Vergadering Ronde Tafel RV Begroting 2023 - plenair 06-10-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening Ronde Tafel door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 146 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel begroting RV Begroting 2023 (plenaire behandeling)
Zeist zet in op duurzame toekomst met nieuwe begroting
De gemeenteraad van Zeist heeft gedebatteerd over de begroting van 2023, waarbij de focus ligt op wonen, gezondheid, klimaat en sociale verbinding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft een levendige discussie gevoerd over de begroting voor het komende jaar. De begroting, die een meerjarig positief saldo laat zien, is gericht op het aanpakken van uitdagingen op het gebied van wonen, gezondheid, klimaat en sociale verbinding. "We staan voor grote opgaven en met deze begroting laten we zien dat we die serieus nemen," aldus portefeuillehouder W. van Dijk.De raad heeft ingestemd met het voorstel, ondanks enige weerstand van de fractie van NieuwDemocratischZeist tegen enkele beslispunten. "Het is een begroting die recht doet aan de ambities uit ons coalitieakkoord," zei een raadslid van D66. "We moeten echter waakzaam blijven voor de maatschappelijke onzekerheden die op ons afkomen."
Een van de hete hangijzers tijdens het debat was de lastendruk voor inwoners. "We zien dat de belastingdruk best wel groot is in 2023," merkte D66 op. Het college heeft toegezegd in december met een aangepast voorstel te komen om deze druk te verlichten.
De weerstandsvermogen van de gemeente, net onder de kritische grens van één, werd ook besproken. "We zien dat alles duur is geworden. Is er ook rekening gehouden met hogere lasten richting de gemeente?" vroeg D66. Het college bevestigde dat er extra middelen zijn gereserveerd om onvoorziene kosten op te vangen.
GroenLinks stelde vragen over de stelposten en de verhouding tussen lastenverlichting en effecten op de samenleving. "Hoe is de verhouding tussen die twee stelposten bepaald en wat gaat het college doen als het klaargezette bedrag ontoereikend is?" vroeg GroenLinks. Het college gaf aan dat er ruimte is voor aanpassingen indien nodig.
De zorgen over de toegankelijkheid van regelingen voor minima en de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap werden ook aangekaart. "Het gebruik van minimaal regelingen moet toegankelijker en laagdrempeliger worden," benadrukte de SP. Het college verzekerde dat er een digitaal loket komt dat geen vervanging, maar een aanvulling is op de bestaande dienstverlening.
Al met al lijkt de gemeente Zeist met deze begroting een stap te zetten richting een duurzame en sociaal verbonden toekomst. "We hebben een solide basis om de uitdagingen van onze tijd aan te gaan," concludeerde de burgemeester.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de begroting van 2023 voor de gemeente Zeist, met als doel een duidelijke kaderstelling voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid. De portefeuillehouder is W. van Dijk en het voorstel is opgesteld door P. Deijns. De begroting is gebaseerd op het coalitieakkoord en beoogt de uitdagingen op het gebied van wonen, gezondheid, klimaat en sociale verbinding aan te pakken. Er wordt voorgesteld om de nieuwe programma-indeling vast te stellen, de begroting 2023 te autoriseren, akkoord te gaan met diverse financiële voorstellen en publiekrechtelijke tarieven vast te stellen. Ook wordt een parkeerverordening voor 2023 voorgesteld. De begroting laat een meerjarig positief saldo zien, mede dankzij eerdere besparingsmaatregelen en extra middelen vanuit het Rijk. Er wordt voorgesteld om €16,5 miljoen extra te investeren in de ambities uit het coalitieakkoord en voorstellen op te nemen om de financiële huishouding te versterken. Er zijn zorgen over maatschappelijke onzekerheden zoals energiebetaalbaarheid en koopkrachtafname. De raad heeft op 8 november 2022 conform besloten, met de kanttekening dat de fractie van NieuwDemocratischZeist tegen beslispunt 3A en 3B heeft gestemd. Er zijn twee moties aangenomen: één over het borgen van ecologische kennis en één over het investeren in veiligheid.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Begroting 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de begroting voor 2023 van de gemeente Zeist. Het doel is een heldere kaderstelling voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid in 2023, gebaseerd op het coalitieakkoord "Samen bouwen aan een mooi en duurzaam Zeist". De begroting omvat nieuwe programma-indelingen, autorisatie van budgetten en investeringen, en diverse financiële besluiten om de begroting sluitend te krijgen. Ook worden publiekrechtelijke tarieven vastgesteld en een parkeerverordening voor 2023.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de begroting, de onderliggende programma's, en de financiële maatregelen om de begroting sluitend te krijgen. Het bevat ook bijlagen met verdere toelichtingen en de benodigde verordeningen.
Rol van de raad: De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet de begroting vaststellen, wat inhoudt dat zij akkoord gaat met de voorgestelde programma-indeling, budgetten, investeringen, en financiële maatregelen.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de voorgestelde programma-indeling en de financiële maatregelen, zoals de inzet van de Algemene Reserve en de instelling van diverse stelposten. Ook moet de raad afwegen hoe om te gaan met de uitdagingen zoals inflatie en de herijking van het gemeentefonds.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden, met duidelijke doelen voor 2023 en een meerjarenperspectief tot 2026. Echter, de impact van externe factoren zoals inflatie kan de realisatie beïnvloeden.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten, maar de onzekerheid van externe economische factoren kan een risico vormen.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de begroting 2023 vast te stellen, inclusief alle bijbehorende beslispunten en verordeningen.
Participatie: Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie is vormgegeven, maar het is aannemelijk dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest bij het vormen van het coalitieakkoord en de begroting.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het coalitieakkoord thema's als klimaat en duurzaamheid omvat.
Financiële gevolgen: Het voorstel bevat een gedetailleerde financiële analyse, inclusief de dekking van kosten. Er worden maatregelen voorgesteld om de begroting sluitend te krijgen en om te gaan met prijsstijgingen en andere financiële uitdagingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2023 Coalitieakkoord Uitvoeringsprogramma Meerjarenperspectief Inflatie Weerstandsvermogen Investeringen Tarieven Energie GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie: Begroting 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de begroting voor 2023 van de gemeente Zeist. Het doel is een heldere kaderstelling voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid in 2023. Dit omvat het vaststellen van een nieuwe programma-indeling gebaseerd op het coalitieakkoord, het autoriseren van budgetten en investeringen, het instemmen met inhoudelijk en financieel perspectief, en het vaststellen van publiekrechtelijke tarieven en de parkeerverordening voor 2023.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de begroting, inclusief de financiële perspectieven, programma-indeling, en beleidsvoorstellen. Het bevat ook bijlagen met verdere toelichtingen en een dashboard voor stabiliteitscriteria.
Rol van de raad: De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet de begroting vaststellen, wat inhoudt dat zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële en beleidsmatige kaders voor het komende jaar.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de verdeling van middelen over verschillende programma's en projecten, de hoogte van de publiekrechtelijke tarieven, en de mate waarin zij wil investeren in bepaalde beleidsterreinen zoals duurzaamheid, veiligheid en sociale voorzieningen.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden, met concrete budgetten en plannen voor 2023. Echter, de langetermijneffecten van sommige besluiten (zoals de herijking van het gemeentefonds) zijn nog onzeker.
Inconsequenties: Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel aangetroffen, maar er is een kanttekening geplaatst bij de stem van de fractie van NieuwDemocratischZeist tegen beslispunt 3A en 3B.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de begroting 2023 vast te stellen, inclusief alle bijbehorende beslispunten en wijzigingen.
Participatie: Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden is meegenomen.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, zoals blijkt uit de verwijzing naar het coalitieakkoord "Samen bouwen aan en mooi en duurzaam Zeist" en de begrotingsposten voor natuur en klimaat.
Financiële gevolgen: Het voorstel bevat een uitgebreide financiële analyse, inclusief de impact van de begrotingsbesluiten op het meerjarenperspectief. Er wordt aangegeven hoe eventuele tekorten worden gedekt, zoals het gebruik van de Algemene Reserve en de instelling van diverse stelposten.
Aanvullende informatie: Er zijn twee moties aangenomen: één over het borgen van ecologische kennis en één over het investeren in veiligheid. Deze moties geven aanvullende richting aan het beleid en de uitvoering daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2023 Coalitieakkoord Uitvoeringsprogramma Investeringen Meerjarenperspectief Prijsstijgingen Tarieven Parkeerverordening Weerstandsvermogen Herijking gemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Borgen ecologische kennis". De motie roept het college van de gemeente Zeist op om te onderzoeken hoeveel ecologische kennis nodig is binnen de ambtelijke organisatie om de ambities uit het coalitieakkoord te realiseren. Dit betreft het verbeteren van lokale natuur en biodiversiteit. De motie stelt voor om een eigen ecoloog aan te stellen en suggereert dat de financiering hiervoor kan komen uit de middelen voor de uitvoeringsstrategie van de Biodiversiteitsvisie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke actie en financieringsbron aangeeft. Het vraagt om een onderzoek en de werving van een functionaris.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van het controleren van het college en het stellen van kaders waarbinnen het college moet opereren. Met deze motie geeft de raad een duidelijke opdracht aan het college.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de gemeente investeert in eigen ecologische kennis en expertise door een ecoloog in dienst te nemen, en of de financiering daarvoor uit de bestaande middelen voor biodiversiteitsstrategie moet komen.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist mogelijk enige meetbaarheid en tijdgebondenheid wat betreft de uitkomsten van het onderzoek en de werving van de functionaris.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoerbaarheid en effectiviteit van het voorstel hangen af van de resultaten van het onderzoek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en over te gaan tot werving van een ecoloog.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar de aanstelling van een ecoloog kan impliceren dat er meer aandacht komt voor participatie in projecten met ecologische impact.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het direct betrekking heeft op het verbeteren van de lokale natuur en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor om bestaande middelen te gebruiken voor het onderzoek en de werving/aanstelling van een ecoloog. Er wordt aangegeven dat deze middelen al zijn aangegeven bij de uitvoeringsstrategie van de Biodiversiteitsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ecologische kennis Biodiversiteit Natuurinclusieve bouwambitie Klimaatimpact Biodiversiteitsvisie Stadsecoloog Ambtelijke organisatie Natuur en biodiversiteit Coalitieakkoord UitvoeringsstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Investeren in veiligheid". De motie, ingediend door Ernst van Splunter (VVD), roept het college van de gemeente Zeist op om de 'wijk/veiligheidsdriehoek' van wijkmanager, wijkagent en (wijk)BOA te versterken. Dit naar aanleiding van toegenomen overlast, onveiligheid en criminaliteit, met name in het centrum van Zeist. De motie vraagt om een lange termijn analyse en versterking vanaf 2024 en om op korte termijn (2023) opties voor versterking te presenteren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke probleemstelling en een verzoek tot actie bevat. Het verwijst naar specifieke incidenten en rapporten die de noodzaak van de motie onderbouwen.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om het college te sturen en te controleren. In dit geval heeft de raad de motie unaniem aanvaard, wat betekent dat zij het college verzoekt om actie te ondernemen op basis van de inhoud van de motie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, betreft de prioritering van veiligheid en de toewijzing van middelen voor de versterking van de 'wijk/veiligheidsdriehoek'. Er moet besloten worden over de omvang van de investering en de verdeling van de middelen.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist enige mate van meetbaarheid, haalbaarheid en tijdgebondenheid voor de lange termijn doelstellingen. De korte termijn doelstellingen voor 2023 zijn concreter.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen moeten nog worden geanalyseerd.
Besluit van de raad:
De raad heeft unaniem besloten het college te verzoeken om de 'wijk/veiligheidsdriehoek' te versterken en opties voor versterking te presenteren voor zowel de korte als de lange termijn.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie van inwoners of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, tenzij men kijkt naar de duurzaamheid van de veiligheidsmaatregelen op lange termijn.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een analyse en opties voor versterking, maar specificeert niet de financiële gevolgen of dekking. Dit zal waarschijnlijk onderdeel zijn van de uitwerking die het college moet presenteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheid Wijk/veiligheidsdriehoek Overlast Criminaliteit Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) Wijkmanager Wijkagent Horeca ontwikkelingen Woninginbraken OndermijningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek leges huisvestingsvergunning". Het voorstel, ingediend door Marcel Fluitman van het CDA Zeist, verzoekt het college te onderzoeken of de huisvestingsvergunning kosteloos of tegen een gereduceerd tarief kan worden verstrekt aan inwoners die een woning willen huren in het lage huursegment. Dit naar aanleiding van de constatering dat de kosten voor een huisvestingsvergunning een deel van de huurtoeslag opslokken, wat als onwenselijk wordt beschouwd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke constatering en overweging bevat en een specifiek verzoek aan het college doet. Echter, het voorstel is ingetrokken, dus het is niet duidelijk of er aanvullende informatie of discussie was die tot deze beslissing heeft geleid.
Rol van de raad:
De rol van de raad in dit voorstel is om het verzoek aan het college te steunen en het college op te dragen het onderzoek uit te voeren. De raad zou ook de resultaten van het onderzoek moeten beoordelen en eventuele vervolgacties moeten bepalen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of het wenselijk is om de financiële lasten voor huurders in het lage huursegment te verlagen door de kosten voor een huisvestingsvergunning te reduceren of weg te nemen.
SMART:
Het voorstel is specifiek en actiegericht (onderzoek doen), maar het mist meetbaarheid (geen criteria voor wat een succesvolle uitkomst zou zijn), acceptatie (het is ingetrokken, dus er was mogelijk geen raadsbrede steun), realisme (onduidelijk of het financieel haalbaar is) en tijdgebondenheid (geen deadline voor het onderzoek).
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het feit dat het is ingetrokken kan wijzen op onvoorziene problemen of complicaties.
Besluit van de raad:
Aangezien het voorstel is ingetrokken, hoeft de raad geen besluit te nemen over dit specifieke voorstel.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij men breder kijkt naar sociale duurzaamheid en de toegankelijkheid van wonen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onderzoek en noemt geen directe financiële gevolgen of dekking. Het impliciete financiële gevolg zou zijn dat als de leges worden verlaagd of afgeschaft, de gemeente inkomsten misloopt, wat gecompenseerd zou moeten worden binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsvergunning Leges Huurtoeslag Lage huursegment Onderzoek Woningbouwcoöperatie Huursegment Kosteloos Gereduceerd tarief Marcel FluitmanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Expliciete besluitvorming ambities". Het amendement, ingediend door Jan Bredius van NieuwDemocratischZeist, stelt voor om de ambitie om 4000 woningen te bouwen en de ambitie om 'energieleverend' te zijn, uit te sluiten van de goedkeuring van de begroting 2023. De reden is dat de raad zich hier nog niet eerder over heeft uitgesproken en dat deze ambities voorbarig zijn, gezien de nog niet vastgestelde Eerste Zeister Omgevingsvisie en de bestaande beleidslijn van energieneutraliteit in 2050.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt en de redenen voor deze wijziging uiteenzet. Het geeft echter geen alternatieve oplossingen of een diepgaande analyse van de mogelijke gevolgen van het schrappen van deze ambities.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren, inclusief de daarin opgenomen ambities. Met dit amendement wordt de raad gevraagd om specifiek over deze twee ambities een besluit te nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de haalbaarheid en wenselijkheid van de bouw van 4000 woningen en het streven naar een 'energieleverend' Zeist, in plaats van enkel energieneutraal.
SMART:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke alternatieven of meetbare doelstellingen biedt. Het wijst op een inconsequentie tussen de begroting en de nog niet vastgestelde Omgevingsvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt of verwerpt, wat betekent dat ze al dan niet instemt met het uitsluiten van de genoemde ambities uit de begroting.
Participatie:
Het amendement suggereert dat er meer participatie nodig is, met name via "de Ronde Tafel en Debat", voordat dergelijke belangrijke besluiten worden genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement de ambitie 'energieleverend' versus 'energieneutraal' ter discussie stelt.
Financiële gevolgen:
Het amendement gaat niet direct in op de financiële gevolgen van het schrappen van de ambities, noch op hoe dit eventueel gedekt wordt. Dit zou een punt van overweging moeten zijn voor de raad.
Conclusie:
Het amendement roept op tot een meer doordachte en expliciete besluitvorming over belangrijke ambities binnen de gemeente Zeist. Het benadrukt de noodzaak van overeenstemming met vastgestelde visies en participatie van belanghebbenden. De raad moet overwegen of het voorstel in lijn is met hun visie op de ontwikkeling van de gemeente en of het voldoende rekening houdt met de financiële en beleidsmatige consequenties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Woningbouw Ambities Begroting 2023 Uitvoeringsprogramma Coalitieakkoord Omgevingsvisie Energieleverend Wonen op maat EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kosten van de naheffingsaanslag Parkeerbelastingen 2023". Het voorstel omvat de vaststelling van de kosten voor naheffingsaanslagen van parkeerbelastingen in de gemeente Zeist voor het jaar 2023. De totale kosten worden geraamd op €226.287, gebaseerd op loonkosten, overhead, verwerkingkosten en afschrijvingen. De kosten per naheffingsaanslag worden berekend op €62,80. Het voorstel bevat ook overgangsrecht en inwerkingtreding van het besluit.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke kostenberekening, overgangsrecht, en inwerkingtreding. Het geeft ook aan hoe de kosten per naheffingsaanslag worden berekend en afgerond.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, eventuele wijzigingen voorstellen en uiteindelijk een besluit nemen om het voorstel al dan niet goed te keuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de hoogte van de naheffingsaanslag, de verdeling van de kosten, en de prioriteit van handhaving van parkeerbeleid.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Of het Realistisch is, hangt af van de context van de gemeentelijke financiën en de effectiviteit van de handhaving.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de kosten van de naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2023 vaststellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij de gemeente parkeerbeleid koppelt aan duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet in het voorstel. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze kosten gedekt worden, bijvoorbeeld of ze volledig door naheffingsaanslagen worden gedekt of dat er een subsidie of andere vorm van financiering nodig is. -
Analyse van het document
Titel: Septembercirculaire 2022
Samenvatting:
De septembercirculaire 2022 informeert gemeenten over de gemeentefondsuitkeringen, die een belangrijke inkomstenbron zijn. De circulaire toont een positief effect op het begrotingssaldo van 2022 tot 2026, voornamelijk door een voorschot op de BTW-compensatiefondsafrekening en actualisatie van verdeelsleutels. Een opvallende bijdrage is de eenmalige rijksbijdrage voor financieringssystematiek in 2026. De circulaire bevat ook taakmutaties en doeluitkeringen voor specifieke taken zoals energietoeslag en asielbeleid.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de financiële effecten van de septembercirculaire en de gevolgen voor de gemeentebegroting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet de begrotingswijzigingen vaststellen die voortvloeien uit de septembercirculaire. De raad zal ook moeten beslissen over de besteding van de vrij besteedbare delen van de algemene uitkering.
Politieke keuzes:
De raad moet bepalen hoe de extra middelen worden ingezet, bijvoorbeeld voor bestaand beleid of nieuwe initiatieven. Ook moet de raad rekening houden met de eenmalige bijdrage voor 2026 en de gevolgen voor de begroting na dat jaar.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is beperkt tot de informatie over de circulaire van dat jaar. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet een begrotingswijziging vaststellen om de septembercirculaire financieel te verwerken.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan een overweging zijn bij de besteding van de middelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een duidelijk overzicht van de financiële gevolgen en dekt deze via de algemene uitkering van het gemeentefonds.
Op basis van de verstrekte informatie kan de gemeenteraad een geïnformeerde beslissing nemen over de begrotingswijzigingen en de besteding van de extra middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Septembercirculaire 2022 Gemeentefonds Begrotingssaldo Accres BTW compensatiefonds Taakmutaties Doeluitkeringen Financieringssystematiek Mutaties RijksbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 184 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 370 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 513 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 311 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 146 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 213 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 151 w/m
Martine Folkersma - GroenLinks:
- 186 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 189 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 388 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 142 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 259 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 177 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 226 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 175 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 177 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 178 w/m
David Tompot - SP:
- 279 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 158 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 801 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 201 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 632 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 143 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 199 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 214 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 193 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 260 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 250 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 267 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 187 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 242 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 253 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 1201 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 209 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 601 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 221 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 269 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 218 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 180 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 208 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 279 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 320 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 339 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 480 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 230 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 751 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 188 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 256 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 269 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 217 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 245 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 199 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 247 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 174 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 203 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - CDA:
- 141 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 194 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 337 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 272 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 314 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 310 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 166 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 182 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 363 w/m
Hafid Boutahar - D66:
- 238 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 302 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 166 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 259 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 345 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 172 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 298 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 215 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 164 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 120 w/m
Angèle Welting - D66:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 258 w/m
Angèle Welting - D66:
- 242 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 462 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Angèle Welting - D66:
- 536 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Angèle Welting - D66:
- 274 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 235 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 383 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 586 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 320 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 307 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Angèle Welting - D66:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 340 w/m
Angèle Welting - D66:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 292 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 222 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 148 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 195 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 311 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 154 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 197 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 210 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 154 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 210 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 210 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 157 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 183 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 151 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 179 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 177 w/m
Bar Bakker - VVD:
- 269 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 194 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 222 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 229 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 260 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 192 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 154 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 244 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 440 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 172 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 244 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 235 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 161 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 245 w/m
Angèle Welting - D66:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 501 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 238 w/m
Angèle Welting - D66:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 246 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 124 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 111 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 601 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 56 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 319 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 155 w/m
David Tompot - SP:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 147 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 216 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 138 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 128 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 185 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 145 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 71 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:00:57 - 00:04:51 - 00:04:53 - 00:06:02 - 00:08:07 - 00:10:35 - 00:10:45 - 00:13:50 - 00:15:26 - 00:16:50 - 00:18:11 - 00:18:51 - 00:20:29 - 00:20:43 - 00:23:52 - 00:24:29 - 00:26:29 - 00:29:40 - 00:30:34 - 00:33:21 - 00:33:57 - 00:34:52 - 00:37:04 - 00:39:07 - 00:39:57 - 00:40:05 - 00:40:07 - 00:40:12 - 00:43:45 - 00:45:31 - 00:45:43 - 00:46:51 - 00:48:08 - 00:50:07 - 00:50:35 - 00:50:40 - 00:51:44 - 00:51:48 - 00:52:53 - 00:53:45 - 00:55:31 - 00:55:43 - 00:56:49 - 00:56:52 - 00:56:54 - 00:56:56 - 01:00:36 - 01:03:18 - 01:04:22 - 01:04:27 - 01:05:22 - 01:05:25 - 01:08:08 - 01:08:25 - 01:09:26 - 01:10:51 - 01:11:20 - 01:11:46 - 01:12:13 - 01:12:18 - 01:12:20 - 01:13:57 - 01:14:56 - 01:15:09 - 01:16:35 - 01:16:44 - 01:17:20 - 01:17:40 - 01:18:00 - 01:18:31 - 01:21:07 - 01:23:06 - 01:23:55 - 01:24:36 - 01:24:55
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Martine Folkersma - GroenLinks
Esther Kant - Seyst.nu
Agendapunt Sluiting
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 204 w/m