Vergadering Ronde Tafel & Debat rv Manifest Weerbaar bestuur 26-10-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening vergadering door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt Ronde Tafel en Debat rv Manifest Weerbaar bestuur
Utrechtse politiek bundelt krachten tegen intimidatie en agressie
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft een Ronde Tafel gevoerd over het Manifest Weerbaar Bestuur. Dit manifest, gericht op het versterken van de weerbaarheid van politieke ambtsdragers, is ontwikkeld als antwoord op de toenemende agressie en intimidatie die zij ervaren. Het debat leidde tot een dieper begrip van de urgentie en de noodzaak van een eenduidige aanpak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een tijd waarin politieke ambtsdragers steeds vaker te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag, heeft de gemeenteraad van Zeist een belangrijke stap gezet. Tijdens een recent debat werd het Manifest Weerbaar Bestuur besproken, een initiatief dat als doel heeft om de weerbaarheid van lokale politici te versterken en een uniforme aanpak te bieden tegen intimidatie en agressie.Het manifest, dat niet juridisch bindend is maar als werkafspraak dient, roept op tot het niet accepteren van grensoverschrijdend gedrag en het altijd melden en reageren hierop. "We accepteren geen grensoverschrijdend gedrag, nooit," benadrukt het manifest, dat ook een handreiking biedt voor het definiëren en aanpakken van dergelijk gedrag.
Tijdens het debat kwamen verschillende zorgen naar voren, waaronder de vraag hoe de rechten van de beschuldigde gewaarborgd blijven en de rol van de politie in het proces. "Het gaat er niet om wat jij bedoelt, het gaat erom wat het teweegbrengt," stelde burgemeester Koos Janssen, die de noodzaak van het manifest onderstreepte met voorbeelden uit de praktijk.
Een belangrijk punt van discussie was de regie over het proces na het melden van een incident. Sommige raadsleden uitten hun zorgen over het uit handen geven van deze regie. "Je bent altijd je eigen regisseur," verzekerde Janssen, "wat uit handen wordt genomen is dat hele proces van naar het politiebureau moeten."
De raad kwam tot de conclusie dat het manifest een startpunt is voor een bredere discussie en dat de uitwerking ervan in samenspraak met de raad zal plaatsvinden. Er werd voorgesteld om voor de ondertekening van het manifest een bijeenkomst te organiseren waarin alle raadsleden, de griffier, directeur en collegeleden het manifest kracht bij zetten door hun handtekening.
Het debat eindigde met een positieve noot, waarbij de raad zich verenigde in de strijd tegen ongewenst gedrag en de bescherming van de democratie. "Het is een oproep die van betekenis kan zijn voor ons allemaal," concludeerde raadslid Jan Bredius. Met de aanvullingen op het raadsvoorstel en de geplande bijeenkomst lijkt de gemeenteraad van Zeist klaar om een duidelijk signaal af te geven: intimidatie en agressie tegen politieke ambtsdragers is onacceptabel en zal gezamenlijk worden aangepakt.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het Manifest Weerbaar Bestuur in de provincie Utrecht, met als doel de weerbaarheid van politieke ambtsdragers te versterken en een eenduidige aanpak te hanteren tegen grensoverschrijdend gedrag. Het manifest en de bijbehorende handreiking zijn ontwikkeld als reactie op de toenemende agressie, bedreiging en intimidatie die politieke ambtsdragers ervaren, wat een negatieve impact kan hebben op de democratie en de bereidheid om politieke functies te vervullen. Het voorstel omvat twee besluiten: het vaststellen van het manifest door de raad en het verzoek aan het college om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen in overleg met de raad.
Het manifest benadrukt het niet accepteren van grensoverschrijdend gedrag en het altijd melden en reageren hierop. De handreiking biedt richtlijnen voor het definiëren en aanpakken van dergelijk gedrag en dient als inspiratie voor toekomstige agressieprotocollen. Het manifest en de handreiking zijn niet juridisch bindend, maar functioneren als werkafspraken en instructies. Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel.
Het raadsvoorstel benadrukt het belang van een weerbaar bestuur voor een goed functionerende democratie en de noodzaak van een eensgezinde aanpak tegen grensoverschrijdend gedrag. Er wordt een sessie gepland met het landelijke Netwerk Weerbaar Bestuur in het eerste kwartaal van 2024 om de uitvoering van het manifest en de handreiking te bespreken. Het voorstel sluit aan bij de inzet om polarisatie en ondermijning tegen te gaan en de lokale democratie te vernieuwen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Manifest Weerbaar Bestuur in de provincie Utrecht". Het voorstel richt zich op het vergroten van de weerbaarheid van politieke ambtsdragers en het eenduidig aanpakken van grensoverschrijdend gedrag jegens hen. Het manifest is een reactie op de toenemende agressie, bedreiging en intimidatie die politieke ambtsdragers ervaren, wat een negatieve impact kan hebben op de democratie en de bereidheid van mensen om politieke functies te bekleden. Het voorstel omvat het vaststellen van het manifest en het verzoeken van het college om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel in samenwerking met de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijk doel stelt, een besluit voorstelt en de inhoudelijke achtergrond en noodzaak van het manifest uiteenzet. Het bevat ook een toelichting op participatie, financiële aspecten, juridische aspecten, duurzaamheid, samenhang met andere projecten, planning, communicatie en evaluatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het manifest vast te stellen en het college te verzoeken om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen. De raad zal ook betrokken zijn bij de evaluatie van het beleid en de uitvoering van het manifest en de handreiking.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de mate van prioriteit die gegeven wordt aan de weerbaarheid van het bestuur en de middelen die ingezet worden om grensoverschrijdend gedrag aan te pakken.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek en meetbaar in zijn doelstellingen, maar het kan zijn dat de acties die nodig zijn voor de implementatie en uitvoering meer gedetailleerd moeten worden om volledig SMART te zijn. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het manifest vaststelt en of zij het college verzoekt om een implementatie- en uitvoeringsvoorstel te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt transparantie en openheid over de aanpak van grensoverschrijdend gedrag en zorgt ervoor dat participanten vrij en zonder intimidatie kunnen participeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op sociaal gedrag en bestuurlijke weerbaarheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen directe financiële consequenties zijn. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten die kunnen voortvloeien uit de implementatie en uitvoering van het manifest.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerbaar Bestuur Grensoverschrijdend gedrag Politieke ambtsdragers Intimidatie Agressie Provincie Utrecht Handreiking Democratie Implementatie Veilig Publieke TaakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerbaar Bestuur Grensoverschrijdend gedrag Politieke ambtsdragers Integriteit Democratie Handreiking Agressieprotocol Participatie Ondermijning PolarisationVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 198 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 253 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 263 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 279 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 218 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 218 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 347 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 546 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 225 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 244 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 182 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 152 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 273 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 230 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 260 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 492 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 693 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 213 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 77 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 228 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 242 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- 147 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 178 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 177 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 235 w/m