Vergadering Raad 17-05-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening vergadering door de voorzitter, mededelingen en vaststellen agenda
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 121 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 194 w/m
Dick van Ginkel - D66
Agendapunt 2 Vaststellen besluitenlijsten
Koos Janssen - Burgemeester:
- 115 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 163 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 3 Lijst ingekomen stukken
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 4 Afscheid wethouders
Koos Janssen - Burgemeester:
- 137 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 111 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 145 w/m
Walter van Dijk - VVD:
- 195 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 153 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 123 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 211 w/m
Sander Jansen - Wethouder:
- 154 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 177 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 155 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 129 w/m
Agendapunt 5 Benoeming en installatie wethouders
Nieuwe Wethouders Geïnstalleerd in Zeist: Een Unanieme Stem voor Verandering
Een Nieuw Team voor een Duurzaam Zeist
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Na een zorgvuldige selectieprocedure en een grondige controle op benoembaarheid, heeft de gemeente Zeist vier nieuwe wethouders benoemd voor de bestuursperiode 2022-2026. De raad stemde unaniem voor de aanstelling van Laura Hoogstraten (GroenLinks), Walter van Dijk (VVD), Angèle Welting (D66) en Wouter Catsburg (ChristenUnie-SGP) tijdens de openbare raadsvergadering van 17 mei 2022.De benoeming van de nieuwe wethouders volgde op een gedegen onderzoek door de Commissie Onderzoek Benoembaarheid Wethouders. "Er zijn geen belemmeringen voor hun benoeming," verklaarde Wilma Breddels, die namens de commissie sprak. "Geen belangenverstrengeling of integriteitskwesties. We hebben volledige steun voor deze kandidaten."
De stemming, die plaatsvond via een speciaal ontworpen stemformulier, verliep soepel en zonder incidenten. "U bent voor of u bent tegen, maar u kunt ook door een kruis te zetten op het formulier voor de hele voordracht stemmen," instrueerde de voorzitter de raadsleden.
Met een overweldigende meerderheid van stemmen werden de kandidaten bevestigd. Laura Hoogstraten ontving 31 stemmen, terwijl Walter van Dijk, Angèle Welting en Wouter Catsburg elk 32 stemmen kregen. "Dit toont de eensgezindheid en het vertrouwen van de raad in dit nieuwe team," zei een raadslid.
De geïnstalleerde wethouders legden vervolgens de eed of belofte af, waarbij Wouter Catsburg koos voor de eed en de anderen voor de belofte. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig," verklaarde Catsburg plechtig, terwijl de anderen hun toewijding uitspraken met "Dat verklaar en beloof ik."
De nieuwe wethouders hebben ambitieuze portefeuilles, variërend van Werk en Inkomen tot Duurzaamheid en Energietransitie. "Wat wilt u bereiken voor Zeist?" was een van de kernvragen tijdens de selectiegesprekken. De antwoorden van de kandidaten beloven een toekomstgerichte en betrokken aanpak voor de gemeente.
Met de ondertekening van de aktes werd het officiële gedeelte afgerond. "Nogmaals van harte gefeliciteerd namens de hele Raad en iedereen die daarbij is. Heel veel succes en plezier toegewenst met dit mooie werk," sloot de voorzitter af, waarmee een nieuw hoofdstuk voor de gemeente Zeist begon.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van vier wethouders voor de gemeente Zeist voor de bestuursperiode 2022-2026. De voorgestelde wethouders zijn Laura Hoogstraten (GroenLinks), Walter van Dijk (VVD), Angèle Welting (D66) en Wouter Catsburg (ChristenUnie-SGP). De benoeming volgt na onderhandelingen tussen de partijen en de totstandkoming van het Coalitieakkoord "Samen bouwen aan een mooi en duurzaam Zeist". De raad heeft op 12 mei over het akkoord gesproken en besluiten genomen.
De wethouders worden benoemd door een besloten stemming, zoals voorgeschreven door de Gemeentewet. De kandidaten zijn betrokken geweest bij het opstellen van het akkoord en onderschrijven de inhoud ervan. Een commissie heeft onderzoek gedaan naar de benoembaarheid van de kandidaten en geconcludeerd dat er geen belemmeringen zijn voor hun benoeming.
De portefeuilleverdeling is als volgt: burgemeester Koos Janssen is coördinerend portefeuillehouder, Laura Hoogstraten krijgt onder andere Werk en inkomen en Wonen, Walter van Dijk wordt coördinerend portefeuillehouder Sociaal in Balans met onder andere Financiën en Economische zaken, Angèle Welting neemt Ruimtelijke Ontwikkeling en Onderwijs op zich, en Wouter Catsburg is verantwoordelijk voor Duurzaamheid en Energietransitie, onder andere.
Na de stemming worden de wethouders geïnstalleerd door het afleggen van de eed of belofte. Bij het raadsvoorstel zijn het coalitieakkoord en het advies van de commissie Onderzoek Benoembaarheid Wethouders gevoegd. Het raadsbesluit is unaniem aangenomen in de openbare raadsvergadering van 17 mei 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming wethouders". Het voorstel betreft de benoeming van vier wethouders voor de bestuursperiode 2022-2026 in de gemeente Zeist, na de onderhandelingen tussen GroenLinks, VVD, D66 en ChristenUnie-SGP. De kandidaten zijn Laura Hoogstraten (GroenLinks), Walter van Dijk (VVD), Angèle Welting (D66) en Wouter Catsburg (ChristenUnie-SGP). De raad wordt gevraagd om door middel van een besloten stemming de wethouders te kiezen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van het proces, de kandidaten, de portefeuilleverdeling en de resultaten van de onderzoekscommissie naar de benoembaarheid van de wethouders.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de wethouders te benoemen door middel van een besloten stemming.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden is de goedkeuring van de voorgedragen kandidaten als wethouders.
SMART:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid zijn niet direct uit het voorstel af te leiden, maar gezien de unanieme besluitvorming lijkt het voorstel haalbaar en relevant.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel aangetroffen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgedragen personen te benoemen tot wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie, maar de wethouders hebben portefeuilles die participatie kunnen bevatten, zoals inwonersparticipatie en communicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien een van de wethouders een portefeuille heeft die specifiek gericht is op duurzaamheid en energietransitie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen van de benoeming van de wethouders, maar het is aannemelijk dat de salarissen en onkostenvergoedingen voor de wethouders binnen de bestaande begroting van de gemeente worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouders Benoeming Coalitieakkoord Portefeuilleverdeling Gemeentewet Commissie Onderzoek Benoembaarheid Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Politieke fracties Verordening StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 97 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 149 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 94 w/m
Onbekende spreker
- 90 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 115 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 103 w/m
Agendapunt 6 Benoeming en installatie (buitengewoon) raadsleden
Zeist verwelkomt nieuwe gezichten in de gemeenteraad
In een ceremoniële raadsvergadering zijn nieuwe raads- en buitengewoon raadsleden geïnstalleerd in de gemeente Zeist. De geloofsbrieven zijn onderzocht en goedgekeurd, waarmee de weg vrij is voor frisse krachten om de lokale politiek te versterken.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de benoeming en installatie van nieuwe (buitengewone) raadsleden in de gemeente Zeist. Portefeuillehouder Koos Janssen en opsteller Dieneke van de Flier presenteren het voorstel, dat bestaat uit drie hoofdpunten:
- Het instellen van een commissie voor het onderzoeken van de geloofsbrieven van de raadsleden.
- Het toelaten van de benoemde raadsleden Randall Lentz, Alexander Pieters, Freerk Andre de la Porte en Julian Wassink tot de gemeenteraad, ter vervanging van raadsleden die wethouder worden.
- Het benoemen van diverse buitengewoon raadsleden op voordracht van fractievoorzitters, conform de 'Regeling Fractieassistentie' voor de raadsperiode 2022-2026. De kandidaten zijn Jarno Goosmann (VVD), Dick van Keeken (Seyst.nu) en Gerlien Spijkerboer (ChristenUnie/SGP).
De kandidaten voldoen aan de vereisten van de gemeentewet en de 'Regeling Fractieassistentie'. Het raadsbesluit is unaniem aangenomen tijdens de openbare raadsvergadering op 17 mei 2022. Bijlagen met de getekende stukken van de kandidaten zijn ter inzage bij de Griffie.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming en installatie (buitengewoon) raadsleden". Het voorstel omvat de installatie van nieuwe raadsleden ter vervanging van degenen die wethouder zijn geworden en de benoeming van buitengewoon raadsleden op voordracht van fractievoorzitters, conform de 'Regeling Fractieassistentie'. Er wordt een commissie ingesteld voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de nieuwe raadsleden. De kandidaten voor buitengewoon raadslid voldoen aan de gestelde eisen en zullen de vereiste verklaring of eed afleggen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke procedure voor de benoeming en installatie van raadsleden en buitengewoon raadsleden, inclusief de instelling van een commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven in te stellen, de nieuwe raadsleden toe te laten en de buitengewoon raadsleden te benoemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes lijken beperkt te zijn, aangezien het proces voornamelijk administratief is en gebaseerd op bestaande regelgeving. De keuze van de kandidaten voor buitengewoon raadslid is echter een politieke beslissing van de fractievoorzitters.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met duidelijke acties en een vastgestelde datum voor de raadsvergadering.
Inconsequenties:
Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de commissie in te stellen, de nieuwe raadsleden toe te laten en de buitengewoon raadsleden te benoemen.
Participatie:
Het voorstel gaat niet direct in op participatie van burgers, maar betreft de interne organisatie van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar aangezien het een standaardprocedure betreft, kunnen de kosten worden verondersteld opgenomen te zijn in de reguliere begroting van de raad.
Conclusie:
Het raadsvoorstel is een standaardprocedure voor de benoeming en installatie van raadsleden en buitengewoon raadsleden. Het is goed gestructureerd en lijkt alle noodzakelijke informatie te bevatten om de raad in staat te stellen een geïnformeerd besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Raadsleden Installatie Commissie onderzoek geloofsbrieven Buitengewoon raadslid Regeling Fractieassistentie Wethouders Vereisten Verklaring of belofte GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 127 w/m
Fleur Besseling-Hansen - D66:
- 136 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 131 w/m
Fleur Besseling-Hansen - D66
Agendapunt 7 Benoeming (buitengewoon) raadsleden diverse gremia (bevat stemmingen)
Raad Stemt Massaal In Met Nieuwe Benoemingen
In een recente raadsvergadering zijn belangrijke besluiten genomen over de invulling van diverse raadsfuncties. Na een zorgvuldige afstemming tussen fractievoorzitters en kandidaten, heeft de raad bijna unaniem ingestemd met een reeks benoemingen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de benoeming van (buitengewone) raadsleden in diverse gremia na de verkiezingen, aangezien eerdere benoemingen zijn vervallen. Het doel is om de vacatures snel op te vullen voor een goed functionerende raad en lokale democratie. De griffie heeft kandidaten geïnformeerd en uitgenodigd zich aan te melden, waarna fractievoorzitters een evenredige verdeling van functies hebben afgestemd. Er zijn creatieve afspraken gemaakt voor de benoeming van meerdere plaatsvervangende voorzitters voor Ronde Tafel en Debat, met een termijn van 2 jaar. Voor de voorzitter van de Auditcommissie is een buitengewoon raadslid voorgedragen, wat een aanpassing van de verordening vereist. De Werkgeverscommissie griffie wordt uitgebreid en de benoeming van extra raadsrapporteurs voor gemeenschappelijke regelingen wordt toegestaan. De voorgestelde benoemingen omvatten diverse voorzitters en leden voor verschillende commissies en gremia. De 1e Wijziging van de Verordening Auditcommissie 2011 is vastgesteld om de benoeming van een buitengewoon raadslid als voorzitter mogelijk te maken. Het raadsbesluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 17 mei 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Benoeming (buitengewoon) raadsleden in diverse gremia"
Titel en samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Benoeming (buitengewoon) raadsleden in diverse gremia" en is gericht op het invullen van vacatures die zijn ontstaan na de verkiezingen. Het voorstel omvat de benoeming van raadsleden in verschillende functies zoals voorzitters en plaatsvervangende voorzitters van Ronde Tafel en Debat, leden van de Auditcommissie, Rekenkamercommissie, Werkgeverscommissie griffie en raadsrapporteurs voor verbonden partijen. Het voorstel bevat ook een wijziging van de Verordening Auditcommissie om een buitengewoon raadslid als voorzitter te kunnen benoemen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de procedure die is gevolgd voor de benoeming van kandidaten en de noodzakelijke aanpassingen van de regelgeving.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het benoemen van de (buitengewone) raadsleden in de genoemde functies en het vaststellen van de wijziging in de Verordening Auditcommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de selectie van kandidaten voor de verschillende functies en de beslissing om de verordeningen aan te passen om bepaalde benoemingen mogelijk te maken.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is deels aanwezig, aangezien sommige benoemingen voor een periode van twee jaar zijn en andere voor de duur van de zittingsperiode. Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de Verordening Auditcommissie vast te stellen en de benoemingen van de kandidaten in de vacatures goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of externe partijen.
Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het voorstel en lijkt niet relevant voor de benoemingen zelf.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekking, wat suggereert dat deze benoemingen binnen de bestaande begroting van de raad vallen.
Conclusie:
Het raadsvoorstel is een procedureel document dat de benoeming van raadsleden in diverse gremia regelt na de verkiezingen. Het voorstel is goed gestructureerd en lijkt alle noodzakelijke informatie te bevatten om de raad in staat te stellen een geïnformeerde beslissing te nemen. Financiële implicaties lijken niet aan de orde, en duurzaamheid is niet relevant voor de inhoud van dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Raadsleden Auditcommissie Voorzitter Plaatsvervangend voorzitter Werkgeverscommissie Raadsrapporteurs Verordening Gemeenschappelijke regelingen Democratische procesVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 121 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 109 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 122 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Agendapunt 8 Invoering opkoopbescherming (bevat stemmingen)
Zeist zet rem op woningopkoop: unanieme steun voor bescherming starters
In een poging de woningmarkt toegankelijker te maken voor starters en mensen met een middeninkomen, heeft de gemeenteraad van Zeist unaniem ingestemd met de invoering van opkoopbescherming. Deze maatregel moet voorkomen dat beleggers woningen opkopen en verhuren, waardoor de kansen voor eigenaar-bewoners vergroot worden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De woningmarkt in Zeist krijgt een flinke oppepper nu de gemeenteraad unaniem heeft ingestemd met de invoering van opkoopbescherming. De nieuwe regeling, die per 1 juni 2022 van kracht wordt, moet ervoor zorgen dat meer betaalbare koopwoningen beschikbaar komen voor starters en mensen met een middeninkomen."Deze regeling is mooi, maar het betekent wel dat we als gemeente ook de plicht op ons nemen om deze regeling goed te handhaven," benadrukte de heer David Tompot van de Socialistische Partij tijdens de raadsvergadering. De SP uitte zorgen over de handhaving van de nieuwe regels, een sentiment dat breed gedragen werd in de raad.
De heer Jan Bredius van Nieuw Democratisch Zeist wees op het belang van goede verslaglegging en monitoring van de regeling. "Het zogenaamde piepsysteem is aan de orde gekomen. En onderzocht wordt, handhaven en de boete en dat heeft er vooral mee te maken dat het snel is ingevoerd," zei Bredius, die een bevestiging vroeg van de toegezegde monitoring.
Wethouder Hoogstraten bevestigde dat de opkoopbescherming goed gemonitord zal worden en dat er, indien nodig, eerder actie ondernomen zal worden met betrekking tot handhaving.
De opkoopbescherming houdt in dat woningen niet zonder vergunning verhuurd mogen worden en zal gelden voor alle wijken in Zeist, met een WOZ-waarde grens van € 521.000,-. Er zijn enkele uitzonderingen op de regel, zoals verhuur aan familieleden en bedrijfswoningen.
Partijen zoals GroenLinks en Zeist Belang toonden zich verheugd over de regionale samenwerking en de voordelen die dit biedt voor de woningzoekenden. "Het kan niet zo zijn dat beleggers verdienen aan de woon ellende van anderen," voegde mevrouw Wilma Breddels van de Partij van de Arbeid toe, onderstrepend dat handhaving een belangrijk aandachtspunt blijft.
De VVD, vertegenwoordigd door Alexander Pieters, prees de aanpassingen die sinds de ronde tafel zijn doorgevoerd en benadrukte het belang van maatwerk voor ontwikkelaars die panden transformeren tot meerdere woningen.
Met de unanieme steun voor het voorstel zet Zeist een belangrijke stap richting een eerlijkere woningmarkt. De regeling zal elke vier jaar geëvalueerd worden, zowel op gemeentelijk als op landelijk niveau, om de effectiviteit en eventuele bijsturing te waarborgen.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de invoering van opkoopbescherming in de gemeente Zeist, met als doel het vergroten van de kansen voor starters en middeninkomens op de woningmarkt. De belangrijkste punten van het voorstel zijn:
- Het invoeren van opkoopbescherming, wat inhoudt dat woningen niet zonder vergunning verhuurd mogen worden.
- Het toepassen van deze bescherming in alle wijken van de gemeente.
- Het vaststellen van een WOZ-waarde grens van € 521.000,- voor opkoopbescherming, die jaarlijks geïndexeerd wordt vanaf 1 juli 2023.
Er zijn enkele uitzonderingen op de regel, zoals verhuur aan familieleden, bedrijfswoningen en huisbewaring voor maximaal 12 maanden. Ook nieuwbouw- en transformatiewoningen met afspraken over verhuur en woningen van de gemeente en woningcorporaties vallen buiten de opkoopbescherming.
Het voorstel bevat ook een aanpassing van de legesverordening om een tarief op te nemen voor het behandelen van vergunningsaanvragen volgens de Huisvestingswet.
De opkoopbescherming is bedoeld om de koopwoningen tot het middeldure segment te beschermen tegen opkoop door beleggers, waardoor meer betaalbare koopwoningen beschikbaar komen voor eigenaar-bewoners. De regeling is regionaal afgestemd en de prijsgrens is gebaseerd op lokale woningwaarden en marktontwikkelingen.
De invoering van de regeling heeft geen directe financiële gevolgen, maar er zijn wel kosten verbonden aan het verstrekken van vergunningen en handhaving. Deze worden gedekt door kostendekkende leges.
De opkoopbescherming treedt in werking per 1 juni 2022. De regeling zal elke vier jaar geëvalueerd worden, zowel op gemeentelijk als op landelijk niveau.
Het raadsbesluit is unaniem aangenomen in de raadsvergadering van 17 mei 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing regionale huisvestingsverordening mbt invoering opkoopbescherming". Het voorstel behelst de invoering van opkoopbescherming in de gemeente Zeist, wat inhoudt dat woningen niet zonder vergunning mogen worden verhuurd. Dit is bedoeld om starters en doorstromers meer kans te geven op de woningmarkt. De opkoopbescherming geldt voor woningen met een WOZ-waarde tot € 521.000 en is van toepassing op de gehele gemeente. Daarnaast wordt een legestarief vastgesteld voor de behandeling van vergunningsaanvragen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de maatregelen, de financiële en juridische implicaties, en de communicatie- en participatieplannen.
Rol van de raad:
De raad moet de wijziging van de Huisvestingsverordening en de aanpassing van de legesverordening goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de invoering van de opkoopbescherming, de vaststelling van de WOZ-grens, en de beslissing om de regeling voor de gehele gemeente te laten gelden.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch. De tijdgebondenheid is aanwezig met een ingangsdatum van 1 juni 2022. Er lijken geen directe inconsequenties aanwezig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de Huisvestingsverordening en de legesverordening aan te passen conform het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regionale afstemming en consultatie met lokale partijen, waaronder makelaars, heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar het bevorderen van eigen woningbezit kan bijdragen aan de stabiliteit en duurzaamheid van woonwijken.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten voor het verstrekken van vergunningen en handhaving. Deze worden gedekt door kostendekkende leges. Er is geen extra budget beschikbaar voor handhaving, maar er wordt voorgesteld om in eerste instantie passief te handhaven.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt in lijn met de doelstellingen van de gemeente om de woningmarkt toegankelijker te maken voor starters en middeninkomens. De raad heeft een duidelijke besluitvormende rol en moet de voorgestelde verordeningen goedkeuren. Financiële implicaties zijn overwogen en er is een plan voor communicatie en participatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opkoopbescherming WOZ-waarde Vergunning Huisvestingsverordening Starters Middeninkomens Leges Woningmarkt Indexatie WoonvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tot 2e wijziging van de verordening op de heffing en invordering van leges 2022". Het voorstel betreft een aanpassing van de tarieventabel voor leges in de gemeente Zeist, specifiek gericht op de toevoeging van een vergoeding voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning opkoopbescherming, zoals bedoeld in de Huisvestingswet 2014. De voorgestelde leges voor deze aanvraag bedragen €196,00.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt, de relevante wetgeving noemt, en de financiële implicaties specificeert.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, eventuele wijzigingen voor te stellen, en uiteindelijk te stemmen over de vaststelling van de verordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de vraag of de hoogte van de leges redelijk is en of de invoering van de vergunning opkoopbescherming wenselijk is binnen de gemeente.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Relevantie en haalbaarheid (Realistisch) zouden afhangen van de context binnen de gemeente en de effectiviteit van de opkoopbescherming.
Inconsequenties:
Er zijn geen directe inconsequenties te vinden in de tekst van het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening in de voorgestelde vorm willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie. Het is aan de raad om te bepalen of er behoefte is aan inspraak van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij de opkoopbescherming indirect bijdraagt aan duurzaamheidsdoelen binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat er leges van €196,00 geheven zullen worden voor de behandeling van de aanvraag. Er wordt niet gespecificeerd hoe deze inkomsten gedekt worden, maar doorgaans worden leges gebruikt om de kosten van de dienstverlening te dekken.
Conclusie:
Het voorstel lijkt een standaard wijziging van de legesverordening te zijn, waarbij de raad moet besluiten of de hoogte van de leges en de invoering van de opkoopbescherming passend zijn voor de gemeente Zeist.
Koos Janssen - Burgemeester:
- 125 w/m
David Tompot - SP:
- 165 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 215 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 149 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 269 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 179 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 181 w/m
Falco van 't Riet - GroenLinks:
- 178 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 225 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 137 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 184 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 177 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 235 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 172 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 271 w/m
Dick van Ginkel - D66:
- 217 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 179 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 164 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 234 w/m
David Tompot - SP
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Roy Luca - Seyst.nu
Falco van 't Riet - GroenLinks
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Alexander Pieters - VVD
Wilma Breddels - PvdA
Dick van Ginkel - D66
Laura Hoogstraten - Wethouder
Agendapunt 9 Verzamelvoorstel begrotingswijziging raad mei (bevat stemmingen)
Onbekende spreker
- 152 w/m