Vergadering Raad 30-06-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening vergadering door de voorzitter, mededelingen en vaststellen agenda
Koos Janssen - Burgemeester:
- 101 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen besluitenlijsten
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst van ingekomen stukken
Koos Janssen - Burgemeester:
- 165 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 145 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 154 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 4 Tijdelijke benoeming mevrouw Ans Pereboom (GL) als raadslid
Koos Janssen - Burgemeester:
- 129 w/m
J. Janssen - Griffier:
- 72 w/m
Bar Ganzevles - VVD:
- 126 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 143 w/m
Bianca Osinga-Tamming - CDA:
- 130 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 139 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Ans Pereboom - GroenLinks:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 64 w/m
Agendapunt 5 Vaststellen van de jaarstukken 2021 (bevat stemmingen)
Zeist sluit 2021 af met positief saldo van € 4,3 miljoen
De gemeente Zeist heeft het jaar 2021 afgesloten met een positief resultaat van € 4,3 miljoen. De jaarstukken en het bestemmingsvoorstel zijn unaniem aangenomen door de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft de jaarstukken van 2021 vastgesteld, waaruit blijkt dat de gemeente een positief resultaat van € 4,3 miljoen heeft behaald. Dit resultaat is voornamelijk te danken aan incidentele inkomsten vanuit het Rijk. De raad heeft ook ingestemd met het bestemmingsvoorstel voor het saldo, inclusief dotaties aan reserves en budgetten voor lokale economie en toerisme.Tijdens het debat over de jaarstukken werd een amendement van de Partij van de Arbeid en de Socialistische Partij besproken, gericht op het versnellen van de verduurzaming van sociale woningen. "We willen niet alles dichttimmeren," zei Wilma Breddels van de PvdA. "Maar we zouden wel heel graag een bepaald deel zien als geoormerkt geld wat gebruikt gaat worden om woningen te isoleren."
De wethouder van Financiën, Walter van Dijk, reageerde voorzichtig positief op de intentie van het amendement, maar benadrukte dat het rijk nog middelen beschikbaar zal stellen voor corporaties en dat het te vroeg is om te bepalen of er een financieel knelpunt voordoet. "We omarmen de intentie van dit amendement," zei Van Dijk, "maar het komt in een aantal opzichten te vroeg."
Na beraadslaging en overleg besloot de indienende fractie het amendement aan te houden, vertrouwend op de toezeggingen van de wethouder dat het doel van het amendement ook zonder de wijziging bereikt kan worden.
Een motie van Zeist Belang, ingediend door Hannie van Kippersluis, vroeg om inzicht in de niet-inbare vorderingen van Sociale Zaken. "Inzicht is overzicht," stelde Van Kippersluis. Na een toezegging van de wethouder dat de raad periodiek geïnformeerd zal worden over de voortgang, werd de motie ingetrokken.
Met de vaststelling van de jaarstukken en de unanieme steun voor het bestemmingsvoorstel, toont de gemeente Zeist aan dat zij financieel op koers ligt en tegelijkertijd oog heeft voor maatschappelijke uitdagingen zoals duurzaamheid en energiearmoede.
Samenvatting
Samenvatting:
De jaarstukken 2021 van de gemeente Zeist, opgesteld door portefeuillehouder S. Jansen en opsteller P. Deijns, zijn de verantwoordingsdocumenten van het beleid en de financiële middelen die bij de begroting zijn vastgesteld. Ze vormen het sluitstuk van de Planning en Control cyclus 2021. De jaarstukken laten zien dat er in 2021 verschillende maatschappelijke effecten zijn bereikt, zoals de activatie van bewoners in de wijk Vollenhove en investeringen in sportfaciliteiten en fietsroutes. Ook is er opvang geboden aan Afghaanse evacués en is er ondersteuning geboden tijdens de coronacrisis.
De jaarrekening 2021 sluit af met een positief resultaat van € 4,3 miljoen, voornamelijk door incidentele inkomsten vanuit het Rijk. Er zijn voorstellen gedaan voor de bestemming van het saldo, waaronder dotaties aan verschillende reserves en het labelen van budgetten voor lokale economie en toerisme. Ook is er een voorstel om de reserve Sociaal Domein op te heffen en het restant toe te voegen aan de reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ).
De raad wordt gevraagd de jaarstukken en het bestemmingsvoorstel vast te stellen, begrotingswijzigingen goed te keuren, kennis te nemen van het proces rondom de accountantsverklaring en besluiten te nemen op basis van de jaarrekening en het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2022. Het raadsbesluit is unaniem aangenomen op 30 juni 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2021". Het voorstel omvat de vaststelling van de jaarstukken 2021, die dienen als verantwoording van het beleid en de financiële middelen die bij de begroting zijn vastgesteld. Het sluit de Planning en Control cyclus van 2021 af. Het voorstel bevat ook een bestemmingsvoorstel voor het jaarsaldo, waaronder dotaties aan verschillende reserves en een onttrekking uit de reserve Sociaal Domein. Daarnaast worden begrotingswijzigingen voorgesteld en wordt kennis genomen van het proces rondom de accountantsverklaring. Tot slot worden besluiten genomen op basis van de jaarrekening 2021 en het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2022.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de bestemming van het jaarsaldo, de voorgestelde begrotingswijzigingen, en de verantwoording van het beleid en de financiën over het afgelopen jaar.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen, het bestemmingsvoorstel te beoordelen en goed te keuren, en kennis te nemen van de accountantsverklaring. De raad moet ook besluiten nemen op basis van de jaarrekening en het MPSO 2022.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de bestemming van het jaarsaldo, de hoogte van de dotaties aan de reserves, en de afweging van de financiële stabiliteit en investeringscapaciteit van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke acties en financiële bedragen. Er zijn geen directe inconsequenties zichtbaar in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2021 vast te stellen, het bestemmingsvoorstel goed te keuren, de begrotingswijzigingen vast te stellen, en de geactualiseerde gemeentelijke grondexploitaties vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt burgerparticipatie in de context van het presenteren van een sluitende begroting voor 2021, waarbij de Inwoners Advies Commissie (IAC) een bijdrage heeft geleverd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet aanwezig zijn in de verschillende programma's en projecten die in de jaarstukken worden verantwoord.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen, inclusief de bestemming van het jaarsaldo en de dotaties aan verschillende reserves. De dekking van de voorstellen wordt ook aangegeven, met name door het positieve resultaat van € 4,3 miljoen dat voornamelijk door incidentele inkomsten vanuit het Rijk is ontstaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Reserve weerstandsvermogen Stimulering Lokale Economie Reserve Sociaal Domein Reserve Corona Reserve Eigen Bijdrage (BUIG) Rechtmatigheidsverantwoording Grondexploitaties Begrotingswijzigingen StabiliteitscriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Verduurzamen bestaande sociale woningen versnellen". Het amendement stelt voor om €1.304.103 van het restantsaldo van de jaarstukken 2021 toe te wijzen aan het Revolving Fund Sociale Woningbouw, specifiek voor het versnellen van de verduurzaming van bestaande sociale huurwoningen. De indieners vinden het belangrijk dat de gemeente samen met woningbouwcorporaties actie onderneemt om de energielasten voor huishoudens te verlagen, vooral in het licht van stijgende energiekosten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke bestemming geeft aan een deel van het restantsaldo en een specifiek doel benoemt. Het vraagt ook om een plan en werkwijze voor de inzet van deze middelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te debatteren en erover te stemmen. De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de herbestemming van de middelen en of zij het belangrijk vinden om de verduurzaming van sociale woningen te versnellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de gemeente actief moet investeren in de verduurzaming van sociale woningen en of dit de juiste besteding is van het restantsaldo. Er moet ook worden besloten of de voorgestelde verdeling van de middelen tussen de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist en het Revolving Fund Sociale Woningbouw passend is.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een concreet bedrag noemt en een duidelijk doel heeft. Het is actiegericht door te vragen om een plan en werkwijze. Echter, het is niet duidelijk of het realistisch en tijdgebonden is, omdat er geen specifieke termijnen of doelstellingen worden genoemd voor de voltooiing van de verduurzaming.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten, maar zonder een gedetailleerd plan is het moeilijk om te beoordelen of er onbedoelde gevolgen kunnen zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen en daarmee de herbestemming van de middelen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel suggereert indirect participatie door samenwerking met woningbouwcorporaties, maar het zegt niets over de participatie van huurders of de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het hele doel is om de verduurzaming van sociale woningen te versnellen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat €1.304.103 van het restantsaldo wordt gebruikt voor het doel. Er wordt niet gesproken over eventuele aanvullende kosten of hoe toekomstige uitgaven gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sociale woningen Reserve Integrale Ontwikkeling Revolving Fund Sociale Woningbouw Energielasten Huishoudens Woningbouwcorporaties Jaarstukken 2021 Amendement Plan en werkwijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Verduurzaming bestaande sociale woningen versnellen". Het amendement stelt voor om €1.304.103 van het restantsaldo van de jaarstukken toe te voegen aan het Revolving Fund Sociale Woningbouw, specifiek om de verduurzaming van bestaande sociale huurwoningen te versnellen. De indieners vinden het belangrijk dat de gemeente samen met woningbouwcorporaties actie onderneemt gezien de stijgende energielasten en de impact daarvan op huishoudens.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel stelt en een financiële bron identificeert. Het vraagt ook om een plan en werkwijze voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en of de voorgestelde financiële middelen daadwerkelijk worden toegewezen aan het versnellen van de verduurzaming van sociale woningen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet prioriteren van verduurzaming van sociale woningen boven andere mogelijke investeringen of bestemmingen van het restantsaldo.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar qua financiële inzet, maar het is niet volledig SMART omdat het niet duidelijk is wanneer en hoe de resultaten bereikt moeten worden. Er wordt gevraagd om een plan en werkwijze, wat suggereert dat de details nog uitgewerkt moeten worden.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel, maar zonder een uitgewerkt plan is het moeilijk om te beoordelen of er onbedoelde gevolgen kunnen zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt en daarmee de financiële middelen toewijst aan het versnellen van de verduurzaming van sociale woningen.
Participatie:
Het voorstel suggereert samenwerking met woningbouwcorporaties, maar zegt niets over participatie van bewoners of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het kernonderwerp van dit voorstel, aangezien het gaat om het verduurzamen van sociale woningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel identificeert een duidelijke financiële bron (het restantsaldo) en stelt voor om een deel daarvan te besteden aan het verduurzamen van sociale woningen. Het geeft echter geen informatie over de totale kosten van de verduurzaming of hoe de rest van de financiering zal worden geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sociale woningen Reserve Integrale Ontwikkeling Revolving Fund Sociale Woningbouw Energielasten Woningbouwcorporaties Amendement Budget Huishoudens Plan en werkwijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Indexatie Geld-Terug-Regeling". Het betreft een motie ingediend door David Tompot (SP) en Hannie van Kippersluis (ZeisterBelang) met als doel de Geld-Terug-Regeling (GTR) te indexeren. De GTR biedt huishoudens met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum financiële ondersteuning voor activiteiten zoals sport en cultuur. Sinds de invoering in 2009 zijn de bedragen niet aangepast aan de inflatie, waardoor de koopkracht van de regeling is afgenomen. De motie verzoekt het college om bij de begroting van 2023 mogelijkheden te zoeken om de GTR te indexeren naar het niveau van 2009.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk probleem identificeert (de niet-geïndexeerde GTR), de noodzaak voor indexatie onderbouwt met cijfers van het CBS en een duidelijk verzoek aan het college formuleert.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren over de inhoud en uiteindelijk te stemmen over het al dan niet aannemen van de motie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van financiële ondersteuning voor lage inkomensgroepen en de bereidheid om extra middelen vrij te maken voor de indexatie van de GTR.
SMART-analyse en inconsequenties:
De motie lijkt Specifiek, Meetbaar en Relevant. Echter, de motie is niet volledig Tijdgebonden, aangezien het verzoek is om bij de komende begroting te zoeken naar mogelijkheden, maar geen specifieke deadline stelt voor de implementatie. Er worden geen inconsequenties genoemd in de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de GTR te indexeren voor de begroting van 2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door financiële ondersteuning te bieden aan huishoudens die anders niet zouden kunnen deelnemen aan bepaalde activiteiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij men breder kijkt naar sociale duurzaamheid en inclusiviteit.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om de financiële mogelijkheden te onderzoeken, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekking aan. Dit zou onderdeel moeten zijn van de begrotingsbehandeling.
Conclusie:
De motie is een verzoek om de koopkracht van de GTR te herstellen naar het niveau van 2009. De raad moet overwegen of zij de financiële middelen wil vrijmaken voor deze indexatie en of dit past binnen het bredere financiële beleid van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geld-Terug-Regeling (GTR) Indexatie Sociaal minimum Inflatie Bestedingswaarde Inkomensgrens Participatie Minimumloon Prijsontwikkeling HuishoudensVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Debiteuren Sociale Zaken". De motie, ingediend door Hannie van Kippersluis van ZeisterBelang, richt zich op de post van 1,3 miljoen euro aan terug te ontvangen bijstandsgelden in de jaarrekening van de gemeente Zeist. De motie vraagt om duidelijkheid over de samenstelling en inbaarheid van deze vorderingen en stelt voor om het bedrag tijdelijk in het weerstandsvermogen te plaatsen, terwijl er een onderzoek wordt uitgevoerd naar de haalbaarheid van het terugvorderen van deze gelden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk probleem identificeert en concrete stappen voorstelt om dit aan te pakken. Het vraagt om een onderzoek en periodieke updates aan de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de financiële huishouding van de gemeente en om beleid te beoordelen en goed te keuren. In dit geval moet de raad beslissen of ze het voorstel van de motie steunen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze hier is of de raad het eens is met de noodzaak om de inbaarheid van de vorderingen te onderzoeken en of ze het eens zijn met het tijdelijk parkeren van het bedrag in het weerstandsvermogen.
SMART:
De motie lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden, omdat het vraagt om een onderzoek en periodieke updates. Het is echter niet helemaal duidelijk wat de Acceptabele criteria zijn voor de inbaarheid van de vorderingen en of de gestelde acties Realistisch zijn gezien de beschikbare middelen en capaciteit.
Inconsequenties:
Er zijn geen directe inconsequenties te identificeren in de motie zoals gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college verzoeken om het onderzoek uit te voeren en of ze akkoord gaan met het tijdelijk plaatsen van het bedrag in het weerstandsvermogen.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het gaat over financiële administratie en inbaarheid van vorderingen.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat het bedrag van 1,3 miljoen euro tijdelijk wordt geparkeerd in het weerstandsvermogen, wat impliceert dat er geen directe financiële gevolgen zijn, behalve de kosten van het uitvoeren van het onderzoek. Er wordt niet gesproken over hoe deze kosten gedekt worden.
Opmerking: De motie is ingetrokken, wat betekent dat deze niet in stemming is gebracht of aangenomen door de raad. Dit kan betekenen dat er een alternatieve oplossing is gevonden of dat er onvoldoende steun was voor de motie zoals deze was voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Debiteuren Sociale Zaken Jaarstukken 2021 Bijstandsgelden Vorderingen Weerstandsvermogen Inbaarheid Schuldenaren Terugbetaling Onderzoek RDWIVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie Debiteuren Sociale Zaken". De motie, ingediend door de gemeenteraad van Zeist, gaat over een bedrag van 1,3 miljoen euro aan terug te ontvangen bijstandsgelden die in de jaarrekening zijn opgenomen. De motie dringt erop aan dat het college onderzoekt hoe dit vorderingenbestand is samengesteld en een inschatting maakt van de inbaarheid van deze vorderingen. Ook wordt gevraagd de raad periodiek te informeren over de voortgang en uitkomsten van dit onderzoek.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt de belangrijkste punten te adresseren: de samenstelling en inbaarheid van de vorderingen en de communicatie naar de raad. Echter, zonder meer context is het moeilijk te beoordelen of alle relevante aspecten zijn meegenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controleur en kadersteller. In dit geval vraagt de raad om onderzoek en rapportage, wat past binnen deze rollen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet instemmen met het voorstel om extra aandacht te besteden aan de inbaarheid van de vorderingen en de wijze waarop hierover gecommuniceerd wordt.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar (door periodieke updates), Acceptabel, en Tijdgebonden (door de periodieke rapportage). Of het Realistisch is, hangt af van de haalbaarheid van het onderzoek.
Inconsequenties:
Op basis van de verstrekte informatie zijn er geen duidelijke inconsequenties te vinden in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college verzoekt om het onderzoek uit te voeren en de raad periodiek te informeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het indirect betrekking heeft op financiële duurzaamheid van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De motie zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, maar het onderzoek kan implicaties hebben voor de behandeling van de debiteuren en het weerstandsvermogen. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten van het onderzoek.
Conclusie:
De motie is gericht op het verkrijgen van meer duidelijkheid over de inbaarheid van bijstandsvorderingen en het informeren van de raad hierover. De volledigheid, financiële implicaties en dekking van kosten zouden verder onderzocht moeten worden. De raad zal moeten besluiten of zij het college opdraagt dit onderzoek uit te voeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Debiteuren Sociale Zaken Jaarstukken 2021 Bijstandsgelden Vorderingen Weerstandsvermogen Inbaarheid Schuldenaren RDWI (Regionale Dienst Werk en Inkomen) Onderzoek VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2021 Gemeente Zeist". Het voorstel omvat de vaststelling van de jaarstukken 2021, die dienen als verantwoording van het beleid en de financiële middelen die bij de begroting zijn vastgesteld. Het sluit de Planning en Control cyclus van 2021 af. Het voorstel bevat ook een bestemmingsvoorstel voor het positieve saldo van € 4,3 miljoen, inclusief diverse dotaties aan reserves en een aantal begrotingswijzigingen. Verder wordt kennis genomen van het proces rondom de accountantsverklaring en worden besluiten genomen op basis van de jaarrekening en het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) 2022.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde financiële verantwoording, een bestemmingsvoorstel voor het overschot, en een overzicht van de te nemen besluiten.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad dient de jaarstukken vast te stellen, het bestemmingsvoorstel goed te keuren, begrotingswijzigingen vast te stellen, kennis te nemen van het proces rondom de accountantsverklaring, en besluiten te nemen op basis van de jaarrekening en het MPSO 2022.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de bestemming van het positieve saldo, de hoogte van de dotaties aan de reserves, en de goedkeuring van de begrotingswijzigingen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke acties en financiële consequenties. Er worden geen inconsequenties genoemd.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2021 vast te stellen, het bestemmingsvoorstel goed te keuren, de begrotingswijzigingen vast te stellen, en de besluiten op basis van de jaarrekening en het MPSO 2022 te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de Inwoners Advies Commissie (IAC) die bijgedragen heeft aan de begroting, wat wijst op burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan onderdeel zijn van de diverse programma's en projecten waarover verantwoording wordt afgelegd.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een positief saldo van € 4,3 miljoen en voorstellen voor de bestemming daarvan. Er wordt aangegeven hoe dit saldo gedekt wordt.
Het raadsbesluit is conform unaniem besloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist (RIOZ) Algemene Reserve Weerstandsvermogen Sociaal Domein Stimulering Lokale Economie Rechtmatigheidsverantwoording Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) Grondexploitaties CoronaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Terugkoppeling toezeggingen Raadsbehandeling Jaarstukken 2021 & 1e Bestuursrapportage 2022
Samenvatting:
De brief informeert de gemeenteraad over de toezeggingen gemaakt tijdens de behandeling van de Jaarstukken 2021 en de 1e Bestuursrapportage 2022. De Jaarstukken zijn door de accountant getekend en bevatten een correctie op de beleidsindicatoren van programma 1. Er is een voorziening van €1,5 miljoen gevormd voor oninbare vorderingen bij Sociale Zaken, met €1,3 miljoen geparkeerd in de reserve weerstandsvermogen. De 1e Bestuursrapportage zal tekstuele correcties bevatten, waaronder het weglaten van een zin over aanbestedingsfouten en aanpassingen over knelpuntmeldingen betreffende nutskosten en elektrakosten.
Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de context van de gemaakte toezeggingen en de correcties die zijn aangebracht na de raadsbehandeling.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controle en goedkeuring van de jaarstukken en bestuursrapportages. De raad moet ook beslissen over het parkeren van de €1,3 miljoen in de reserve weerstandsvermogen.
Politieke keuzes:
De raad moet beoordelen of de voorgestelde voorzieningen en de parkeerstrategie van de €1,3 miljoen prudent en acceptabel zijn.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is niet expliciet genoemd, maar het gaat om jaarstukken en een bestuursrapportage, dus er is een impliciete tijdcomponent.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties te zijn op basis van de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet de Jaarstukken 2021 en de 1e Bestuursrapportage 2022 goedkeuren, inclusief de voorgestelde correcties en de behandeling van de voorziening en reserve weerstandsvermogen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan relevant zijn in de context van nutskosten en elektrakosten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn de vorming van een voorziening van €1,5 miljoen en het parkeren van €1,3 miljoen in de reserve weerstandsvermogen. Dekking lijkt te komen uit de bestaande middelen.
Let op: Deze analyse is gebaseerd op de verstrekte informatie en kan niet volledig zijn zonder verdere context van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Bestuursrapportage 2022 Accountant Weerstandsvermogen Voorziening Beleidsindicatoren Dotatie Correcties Oninbaarheid RisicodekkingVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 143 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 170 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 184 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 203 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 229 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 205 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 239 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 239 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 251 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 205 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 101 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 187 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 132 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 194 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 190 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 228 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 213 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 190 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 192 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 271 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 226 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 208 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 577 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- -
Koos Janssen - Burgemeester:
- 693 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 263 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 145 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 187 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 130 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 159 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 204 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 196 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 196 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 153 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 205 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 242 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 185 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 202 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 158 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - D66
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Ernst van Splunter - VVD
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Agendapunt 6 Vaststellen van de 1e Bestuursrapportage 2022 (bevat stemmingen)
Gemeenteraad keurt financiële afwijkingen goed ondanks tekort
Raad stemt in met dekking tekort uit weerstandsvermogen
Samenvatting
Samenvatting:
De 1e Bestuursrapportage 2022, opgesteld door P. Deijns en gepresenteerd door portefeuillehouder W. van Dijk, geeft een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het beleid ten opzichte van de begroting. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen deze afwijkingen te beoordelen en indien nodig bij te sturen. De rapportage toont een financieel nadeel van ongeveer €3 miljoen, wat resulteert in een nieuw begrotingssaldo van €761.000 in het nadeel.
De raad wordt gevraagd om:
- De afwijkingen en de financiële gevolgen ervan goed te keuren.
- Een tekort van €600.000 op de Wmo-begeleiding te dekken uit het weerstandsvermogen, wat de ratio van het weerstandsvermogen verlaagt van 'voldoende' naar 'matig'.
- Twee begrotingswijzigingen vast te stellen die de financiële resultaten van de rapportage in de begroting verwerken.
De rapportage bevat ook een beleidsrapportage met updates over de voortgang van beleidsdoelen en een toelichting op de heroverwegingen en IAC-voorstellen. De raad heeft in de vergadering van 30 juni 2022 besloten de voorgestelde afwijkingen en begrotingswijzigingen goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Bestuursrapportage 2022". Het voorstel geeft een overzicht van de afwijkingen in de uitvoering van het voorgenomen beleid en de financiële gevolgen daarvan. Het doel is om de raad in staat te stellen kennis te nemen van deze afwijkingen en indien nodig bij te sturen. Het voorstel omvat het accorderen van de afwijkingen, het dekken van een tekort van €600.000 op de Wmo begeleiding uit het weerstandsvermogen, en het vaststellen van begrotingswijzigingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de afwijkingen, de financiële consequenties, en de benodigde besluiten van de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de afwijkingen en de financiële gevolgen, deze te accorderen, en besluiten te nemen over de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen het al dan niet accorderen van de afwijkingen en de financiële consequenties, en het al dan niet dekken van het tekort op de Wmo begeleiding uit het weerstandsvermogen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, en Tijdgebonden. Of het voorstel ook Acceptabel en Realistisch is, hangt af van de politieke beoordeling en de financiële situatie van de gemeente.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan, maar de raad moet wel rekening houden met de impact op het weerstandsvermogen en de verandering van de kwalificatie van 'voldoende' naar 'matig'.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de afwijkingen en de financiële consequenties accordeert, het tekort op de Wmo begeleiding dekt uit het weerstandsvermogen, en de begrotingswijzigingen vaststelt.
Participatie:
Het voorstel zelf geeft geen specifieke informatie over participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een overweging zijn bij het beoordelen van de afwijkingen en het voorgenomen beleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een nadelig saldo van €761.000. Het voorstel geeft aan dat het tekort op de Wmo begeleiding gedekt wordt uit het weerstandsvermogen, wat invloed heeft op de financiële positie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage 2022 Financiële consequenties Wmo begeleiding Weerstandsvermogen Begrotingswijzigingen Afwijkingen beleid Meerjarenperspectief Heroverwegingen IAC-Voorstellen Ratio weerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 140 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 7 Vaststellen van de Kadernota 2023 (bevat stemmingen)
Gemeenteraad Zeist omarmt motie voor indexatie 'geld terug regeling'
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Zeist unaniem ingestemd met een motie om de 'geld terug regeling' te indexeren naar het prijspeil van 2009. De motie, ingediend door de fracties van Zeester Belang en de Socialistische Partij, kreeg brede steun en wordt gezien als een stap naar een inclusievere samenleving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft tijdens een levendige vergadering unaniem een motie aangenomen die oproept tot het indexeren van de 'geld terug regeling' voor gezinnen met een laag inkomen. De motie, ingediend door Zeester Belang en de Socialistische Partij, streeft ernaar de koopkracht van deze gezinnen te beschermen tegen inflatie sinds 2009.De heer Tompot van de Socialistische Partij lichtte de motie toe: "Sinds 2009 hebben we een oplopende prijsinflatie gezien. Als we dit jaar naast 2009 leggen, betekent dit dat je voor 25% minder kunt besteden. Dat is een groot verschil." Mevrouw van Kippersluis van Zeester Belang voegde toe: "We hebben het altijd over de inclusieve samenleving en dat iedereen mee moet doen. Dit is een verbetering om mensen die het minder goed getroffen hebben financieel, toch een zetje in de rug te geven."
Wethouder Ans Shell Wiltink reageerde positief op de motie: "Het college staat positief tegenover deze motie. Hij is zeker uitvoerbaar, gezien de huidige maatschappelijke context en alle prijsstijgingen die er zijn." Ze benadrukte wel dat er dekking gevonden moet worden in de begroting.
De raad toonde zich eensgezind in de steun voor de motie, maar sommige leden, zoals de heer Fluitman van het CDA, uitten zorgen over de financiële implicaties: "Wat ons wel een beetje opvalt, is de ruimhartige omarming van het college zonder dat we weten over hoeveel geld het gaat."
Naast de motie werd ook de Kadernota 2023 besproken en vastgesteld. De Kadernota, die als beleidsarm wordt beschouwd, dient als basis voor de begroting van 2023. De raad sprak vertrouwen uit in het college en keek uit naar de begrotingsvergadering in het najaar. Er werd specifieke aandacht gevraagd voor thema's zoals jeugdzorg, woningtoewijzing voor Zeister jongeren en de verduurzaming van woningen.
De vergadering eindigde met een unanieme instemming van de raad voor de Kadernota, waarbij de motie voor de 'geld terug regeling' als een belangrijke stap naar een inclusievere samenleving werd gezien.
Samenvatting
Samenvatting:
De Kadernota 2023 is opgesteld met als doel de uitgangspunten voor de begroting van 2023 vast te stellen en een sluitende meerjarenbegroting te realiseren. De nota is beleidsarm en dient als basis voor de begroting, waarbij financieel-technische uitgangspunten worden vastgelegd en een meerjarenperspectief wordt geschetst. De Kadernota toont een aanvankelijk nadelig saldo dat verbetert naar een positief saldo in 2026, mede door aanpassingen in het gemeentefonds en effecten van het regeerakkoord van Rutte IV. Er is echter onzekerheid over de structurele financiële situatie vanwege dit regeerakkoord.
Het voorstel omvat het vaststellen van de Kadernota 2023 en de bijbehorende begrotingswijziging. De Kadernota geeft inzicht in de beschikbare middelen, de effecten van de Bestuursrapportage 2022, en de herijking van het gemeentefonds. De financiële consequenties zijn uitgewerkt in de begrotingswijzigingen. De raad heeft besloten de Kadernota en de begrotingswijziging vast te stellen in de vergadering van 30 juni 2022. De Kadernota ondersteunt het gesprek over het financieel perspectief en dient als basis voor besluitvorming bij de Begroting 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2023". Het voorstel heeft als doel de uitgangspunten voor de begroting van 2023 vast te stellen en een richting te geven voor een sluitende meerjarenbegroting. De Kadernota is beleidsarm en richt zich op het vastleggen van financieel-technische uitgangspunten. Het biedt een meerjarenperspectief dat start met een nadelig saldo maar verbetert naar een positief saldo in 2026. Het voorstel omvat ook de financiële effecten van het regeerakkoord van Rutte IV en geeft inzicht in knelpunten en wensen vanuit de huidige situatie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een meerjarenperspectief biedt, de uitgangspunten voor de begroting vaststelt en inzicht geeft in de financiële situatie en verwachtingen. Het bevat ook een begrotingswijziging.
Rol van de raad:
De raad moet de Kadernota vaststellen en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad heeft ook een rol in het debat en de besluitvorming over de Kadernota.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de goedkeuring van de uitgangspunten voor de begroting en de richting van de meerjarenbegroting. Ook moet de raad rekening houden met de financiële effecten van landelijk beleid en de lokale knelpunten en wensen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is aanwezig door de planning voor de begroting van 2023. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de Kadernota 2023 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de samenvatting, maar kan een onderdeel zijn van de politieke keuzes en de begroting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel schetst de financiële gevolgen en het meerjarenperspectief, inclusief de effecten van het regeerakkoord. Er wordt een begrotingswijziging voorgesteld om deze gevolgen te verwerken. Het is niet duidelijk of er specifieke dekkingsvoorstellen zijn voor eventuele tekorten.
Op basis van deze analyse kan de raad een geïnformeerde beslissing nemen over de Kadernota 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2023 Begroting 2023 Meerjarenperspectief Financieel perspectief Herijking gemeentefonds Bestuursrapportage Regeerakkoord Rutte IV Beleidsarme kadernota Financiële uitdagingen BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het betreft een motie voor de indexatie van de Geld-Terug-Regeling (GTR) in de gemeente Zeist. De motie stelt voor om de bedragen van de GTR, die sinds 2009 niet zijn aangepast aan inflatie, te indexeren zodat de koopkracht van de regeling gelijk blijft aan die van 2009. De GTR biedt huishoudens met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum financiële ondersteuning voor activiteiten zoals sportverenigingen of culturele uitjes.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijke probleemstelling, overwegingen en een verzoek aan het college bevat. Het bevat ook achtergrondinformatie en statistieken om de noodzaak van indexatie te onderbouwen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, te debatteren over de inhoud en uiteindelijk te stemmen over de motie. De raad moet beslissen of zij het college opdracht geeft om de indexatie door te voeren in de begroting voor 2023.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van financiële middelen en de mate van ondersteuning die aan inwoners met een laag inkomen wordt geboden. De raad moet afwegen of de indexatie van de GTR een passende investering is in sociale inclusie en participatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden, omdat het vraagt om indexatie voor het jaar 2023. Het is echter minder duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is, omdat het afhangt van de beschikbare budgettaire ruimte en de bereidheid van de raad om de benodigde middelen toe te wijzen. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college opdracht geeft om de GTR te indexeren in de begroting voor 2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door te stellen dat de GTR helpt om inwoners met een laag inkomen te laten deelnemen aan de samenleving. Het voorstel zelf lijkt echter geen specifieke participatiemethoden te bevatten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij men de sociale duurzaamheid en langdurige ondersteuning van inwoners met een laag inkomen in overweging neemt.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er gezocht moet worden naar mogelijkheden om de GTR te indexeren, maar specifieke financiële gevolgen of dekking worden niet in detail besproken. Het is aan het college om dit uit te werken in de begroting voor 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geld-Terug-Regeling (GTR) Indexatie Sociaal minimum Inflatie Bestedingswaarde Inkomensgrens Minimumloon Participatie Prijsontwikkeling ConsumentenprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Uitkomst meicirculaire 2022 gemeentefonds
Samenvatting:
De meicirculaire 2022 heeft een positief effect op het begrotingssaldo van de gemeente Zeist door hogere accressen en het bevriezen van de opschalingskorting. De herijking van het gemeentefonds is verwerkt, wat leidt tot ingrijpende wijzigingen. De circulaire toont een complexe analyse van mutaties. Voor 2022-2025 zijn de effecten positief, maar voor 2026 is een daling van € 9 mln. te zien. De gemeente Zeist zal de risico’s in de begroting opnieuw beoordelen om de stabiliteit te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de financiële effecten van de meicirculaire en de implicaties voor de gemeentebegroting.
Rol van de raad:
De raad moet de informatie verwerken en besluiten nemen over de aanpassingen in de begroting voor 2022 en de primitieve begroting voor 2023. Ook moet de raad rekening houden met de risico's voor 2026 en verder.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen hoe om te gaan met de positieve financiële effecten op korte termijn en hoe zich voor te bereiden op de verwachte daling in 2026. Ook moet de raad overwegen hoe de herijking van het gemeentefonds en de compensatie voor jeugdzorg te integreren in de begroting.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is een uitdaging vanwege de onzekerheid over de financiële situatie na 2025.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de onzekerheid over de financiën na 2025 kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de technische begrotingswijziging voor 2022 en de verwerking van de effecten voor 2023-2026 in de primitieve begroting 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek participatie van inwoners of stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan relevant zijn in de context van de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord en de energietoeslag.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerde analyse van de financiële gevolgen, inclusief de positieve effecten op korte termijn en de verwachte daling in 2026. Dekking voor deze gevolgen wordt niet specifiek vermeld, maar de positieve effecten lijken de begroting te versterken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefonds Meicirculaire Begrotingssaldo Accressen Herijking Opschalingskorting Jeugdhulp BTW-compensatiefonds (BCF) Inflatie NormeringssystematiekVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 172 w/m
David Tompot - SP:
- 201 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 157 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 167 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 180 w/m
Angèle Welting - D66:
- 181 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 195 w/m
David Tompot - SP:
- 184 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 178 w/m
Angèle Welting - D66:
- 189 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 95 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 226 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 218 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 203 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 199 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 150 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 97 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 234 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 193 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 194 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 133 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 41 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 99 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 136 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 186 w/m
Ernst van Splunter - VVD:
- 134 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 259 w/m
Esther Kant - Seyst.nu:
- 180 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 187 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 158 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 128 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Jeroen van den Heuvel - D66
Wilma Breddels - PvdA
Ernst van Splunter - VVD
Esther Kant - Seyst.nu
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Agendapunt 8 Technische wijziging gemeenschappelijke regeling BghU 2020 (bevat stemmingen)
Gemeenteraad Zeist stemt in met modernisering belastingregeling
In een recente vergadering heeft de gemeenteraad van Zeist groen licht gegeven voor een technische wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Belastingsamenwerking gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Deze stap is gezet om de regeling aan te passen aan de huidige bedrijfsvoeringsstructuur en toekomstige wetswijzigingen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft een technische wijziging van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU) uit 2020. De portefeuillehouder Van Dijk heeft het voorstel opgesteld met als doel in te stemmen met de tweede wijziging van deze regeling. De wijziging is nodig omdat veel onderdelen van de huidige regeling nog gebaseerd zijn op de oude samenwerkingsvorm als openbaar lichaam, terwijl BghU sinds 2015 functioneert als een bedrijfsvoeringsorganisatie met een eenvoudiger bestuursstructuur. Daarnaast worden met deze wijziging toekomstige aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) alvast geïntegreerd. De wijziging is puur technisch en heeft geen invloed op het beleid. Na goedkeuring door de deelnemende gemeenten zal de gewijzigde regeling op 1 januari 2023 in werking treden. De raad van de gemeente Zeist heeft in de vergadering van 30 juni 2022 ingestemd met deze tweede wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Technische wijziging gemeenschappelijke regeling BghU 2020". Het voorstel behelst een technische aanpassing van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU) om deze in lijn te brengen met de huidige samenwerkingsvorm en vooruitlopend op wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging actualiseert verouderde artikelen en zorgt ervoor dat de BghU kan blijven functioneren binnen de nieuwe juridische kaders.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijziging, de juridische context en de gevolgen van de wijziging. Het bevat ook informatie over het verdere proces na goedkeuring.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Zonder deze instemming kan de wijziging niet worden doorgevoerd.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt voornamelijk in het al dan niet steunen van de technische wijziging en het vertrouwen in de voorgestelde aanpassingen om te voldoen aan de huidige en toekomstige juridische vereisten.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is ook aanwezig, met een ingangsdatum van 1 januari 2023. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de tweede wijziging van de GR BghU 2020.
Participatie:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over participatie, maar aangezien het een technische wijziging betreft, lijkt participatie van burgers of andere stakeholders niet direct relevant.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een technische juridische aanpassing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen. Aangezien het een technische wijziging betreft, kunnen de financiële gevolgen beperkt zijn of niet direct relevant voor de inhoud van de wijziging.
Conclusie:
Het voorstel lijkt een noodzakelijke stap om de BghU in overeenstemming te brengen met de huidige en toekomstige juridische vereisten. De raad moet besluiten of zij instemt met deze technische wijziging. Financiële details zijn niet verstrekt, maar kunnen als niet relevant worden beschouwd voor de aard van de wijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling BghU Technische wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Bedrijfsvoeringsorganisatie Openbaar lichaam Bestuurlijke aansturing Juridisch kader Artikelwijziging Beleidsneutraal SamenwerkingsvormVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit tot 2e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling BghU 2020". Het voorstel behelst een reeks wijzigingen in de bestaande regeling voor de samenwerking tussen verschillende gemeenten en een waterschap in Utrecht op het gebied van belastingzaken. De wijzigingen omvatten onder meer aanpassingen in de bestuursstructuur, het schrappen van diverse artikelen, en het verduidelijken van procedures rondom vergaderingen, informatieverstrekking, en uittreding van deelnemers.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt gedetailleerd en uitgebreid, met specifieke wijzigingen in de artikelen van de regeling. Het bevat ook overgangsbepalingen voor de inwerkingtreding.
Rol van de raad:
De rol van de raad (gemeenteraad of waterschapsbestuur) lijkt voornamelijk te bestaan uit het goedkeuren van dit besluit en het aanwijzen van vertegenwoordigers in het bestuur van de samenwerkingsorganisatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de instemming met de voorgestelde wijzigingen en de mate waarin de raad invloed wil uitoefenen op de samenwerkingsorganisatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, aangezien het concrete wijzigingen en termijnen bevat. Inconsequenties zijn op basis van de verstrekte informatie niet direct zichtbaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat ingezetenen en belanghebbenden via reguliere procedures betrokken kunnen worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen bij de uitvoering van de regeling, afhankelijk van hoe belastingzaken worden beheerd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat gedetailleerde bepalingen over de financiële gevolgen van uittreding, inclusief de berekening van uittreedsommen en de verdeling van kosten. Er wordt aangegeven dat de kosten voor het opstellen van een uittredingsplan voor rekening komen van de uittredende deelnemer.
Koos Janssen - Burgemeester:
- 122 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 9 Verzamelvoorstel begrotingswijziging raad juni (bevat stemmingen)
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel, opgesteld door R. Dixhoorn en voorgelegd door portefeuillehouder W. van Dijk, betreft een technische begrotingswijziging (nummer 2022024) die op 30 juni 2022 door de gemeenteraad van Zeist moet worden vastgesteld. Deze wijziging omvat budget-neutrale aanpassingen binnen het bestaande beleid, die maandelijks aan de raad worden voorgelegd om hun budgetrecht uit te oefenen. De wijzigingen zijn onderverdeeld in drie categorieën: over raadsprogramma's heen, betreffende reserves/voorzieningen, en wijzigingen in het totale saldo van baten en lasten.
De belangrijkste punten van de begrotingswijziging zijn:
-
De technische verwerking van een derde ondersteuningspakket voor de maatschappelijke gevolgen van Corona, inclusief een vakantiepakket voor minima, gefinancierd uit de reserve integrale ontwikkeling Zeist (RIOZ), met uitzonderingen voor toerisme en naleving van de controle op corona toegangsbewijzen (CTB), die uit andere bronnen worden gefinancierd.
-
Een budgetneutrale begrotingswijziging voor het Onderwijs Achterstandbeleid (OAB), met een bedrag van € 1.442.312 gebaseerd op een voorlopige toekenningsbeschikking van het Rijk.
-
Een verzoek om een investeringskrediet van € 200.000 voor de renovatie van de rioolrandvoorziening Fornhese, noodzakelijk vanwege de achteruitgang van de betonkwaliteit en de noodzaak om de bak waterdicht te maken en de veiligheid van de gemaalpompen te verbeteren.
Na vaststelling worden de wijzigingen naar de Provincie gestuurd voor toezicht. Het raadsbesluit is genomen in de openbare vergadering van 30 juni 2022 en is vastgelegd in het document met nummer 22RV031#.
-
Analyse van het document
Titel: Begrotingswijziging 2022024 Technische wijziging juni
Samenvatting:
Het voorstel betreft een technische begrotingswijziging die budgetneutrale aanpassingen bevat binnen het bestaande beleidskader. De wijzigingen zijn nodig om de raad hun budgetrecht te laten uitoefenen en om budgethouders actueel te laten sturen. Er zijn drie hoofdpunten: 1) Verwerking van een ondersteuningspakket voor maatschappelijke gevolgen van Corona en een vakantiepakket voor minima, 2) Begroting van baat en last voor Onderwijs Achterstandbeleid (OAB), en 3) Een investeringskrediet voor renovatie van rioolrandvoorziening Fornhese.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de technische wijzigingen en de financiële dekking voor elk onderdeel.
Rol van de raad:
De raad moet de begrotingswijziging goedkeuren om de technische aanpassingen te bekrachtigen en hun budgetrecht uit te oefenen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt voornamelijk in het al dan niet goedkeuren van de technische wijzigingen en de daarmee samenhangende budgettaire verschuivingen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de planning en uitvoering zoals vermeld in het verdere proces.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties te zijn binnen het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging 2022024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek iets over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan relevant zijn bij de renovatie van de rioolrandvoorziening Fornhese.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn uiteengezet in de begrotingswijziging, waarbij de dekking voor de voorstellen wordt aangegeven, zoals dekking uit het RIOZ en Rijksbijdrage voor controle corona-toegangsbewijs.
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het voorstel een routineuze technische aanpassing van de begroting te zijn die de raad in staat stelt haar budgetrecht uit te oefenen en zorgt voor een actuele weergave van de financiën in lijn met het bestaande beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Budgetneutraal Technische wijziging Onderwijs Achterstandbeleid (OAB) Corona steunpakket Investering Rioolrandvoorziening Fornhese Rijksbijdrage Reserve integrale ontwikkeling Zeist (RIOZ) EgalisatiesystematiekVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 134 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 10 Benoeming wethouders AB RDWI
Zeist versterkt grip op regionale werk- en inkomensdienst met dubbele benoeming
Deze strategische keuze weerspiegelt het aanzienlijke belang van Zeist in de samenwerking.
Samenvatting
Samenvatting:
Op 30 juni 2022 heeft de gemeenteraad van Zeist besloten twee wethouders te benoemen als vertegenwoordigers in het algemeen bestuur van de Regionale Dienst Werk & Inkomen Krommerijn en Heuvelrug (RDWI). Dit besluit is genomen om te voorzien in de vacatures binnen het bestuur van de RDWI. De RDWI-regeling staat toe dat gemeenten één of twee leden afvaardigen, en gezien het aanzienlijke belang van Zeist in de regeling (ongeveer 50%), is gekozen voor twee leden.
De benoemingen zijn als volgt:
-
Het collegelid met de portefeuille Werk en Inkomen wordt benoemd als lid van het algemeen bestuur met als specifiek aandachtsgebied de opdrachtgeversrol, gericht op inhoudelijke doelen en belangen voor inwoners en cliënten.
-
Het collegelid met de portefeuille Financiën wordt benoemd als lid van het algemeen bestuur met als specifiek aandachtsgebied de eigenaarsrol, gericht op bedrijfsvoering en organisatie, governance en kostenbeheersing.
Deze benoemingen zijn gebaseerd op de functies van de wethouders en niet op hun persoonlijke namen. Leden van het dagelijks bestuur van de RDWI worden gekozen door het algemeen bestuur en niet door de deelnemende gemeenten. Er zijn geen plaatsvervangers voor de AB leden. Het besluit is vastgelegd in de openbare raadsvergadering van 30 juni 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming wethouders in Algemeen Bestuur RDWI". Het voorstel behelst de benoeming van twee wethouders van de gemeente Zeist als leden van het Algemeen Bestuur (AB) van de Regionale Dienst Werk & Inkomen Krommerijn en Heuvelrug (RDWI). De ene wethouder zal zich richten op de opdrachtgeversrol met betrekking tot werk en inkomen, terwijl de andere wethouder zich zal focussen op de eigenaarsrol, met aandacht voor bedrijfsvoering en organisatie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de taken en verantwoordelijkheden van de te benoemen wethouders en de reden voor hun benoeming.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de wethouders te benoemen als leden van het AB van de RDWI.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de gemeente Zeist één of twee leden wil afvaardigen naar het AB van de RDWI en welke portefeuilles zij zullen vertegenwoordigen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), aangezien het duidelijke doelen stelt voor de benoeming en de rollen van de wethouders.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de twee wethouders te benoemen in de voorgestelde rollen binnen het AB van de RDWI.
Participatie:
Het voorstel gaat niet direct in op participatie, maar het benoemen van vertegenwoordigers kan de betrokkenheid van de gemeente Zeist bij de RDWI versterken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen in de werkzaamheden van de RDWI, afhankelijk van de projecten en initiatieven die zij ondernemen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekking, maar het kan worden aangenomen dat de kosten voor de benoeming van de wethouders binnen de bestaande begroting van de gemeente vallen.
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het voorstel goed doordacht en voorbereid voor besluitvorming door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouders Algemeen Bestuur Regionale Dienst Werk & Inkomen (RDWI) Benoeming Portefeuille Werk en Inkomen Portefeuille Financiën Opdrachtgeversrol Eigenaarsrol Gemeenschappelijke Regeling Dagelijks BestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 128 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 11 Wijziging verordening werkgeverscommissie Raadsgriffie (bevat stemmingen)
Uitbreiding Werkgeverscommissie Raadsgriffie Zeist: Meer Kracht voor de Raad
In een recente raadsvergadering is besloten tot uitbreiding van de Werkgeverscommissie Raadsgriffie van de gemeente Zeist. Met de toevoeging van twee nieuwe leden beoogt de gemeente de raad meer slagkracht te geven.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de Verordening Werkgeverscommissie Raadsgriffie van de gemeente Zeist. De aanpassing houdt in dat het aantal leden van de commissie wordt uitgebreid van twee naar vier en dat de tekst van de verordening wordt geactualiseerd. Dit voorstel volgt op eerdere benoemingen van raadsleden in commissies en de vaststelling dat uitbreiding van de werkgeverscommissie wenselijk is. De raadsleden Bianca Osinga en Julian Wassink worden voorgesteld als nieuwe leden van de commissie. De wijzigingen in de verordening zijn specifiek aangegeven en betreffen onder andere de samenstelling van de commissie en de beslotenheid van vergaderingen, waarbij verwijzingen naar de Wet openbaarheid van bestuur zijn vervangen door verwijzingen naar de Wet Open Overheid. Het besluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 30 juni 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "wijziging Verordening Werkgeverscommissie Raadsgriffie". Het voorstel behelst een aanpassing van de Verordening Werkgeverscommissie Raadsgriffie 2013, waarbij het aantal leden van de commissie wordt uitgebreid van twee naar vier en de tekst van de verordening wordt geactualiseerd. Dit is nodig om de samenstelling van de commissie aan te passen aan de huidige behoeften en om te voldoen aan de nieuwe Wet Open Overheid.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de bijbehorende bijlagen. Het geeft aan welke artikelen zijn gewijzigd en waarom deze wijzigingen nodig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de wijzigingen in de verordening goed te keuren en de benoeming van de nieuwe leden van de Werkgeverscommissie Raadsgriffie te bevestigen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met de uitbreiding van de commissie en de voorgestelde actualisatie van de verordening.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), aangezien het duidelijke wijzigingen voorstelt en een tijdlijn heeft voor de implementatie.
Inconsequenties:
Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de wijzigingen in de Verordening Werkgeverscommissie Raadsgriffie goedkeuren en of ze de benoeming van de twee nieuwe leden bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek iets over participatie, maar het lijkt erop dat er overleg is geweest tussen de fractievoorzitters over de invulling van de vacatures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp te zijn in dit voorstel, aangezien het gaat om de samenstelling en werkwijze van een commissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen. Aangezien het gaat om een interne organisatorische wijziging, is het mogelijk dat deze niet significant zijn of binnen de bestaande budgetten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Werkgeverscommissie Raadsgriffie Aanpassing Uitbreiding leden Actualisatie Benoeming Raadsleden Bianca Osinga Julian Wassink Wet Open Overheid VacaturesVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 127 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 191 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 191 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 138 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 118 w/m
Agendapunt 12 Sluiting vergadering
Koos Janssen - Burgemeester:
- 156 w/m