:26 - 02:57:30 - 03:04:31 - 03:11:42 - 03:12:43 - 03:13:29 - 03:13:43 - 03:14:15 - 03:14:17 - 03:15:59 - 03:16:51
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
00:48:05 - 00:50:28 - 00:52:26 - 01:17:24 - 01:17:43 - 01:17:50 - 01:17:57 - 01:19:03 - 01:20:08 - 01:35:22 - 01:36:00 - 01:36:32 - 01:38:02 - 01:38:49 - 01:45:42 - 01:54:40 - 01:56:08 - 01:58:23 - 02:00:21 - 02:01:21 - 02:02:30 - 02:04:25 - 02:06:49 - 02:40:44 - 02:41:43 - 02:42:23 - 02:42:59 - 03:14:14 - 03:14:16 - 03:14:32
Agendapunt 4 Pauze
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 89 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester
Agendapunt 5 Voortzetting debat (1e termijn college van B&W en eventueel 2e termijn van de raad)
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 117 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 195 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 176 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 216 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 100 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 181 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 267 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 213 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 214 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 306 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 180 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 180 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 191 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 194 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 164 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 156 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 200 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 1091 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 205 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 233 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 146 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 166 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 208 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 192 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 254 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 211 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 215 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 230 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 155 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 111 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 273 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 159 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 207 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 214 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 173 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 220 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 244 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 324 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 243 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 246 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 303 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 353 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 411 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 572 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 445 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 202 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 291 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 207 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 191 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 223 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 347 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 229 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 167 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 353 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 364 w/m
David Tompot - SP:
- 178 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 376 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 219 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 219 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 348 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 334 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 282 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 226 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 145 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 203 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 166 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 360 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 259 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 190 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 177 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 180 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 209 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 200 w/m
Angèle Welting - D66:
- 218 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 156 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 171 w/m
Angèle Welting - D66:
- 238 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 246 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 188 w/m
Angèle Welting - D66:
- 176 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 221 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 209 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 301 w/m
David Tompot - SP:
- 192 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 215 w/m
Angèle Welting - D66:
- 214 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 252 w/m
Angèle Welting - D66:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 283 w/m
Angèle Welting - D66:
- 99 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 303 w/m
Angèle Welting - D66:
- 215 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 239 w/m
Angèle Welting - D66:
- 327 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 216 w/m
Angèle Welting - D66:
- 440 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 246 w/m
Angèle Welting - D66:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 175 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 243 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 171 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 191 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 162 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 236 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 174 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 406 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 286 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 180 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 160 w/m
Julian Wassink - ChristenUnie/SGP:
- 242 w/m
Angèle Welting - D66:
- 182 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 218 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 192 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 251 w/m
Angèle Welting - D66:
- 201 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 236 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 187 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 77 w/m
Angèle Welting - D66:
- 216 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 212 w/m
Angèle Welting - D66:
- 207 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 171 w/m
Angèle Welting - D66:
- 256 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 151 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 314 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 139 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 261 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 197 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 297 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 236 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 223 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 179 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 293 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 286 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 185 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 169 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 266 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 189 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 600 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 245 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 364 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 230 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 320 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 218 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- -
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 108 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 292 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 223 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 189 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 222 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 522 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 477 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 167 w/m
David Tompot - SP:
- 162 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 334 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 187 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 218 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Plaatsvervangend voorzitter:
- 199 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester:
- 142 w/m
Joyce Langenacker - Burgemeester
03:17:45 - 03:26:27 - 03:27:02 - 03:27:54 - 03:28:10 - 03:29:09 - 03:30:36 - 03:30:55 - 03:31:23 - 03:36:29 - 03:38:09 - 03:38:57 - 03:40:49 - 03:42:09 - 03:43:37 - 03:43:45 - 03:44:18 - 03:44:34 - 03:45:53 - 03:46:15 - 03:46:24 - 03:46:31 - 03:48:10 - 03:48:43 - 03:49:00 - 03:55:15 - 03:57:03 - 03:57:17 - 03:57:21 - 03:57:24 - 03:59:16 - 03:59:50 - 04:05:05 - 04:05:47 - 04:07:06 - 04:07:40 - 04:09:45 - 04:12:11 - 04:12:38 - 04:13:39 - 04:13:46 - 04:13:54 - 04:14:02 - 04:31:27 - 04:32:20 - 04:34:07 - 04:34:42 - 04:35:46 - 04:36:19 - 04:36:31 - 04:37:35 - 04:38:45 - 04:39:40 - 04:42:26 - 04:44:08 - 04:44:49 - 04:44:55 - 04:45:01 - 04:45:06 - 04:45:15 - 04:45:20 - 04:45:33 - 04:45:38 - 04:46:02 - 04:51:32 - 04:52:11 - 04:53:57 - 04:54:00 - 04:54:37 - 04:55:59 - 04:56:57 - 04:58:07 - 05:00:04 - 05:00:47 - 05:01:32 - 05:02:17 - 05:02:55 - 05:03:06 - 05:10:36 - 05:12:30 - 05:12:38 - 05:12:50 - 05:14:36 - 05:20:47 - 05:24:04 - 05:24:19 - 05:24:31 - 05:24:33 - 05:24:56 - 05:25:10 - 05:25:21 - 05:29:44 - 05:30:57 - 05:31:45 - 05:32:27 - 05:53:46