10-04-2025 Vergadering Debat Omgevingsplan Forensische Zorg 10-04-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Debat Omgevingsplan Forensische zorg
Gemeente Zeist wil regie over forensische zorg: "Geen nieuwe vestigingen in Den Dolder"
De gemeenteraad van Zeist debatteerde over een voorstel om de vestiging en uitbreiding van forensische zorg in de gemeente te reguleren. Het voorstel, dat voortkomt uit een voorbereidingsbesluit van december 2023, beoogt onder andere een verbod op nieuwe vestigingen en uitbreidingen van forensische zorg op de Willem Arntszhoeve in Den Dolder.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad van Zeist werd duidelijk dat er brede steun is voor het voorstel om meer controle te krijgen over de vestiging van forensische zorg in de gemeente. Het voorstel omvat een verbod op nieuwe vestigingen en uitbreidingen van forensische zorg, specifiek op de Willem Arntszhoeve in Den Dolder, en introduceert een uitsterfregeling voor bestaande zorg. Daarnaast wordt een informatieplicht voor zorgaanbieders geïntroduceerd.De VVD, bij monde van raadslid Bakrine, sprak zijn zorgen uit over de betrokkenheid van zorginstellingen Altrecht en Fivor. "We hebben weinig vertrouwen in hun betrokkenheid bij het vervolg," aldus Bakrine. De VVD kondigde aan een motie in te dienen om de mogelijkheden te onderzoeken om het aantal forensische zorgplekken stapsgewijs af te bouwen en forensische zorg volledig weg te bestemmen uit de gemeente.
GroenLinks-raadslid Van Nieuwstad benadrukte het belang van samenwerking met de zorginstellingen. "Het is belangrijk dat we in samenwerking met Altrecht en Fivor naar een oplossing komen," zei Van Nieuwstad. Hij waarschuwde voor mogelijke juridische problemen als de gemeente zou proberen het aantal zorgplekken te verminderen.
Het CDA, vertegenwoordigd door Fluitman, sprak zijn steun uit voor het voorstel en complimenteerde de insprekers die zienswijzen hadden ingediend. Fluitman stelde voor om het adviesrecht van de raad te versterken door het percentage van 10% voor uitbreidingen naar 0% te brengen, zodat elke uitbreiding bij de raad langs moet komen.
De discussie over de definitie van forensische zorg leidde tot enige verwarring. Mevrouw Breddels van de Partij van de Arbeid uitte haar zorgen over de juridische juistheid van de omschrijving. De wethouder zegde toe om de definitie nogmaals te bekijken en hierover in overleg te gaan met de juristen van de raad.
Het voorstel zal op 13 mei in de gemeenteraad worden behandeld, waarbij de 10%-regel voor uitbreidingen naar verwachting zal worden aangepast naar 0%. De raad zal ook verder werken aan een motie over het afbouwen van forensische zorgplekken, waarbij het college heeft toegezegd mee te denken over de juridische aspecten.
De gemeente Zeist wil met deze maatregelen de leefbaarheid en veiligheid in Den Dolder waarborgen, terwijl de zoektocht naar een nieuwe locatie voor de forensische zorg doorgaat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een wijziging in het omgevingsplan voor forensische zorg in de gemeente Zeist. Het doel is om regie te voeren over de vestiging en uitbreiding van forensische zorg binnen de gemeente. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere een verbod op nieuwe vestigingen en uitbreidingen van forensische zorg, specifiek op de Willem Arntszhoeve in Den Dolder, en het invoeren van een uitsterfregeling voor bestaande zorg. Daarnaast wordt een informatieplicht voor zorgaanbieders geïntroduceerd. Het voorstel komt voort uit een voorbereidingsbesluit van december 2023, dat de vestiging van nieuwe forensische zorglocaties tijdelijk uitsloot. Tijdens de inzageperiode van de ontwerpwijziging zijn 114 zienswijzen ontvangen, voornamelijk van bewoners uit Den Dolder, die hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan. De gemeente wil met deze wijziging meer controle over de toewijzing van zorgfuncties om de leefbaarheid en veiligheid te waarborgen. Het besluit moet uiterlijk in mei 2025 worden vastgesteld om binnen de termijn van het voorbereidingsbesluit te blijven.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel: Vaststelling wijziging omgevingsplan “Forensische Zorg”
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling wijziging omgevingsplan ‘Forensische Zorg’". Het voorstel beoogt de regie te voeren over de vestiging en uitbreiding van forensische zorg in de gemeente Zeist. Het voorgestelde besluit omvat een verbod op nieuwe vestigingen en uitbreidingen van forensische zorg in de gemeente, een uitsterfregeling voor bestaande voorzieningen op de Willem Arntszhoeve in Den Dolder, en een informatieplicht voor zorgaanbieders. Het doel is om de regie over de toewijzing van locaties voor forensische zorg terug te krijgen en een evenwichtige toedeling van functies aan locaties te waarborgen, met oog voor leefbaarheid en veiligheid.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde toelichting op de ontvangen zienswijzen en de voorgestelde aanpassingen. Het bevat ook een juridische en financiële toelichting, hoewel de financiële risico's van nadeelcompensatie nog verder moeten worden geanalyseerd en gecommuniceerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het wijzigingsbesluit van het omgevingsplan vast te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld om het adviesrecht van de raad uit te breiden met betrekking tot de nieuwvestiging en uitbreiding van forensische zorg.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het omgevingsplan, inclusief de verboden op nieuwe vestigingen en uitbreidingen van forensische zorg. De raad moet ook overwegen of zij het adviesrecht willen uitbreiden voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van forensische zorg.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in het verbod op nieuwe vestigingen en uitbreidingen, meetbaar in termen van bedden en behandelplekken, en tijdgebonden in de context van het voorbereidingsbesluit van 18 maanden. Echter, er zijn enkele juridische onzekerheden en de noodzaak voor verdere voorbereiding voor een juridisch houdbare motivering voor het wegbestemmen van Fivoor.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen en de voorgestelde aanpassingen van het wijzigingsbesluit van het omgevingsplan “Forensische Zorg” vast te stellen. Tevens moet de raad beslissen over de wijziging van het adviesrecht met betrekking tot de nieuwvestiging en uitbreiding van forensische zorg.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er 114 zienswijzen zijn ontvangen en dat er overleg is geweest met relevante partijen zoals Altrecht, Fivoor, de gemeente De Bilt en de provincie. De nota van zienswijzen bevat reacties op de ingediende zienswijzen, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de regie over de toewijzing van locaties voor forensische zorg en de impact op leefbaarheid en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de kosten voor de ambtelijke inzet en het stedenbouwkundige bureau worden gedekt. Er is een extern advies ingewonnen over het risico op nadeelcompensatie, maar er is geen aanpassing van het omgevingsplan nodig gebleken. Het externe advies wordt geactualiseerd en nagezonden voor objectieve onderbouwing van de risico-inschatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Forensische zorg Willem Arntszhoeve Den Dolder Altrecht Fivoor Omgevingsplan Zienswijzen Uitsterfregeling Veiligheid NadeelcompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Wilma Breddels - PvdA
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Angèle Welting - D66
Wilma Breddels - PvdA
Angèle Welting - D66
Wilma Breddels - PvdA
Angèle Welting - D66
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Marco Huijben - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marcel Fluitman - CDA
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marco Huijben - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Marco Huijben - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Tijmen Visser - Seyst.nu
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Marcel Fluitman - CDA
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie-SGP
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
David Tompot - SP
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
David Tompot - SP
Marco Huijben - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Marco Huijben - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Marcel Fluitman - CDA
Angèle Welting - D66
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marco Huijben - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Marco Huijben - Voorzitter
Timo Bakrin - VVD
Marco Huijben - Voorzitter
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Marco Huijben - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
Angèle Welting - D66
Marco Huijben - Voorzitter
Marco Huijben - Voorzitter
00:01:05 - 00:02:56 - 00:03:59 - 00:04:49 - 00:05:36 - 00:06:30 - 00:06:37 - 00:08:50 - 00:15:58 - 00:18:33 - 00:18:44 - 00:21:12 - 00:22:13 - 00:23:02 - 00:23:37 - 00:24:48 - 00:27:07 - 00:29:52 - 00:31:36 - 00:33:33 - 00:35:49 - 00:37:17 - 00:39:05 - 00:39:54 - 00:40:15 - 00:40:59 - 00:42:59 - 00:43:49 - 00:44:17 - 00:44:25 - 00:44:41 - 00:45:25 - 00:46:49 - 00:47:39 - 00:48:28 - 00:49:00 - 00:49:28 - 00:49:40 - 00:49:54 - 00:51:30 - 00:52:20 - 00:52:44 - 00:53:08 - 00:53:24 - 00:53:47 - 00:56:14 - 00:56:25 - 00:59:00 - 00:59:46 - 00:59:55 - 01:00:45 - 01:01:08 - 01:01:37 - 01:03:51 - 01:04:46 - 01:07:00
Marcel Fluitman - CDA
00:08:54 - 00:22:17 - 00:24:34 - 00:27:09 - 00:27:55 - 00:28:05 - 00:31:39 - 00:32:39 - 00:33:10 - 00:33:42 - 00:35:24 - 00:36:21 - 00:43:01 - 00:43:37 - 00:44:19 - 00:44:44 - 00:45:22 - 00:46:51 - 00:47:41 - 00:48:27 - 00:48:29 - 00:49:29 - 00:51:37 - 00:52:37 - 00:52:45 - 00:55:24 - 00:55:27 - 00:55:55 - 00:55:58 - 00:56:02 - 00:56:08 - 00:56:17 - 00:59:02