Vergadering Ronde Tafel Reflectie RIOZ 28-11-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening van de vergadering door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel Reflectie RIOZ
Zeist zet koers naar vernieuwde maatschappelijke investeringen met RIOZ
De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met de voortzetting van de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) en de aanbevelingen uit het evaluatierapport. Het besluit benadrukt de noodzaak van een duurzame aandacht voor de reserve en stelt aanpassingen voor om de betrokkenheid van de gemeenteraad en de transparantie van het proces te vergroten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Zeist besloten om de werking van de RIOZ te evalueren en te vernieuwen. De RIOZ, een financieel instrument voor maatschappelijke voorzieningen, staat centraal in de ambitie om de gemeenteraad meer aan het stuur te krijgen. "Het is tijd dat de raad meer betrokken raakt bij de reserve," benadrukte Jeroen Rijsdijk, concerncontroller van de gemeente Zeist.De evaluatie toonde aan dat de RIOZ nog steeds waardevol is, maar dat het gebruik ervan is afgenomen. "De meerwaarde van de reserve is actueel en kan waarde toevoegen aan het goede leven in Zeist," aldus Rijsdijk. Het rapport adviseert om de werking van de reserve aan te scherpen en de kaders te actualiseren naar de huidige tijdgeest.
Een belangrijk punt van discussie was de verschuiving van een redenering vanuit specifieke domeinen naar een redenering vanuit maatschappelijke opgaven. "We moeten definiëren wat die maatschappelijke ontwikkelingen zijn en hoe we de meerwaarde meten," stelde raadslid Roel. De raad wil voorkomen dat het RIOZ een 'potje van B en W' wordt en streeft naar een duidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheid.
De voorzitter van de auditcommissie onderstreepte het belang van het onderwerp voor de raad, gezien de omvang van de geldstromen die door de RIOZ gaan. "Het gaat om groot geld en het is echt aan de Raad," zei hij.
De raadsleden waren het erover eens dat er een brainstormsessie moet komen om de nieuwe visies te bepalen en hoe deze gekoppeld kunnen worden aan de RIOZ. "We moeten het gesprek aangaan over wat we belangrijk vinden en hoe we dit willen financieren," voegde raadslid Marcel toe.
Het besluit van de raad om in te stemmen met de voortzetting van de RIOZ en de aanbevelingen uit het rapport is een stap richting een transparantere en meer betrokken toekomst voor de gemeentelijke financiën. Met de nieuwe aanpak hoopt Zeist de maatschappelijke meerwaarde van de RIOZ te vergroten en de gemeenteraad een sterkere positie te geven in het beheer van deze belangrijke reserve.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ), een financieel instrument van de gemeente Zeist dat gebruikt wordt voor het financieren van voorzieningen met maatschappelijke meerwaarde. Het voorstel heeft als doel de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en de werking ervan te evalueren. De gemeenteraad wordt geadviseerd in te stemmen met de reflectie op de RIOZ en de aanbevelingen uit het rapport te volgen. Deze aanbevelingen omvatten het stimuleren van de gemeenteraad om meer betrokken te raken bij de reserve, het redeneren vanuit maatschappelijke opgaven in plaats van specifieke domeinen, en het verbeteren van de rapportage over de stortingen in de reserve.
De RIOZ is in 2013 opgericht als reactie op een verandering in de financiering van voorzieningen, waarbij grondexploitaties niet langer winstgevend waren. De reserve heeft strikte voorwaarden voor het onttrekken van gelden en is bedoeld om te sparen voor toekomstige investeringen. Uit een evaluatie blijkt dat de reserve nog steeds waardevol is, maar dat het gebruik ervan is afgenomen en dat de betrokkenheid van de gemeenteraad kan worden verbeterd.
Het raadsbesluit, unaniem aangenomen op 23 januari 2024, stemt in met de voortzetting van de RIOZ en de aanbevelingen uit het rapport. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een duurzame aandacht voor de reserve en stelt aanpassingen voor om de betrokkenheid van de gemeenteraad en de transparantie van het proces te vergroten. Financieel gezien wordt erop gelet dat de uitgaven uit de reserve niet hoger zijn dan het beschikbare saldo. Er zijn geen aanvullingen of aanpassingen voorgesteld na de presentatie aan de auditcommissie.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reflectie Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ)". Het voorstel beoogt de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en te continueren, met aanbevelingen voor verbetering. De RIOZ is een financiële reserve voor projecten met maatschappelijke meerwaarde, opgericht toen grondexploitaties niet langer winstgevend waren. Het voorstel bevat aanbevelingen om de gemeenteraad meer te betrekken, de focus te verleggen naar maatschappelijke opgaven en het proces van stortingen te verbeteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de resultaten van een evaluatie, en concrete aanbevelingen voor verbetering.
Rol van de raad:
De raad heeft een centrale rol in het sturen van de reserve, het bepalen van de maatschappelijke meerwaarde van projecten die financiering ontvangen, en het goedkeuren van stortingen en onttrekkingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn onder andere het al dan niet continueren van de RIOZ, het overnemen van de aanbevelingen, en de mate van betrokkenheid van de raad bij de reserve.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke aanbevelingen en een tijdspad voor implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de reflectie en de voorgestelde aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de raad als volksvertegenwoordiger en suggereert dat dit een stap is naar betere betrokkenheid van de samenleving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op maatschappelijke meerwaarde kan impliceren dat duurzame projecten ook gefinancierd kunnen worden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er meer aanspraak op de reserve kan worden gedaan, maar benadrukt dat uitgaven bewaakt worden om te zorgen dat deze niet hoger zijn dan de beschikbare middelen in de reserve. Er wordt niet gesproken over specifieke dekking van kosten, maar er wordt wel aangegeven dat de reserve behandeld wordt bij de kadernota en jaarrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Reflectie Maatschappelijke meerwaarde Stortingen en onttrekkingen Evaluatie Participatie Financiering voorzieningen Aanbevelingen Bestuurlijke planning ProcesoptimalisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reflectie Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ)". Het voorstel beoogt de meerwaarde van de RIOZ te erkennen en te continueren. De RIOZ is een financiële reserve die wordt ingezet voor projecten met maatschappelijke meerwaarde in de gemeente Zeist. Het voorstel bevat aanbevelingen om de gemeenteraad meer te betrekken bij het beheer van de reserve, de focus te verleggen van domeinspecifieke naar maatschappelijke opgaven, en het proces van stortingen in de reserve te verbeteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de evaluatie van de RIOZ, en de aanbevelingen voor verbetering. Het bevat ook een financiële toelichting en een beschrijving van de rol van de raad.
Rol van de raad:
De raad wordt gestimuleerd om actiever betrokken te zijn bij het beheer van de RIOZ en beslissingen te nemen over de stortingen en onttrekkingen uit de reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde reflectie en aanbevelingen, en hoe ze de betrokkenheid bij de RIOZ wil vormgeven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met concrete aanbevelingen en een duidelijk tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de reflectie en de aanbevelingen, en of ze de RIOZ wil continueren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de raad als volksvertegenwoordiger en suggereert dat dit een stap is richting betere betrokkenheid van de samenleving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de reserve kan worden ingezet voor projecten met duurzame meerwaarde.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er meer aanspraak op de reserve kan worden gedaan, maar benadrukt dat uitgaven bewaakt worden om te zorgen dat deze niet hoger zijn dan het beschikbare bedrag in de reserve. Er wordt niet gesproken over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Reflectie Maatschappelijke meerwaarde Stortingen en onttrekkingen Evaluatie Aanbevelingen Participatie Financiering voorzieningen Strategisch Financieel Instrumentarium (SFI) Bestuurlijke planningVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 8
- 0
- 6.0
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Pluim - CDA:
- 223 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 216 w/m
Marcel Pluim - CDA:
- 153 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 667 w/m
Marcel Pluim - CDA:
- 270 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 89 w/m
Marcel Pluim - CDA:
- 429 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 270 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 137 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 220 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 113 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 291 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 135 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 143 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 231 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 143 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 92 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 6
- 3
- 5.0
- 146 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 108 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 9
- 9
- 6.0
- 162 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 324 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 297 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 68 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 235 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 233 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 163 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 7
- 11
- 7.0
- 164 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 134 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 143 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 105 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 8
- 2
- 5.5
- 165 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 240 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 282 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 165 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 5
- 5
- 7.0
- 189 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 783 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 204 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 6
- 10
- 5.5
- 138 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 248 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 187 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 192 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 186 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 193 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 178 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 210 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 113 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 179 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 199 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 124 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 244 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 165 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 226 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 182 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 155 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- -
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 258 w/m
Karst Schuring - Voorzitter Auditcommissie:
- 192 w/m
Marcel Pluim - CDA:
- 221 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 229 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 269 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 209 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 181 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 63 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:00:23 - 00:06:46 - 00:10:33 - 00:11:53 - 00:12:56 - 00:13:37 - 00:15:42 - 00:16:39 - 00:17:27 - 00:18:07 - 00:19:00 - 00:31:42 - 00:32:24 - 00:32:38 - 00:32:46 - 00:32:52 - 00:35:00 - 00:37:57 - 00:38:47 - 00:43:09 - 00:46:07 - 00:48:46 - 00:52:02 - 00:53:07 - 00:56:45 - 00:57:59 - 00:59:23 - 01:00:19
Marco Huijben - VVD
Agendapunt Sluiting
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 161 w/m