Vergadering Raad 19-04-2022
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en vastellen van de concept-agenda
Koos Janssen - Burgemeester:
- 131 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 2 Lijst van ingekomen stukken raad april
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 145 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 204 w/m
Sander Jansen - Wethouder:
- 183 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 255 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 166 w/m
Sander Jansen - Wethouder:
- 179 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 160 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 180 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 187 w/m
Agendapunt 2D Bekrachtiging geheimhouding Bekrachtiging geheimhouding bijlagen (4) RIB22.063 Mastergrex Hart van de Heuvelrug en Grex Vliegbasis Soesterberg
Koos Janssen - Burgemeester:
- 140 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 3 Benoeming diverse buitengewoon raadsleden en aansluitend afleggen eed en belofte
Zeist verwelkomt 16 nieuwe buitengewone raadsleden in een ceremonie van eed en belofte
In een unanieme stemming heeft de gemeenteraad van Zeist 16 buitengewone raadsleden benoemd voor de periode 2022-2026. De ceremoniële installatie vond plaats tijdens de raadsvergadering op 19 april, waarbij de kandidaten hun toewijding aan de gemeenschap bevestigden door het afleggen van de eed of het uitspreken van de belofte.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel, opgesteld door Dieneke van de Flier, betreft de benoeming van buitengewoon raadsleden voor verschillende fracties in de gemeenteraad van Zeist voor de raadsperiode 2022-2026. De fractievoorzitters hebben kandidaten voorgedragen conform de 'Regeling Fractieassistentie', die elk twee niet-raadsleden mogen voordragen. De kandidaten voldoen aan de gestelde eisen, waaronder het zijn van ingezetene van de gemeente, het hebben van de minimumleeftijd van 18 jaar en niet uitgesloten zijn van het kiesrecht.
Tijdens de raadsvergadering op 19 april 2022 hebben de kandidaten de vereiste verklaring of belofte uitgesproken en ondertekend, of de eed afgelegd en ondertekend. Er zijn geen onverenigbare functies vastgesteld die een belemmering vormen voor de aanwijzing. De raad heeft unaniem besloten de volgende kandidaten aan te wijzen als buitengewoon raadslid: Alexander Pieters, Timo Bakrin, Mohamed Irahhoten, Marcel Pluim, Leo Oosterveen, Eleanor Platt, Frits Koster, Tijmen Visser, Julian Wassink, Marcel de Jong, Rob Bliekendaal, Charles Laurey, Chimène van Lunteren, Marianne Junger, Gert van Ewijk en Niels de Kruijf, verdeeld over de fracties VVD, D66, CDA, NieuwDemocratischZeist, Seyst.nu, ChristenUnie/SGP, PvdA, SP en ZeisterBelang. De getekende stukken van de kandidaten zijn in te zien bij de griffie. Het besluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 19 april 2022.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Aanwijzen buitengewoon raadsleden voor diverse fracties
Samenvatting:
Het voorstel behelst de benoeming van buitengewoon raadsleden voor diverse fracties in de gemeenteraad van Zeist voor de raadsperiode 2022-2026. Dit gebeurt op voordracht van de fractievoorzitters en conform de 'Regeling Fractieassistentie'. De kandidaten voldoen aan de gestelde eisen en zullen tijdens de raadsvergadering de vereiste verklaring, belofte of eed afleggen. Het voorstel bevat een lijst met namen van de voorgedragen kandidaten per fractie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de vereiste informatie bevat over de procedure, de regelgeving en de kandidaten die voldoen aan de gestelde eisen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgedragen kandidaten formeel aan te wijzen als buitengewoon raadsleden.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden is of de raad instemt met de voordracht van de kandidaten en hen formeel benoemt.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) te zijn, aangezien het duidelijke criteria en een procedure voor de benoeming van buitengewoon raadsleden beschrijft.
Inconsequenties:
Er worden geen inconsequenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgedragen kandidaten al dan niet aan te wijzen als buitengewoon raadsleden.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van personen in een ondersteunende rol binnen de raad.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar dit kan onderdeel zijn van de 'Regeling Fractieassistentie' of de algemene begroting van de raad.
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het voorstel een standaardprocedure te volgen voor de benoeming van buitengewoon raadsleden en is het aan de raad om hierover een besluit te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitengewoon raadslid Fractie Regeling Fractieassistentie Gemeentewet Kandidaten Vereisten Benoeming Verklaring of belofte Onverenigbare functies RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 109 w/m
Koos Janssen - Burgemeester
Agendapunt 4 1e Wijz. Verordening Begraaf- en crematierechten 2022 (bevat stemmingen)
Zeist rolt tariefverhoging terug na onvrede: "Een ongemakkelijke herziening"
In een recente raadsvergadering is besloten om de tarieven voor koeling bij uitvaarten te verlagen na een eerdere verdubbeling die leidde tot onvrede en uitwijkgedrag. Tegelijkertijd wordt het tarief voor rouwbezoek verhoogd.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de eerste wijziging van de verordening op de heffing en invordering van begraaf- en crematierechten voor het jaar 2022. De portefeuillehouder Sander Jansen en opsteller S. van Woersem stellen voor om de tarieven aan te passen. De aanleiding is ontevredenheid bij nabestaanden en uitvaartondernemers over de verdubbeling van het tarief voor koeling, wat leidt tot het organiseren van afscheidsdiensten buiten Zeister Bosrust. Daarom wordt voorgesteld dit tarief te verlagen. Tegelijkertijd wordt voorgesteld het tarief voor rouwbezoek te verhogen, omdat het huidige tarief te laag is voor de benodigde werkzaamheden.
De financiële toelichting vermeldt dat de tariefswijzigingen geen begrotingswijziging tot gevolg hebben en dat de effecten op de kosten en opbrengsten van Zeister Bosrust gerapporteerd zullen worden. Juridisch gezien vormt de wijzigingsverordening de basis voor het heffen van de tarieven. Na goedkeuring door de raad zal de verordening gepubliceerd worden en in werking treden de dag na bekendmaking, met gewijzigde tarieven per 1 juni 2022.
Het raadsbesluit, genomen op 19 april 2022, bevestigt de vaststelling van de Verordening tot 1e wijziging van de verordening op de heffing en de invordering van begraaf- en crematierechten 2022.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tot 1e wijziging van de verordening op de heffing en invordering van begraaf- en crematierechten 2022". Het voorstel beoogt de tarieven voor het gebruik van koeling bij Zeister Bosrust te verlagen en het tarief voor rouwbezoek te verhogen om kostendekkend te kunnen werken. De aanpassing is een reactie op klachten van nabestaanden en uitvaartondernemers en het feit dat diensten worden verplaatst naar andere locaties vanwege de hoge kosten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor de tariefswijzigingen, de financiële implicaties en de juridische basis voor de wijziging. Het bevat ook informatie over de planning en de communicatie rond de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging van de verordening wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de balans tussen kostendekkend werken en het bieden van betaalbare diensten aan de inwoners. Ook moet worden overwogen hoe deze tariefswijzigingen de reputatie van Zeister Bosrust en de tevredenheid van de gebruikers beïnvloeden.
SMART:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdgebonden. Het is echter niet duidelijk of het realistisch is, aangezien er geen informatie is over de haalbaarheid van de nieuwe tarieven in de praktijk.
Inconsequenties:
Er lijken geen duidelijke inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de wijziging van de verordening goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek hoe de participatie van belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het indirect betrekking heeft op de milieueffecten van begrafenis- en crematiediensten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de tariefswijzigingen geen begrotingswijziging tot gevolg hebben. Er wordt gerapporteerd over de effecten op de kosten en opbrengsten bij de eerste en tweede berap (bestuursrapportage). Er wordt niet gesproken over hoe de wijzigingen gedekt worden, maar aangezien het doel is om kostendekkend te werken, lijkt het erop dat de wijzigingen zelfvoorzienend zijn.
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het voorstel een reactie te zijn op marktfeedback en een poging om de diensten van Zeister Bosrust concurrerender te maken. Het is aan de raad om te beoordelen of de voorgestelde tariefswijzigingen in het beste belang zijn van de gemeente en haar inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Begraaf- en crematierechten Tariefswijzigingen Koeling Rouwbezoek Zeister Bosrust Nabestaanden Uitvaartondernemers Kostendekkend TariefstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 149 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 134 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Agendapunt 5 3e Zeister Ondersteuningspakket (bevat stemmingen)
Zeist geeft groen licht voor derde ondersteuningspakket van €1,4 miljoen
In een unanieme beslissing heeft de gemeenteraad van Zeist ingestemd met het derde Zeister Ondersteuningspakket. Het pakket, bedoeld om lokale ondernemers en organisaties te steunen na de coronapandemie, is uitgebreid met een vakantiepakket voor minima.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem ingestemd met het derde Zeister Ondersteuningspakket, dat lokale ondernemers, sportverenigingen en culturele organisaties een financiële impuls moet geven na de impact van de coronapandemie. Het pakket, met een totaalbedrag van €1,4 miljoen, omvat onder meer een nultarief voor precariobelasting en reclamebelasting in 2022, impulssubsidies voor samenwerkende ondernemers en extra investeringen in toerisme.Tijdens de raadsvergadering diende de Socialistische Partij een amendement in om het pakket uit te breiden met een vakantiepakket voor minima, een voorstel dat verrassend genoeg ook de steun van het college kreeg. "Ik had niet verwacht dat het college mijn amendement zou gaan steunen. Dus daar ben ik heel erg blij mee," zei de heer Tompot van de SP. Wethouder Sander Jansen gaf aan dat het college de noodzaak van ondersteuning voor deze groep erkent en het amendement daarom steunt.
Het voorstel werd met groot enthousiasme ontvangen door de raad. "We vinden het belangrijk dat de sport en cultuursector impulsen krijgt om een aantal bezoekers weer te laten vergroten en voor sportverenigingen om hun leden te behouden en leden te binden," verklaarde de heer van Vliet van GroenLinks. Ook de VVD sprak haar steun uit: "Wat mooi dat we dit nog net voor de derde keer nog kunnen doen, zodat we zorgen dat we toch weer iedereen ondersteunen en uit deze crisis halen," zei mevrouw Bargains een Fles.
De financiering van het pakket komt deels uit de reserve RIOZ en deels uit een Rijksbijdrage. Er werd wel een kanttekening geplaatst door Nieuw Democratisch Zeist over de dekking van het pakket, waarbij de reserve RIOZ na de onttrekking onder de voorheen gestelde grens van €2 miljoen zou komen. Desondanks werd het voorstel met algemene stemmen aangenomen.
Met de goedkeuring van het derde ondersteuningspakket zet Zeist een belangrijke stap in het herstel van de lokale economie en het welzijn van haar inwoners. De uitvoering van het pakket zal via de gemeentelijke website en andere media gecommuniceerd worden, en de voortgang wordt periodiek aan de raad gerapporteerd.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het derde Zeister Ondersteuningspakket, bedoeld om de lokale ondernemers, zakelijke partners, sportverenigingen en culturele organisaties financieel te ondersteunen na de impact van de coronapandemie. Het totale bedrag van het pakket is € 1.380.000,-. De financiering komt deels uit de reserve RIOZ (€ 1.130.000,-) en deels uit een Rijksbijdrage voor controle op coronatoegangsbewijzen (€ 250.000,-).
Het pakket omvat onder andere:
- Een nultarief voor precariobelasting en reclamebelasting in 2022.
- Een impulssubsidie voor samenwerkende ondernemers om nieuwe initiatieven te ontplooien.
- Een vergoeding voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen.
- Extra investeringen in toerisme.
- Voortzetting van het Ondernemersloket voor corona gerelateerde vragen.
- Maatwerkafspraken met zakelijke partners.
- Impulssubsidie voor sportverenigingen en ZZP'ers in de sportsector.
- Garantstelling voor festivals en een impulssubsidie voor culturele initiatieven.
De raad heeft unaniem besloten in te stemmen met het voorstel en de dekking van de kosten. Ook zijn er verordeningen vastgesteld voor het intrekken van de Precariobelasting en Reclamebelasting voor 2022. De uitvoering van het pakket zal via de gemeentelijke website en andere media gecommuniceerd worden, en de voortgang wordt periodiek aan de raad gerapporteerd.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "RAADSVOORSTEL 3e Zeister Ondersteuningspakket (gewijzigd)". Het voorstel omvat een derde ondersteuningspakket voor ondernemers, zakelijke partners, sportverenigingen en culturele organisaties in Zeist, met een totaalbudget van € 1.380.000,-. Dit pakket is bedoeld om de financiële gevolgen van de COVID-19 pandemie te verlichten en om nieuwe initiatieven te stimuleren die de lokale economie en het maatschappelijk leven weer op gang brengen. Het pakket omvat onder andere nultarieven voor precario- en reclamebelasting, impulssubsidies voor ondernemers en sportverenigingen, en ondersteuning voor culturele initiatieven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de doelgroepen, maatregelen, financiële implicaties en dekking van de kosten. Het bevat ook juridische aspecten en een uitvoeringsplan.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de intrekking van de relevante belastingverordeningen. De raad heeft ook de taak om toezicht te houden op de uitvoering en de effectiviteit van het pakket.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, de prioritering van doelgroepen en de balans tussen directe financiële steun en stimulering van nieuwe initiatieven. Ook moet de raad afwegen of de sociale ondersteuning uit het tweede pakket moet worden voortgezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen, budgetten en een tijdlijn. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het derde ondersteuningspakket en de financiële dekking ervan, en om de relevante belastingverordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe de participatie van belanghebbenden is vormgegeven, maar het impliceert dat er overleg is geweest met zakelijke partners en dat er communicatie zal plaatsvinden via de media en accountmanagers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet specifiek genoemd, maar het stimuleren van lokale economie en maatschappelijk leven kan bijdragen aan een duurzame gemeenschap.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel omvat een gedetailleerde financiële toelichting met een overzicht van de kosten en de voorgestelde dekking door de inzet van de reserve RIOZ en een Rijksbijdrage voor de controle van coronatoegangsbewijzen. Er wordt opgemerkt dat niet alle maatregelen volledig zullen worden uitgenut, wat kan leiden tot een lager beroep op de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondersteuningspakket Ondernemers Culturele organisaties Sportverenigingen Zakelijke partners Financiële steun Impulssubsidie Precariobelasting Reclamebelasting CoronamaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Eindevaluatie Tweede Zeister ondersteuningspakket
Samenvatting:
Het Tweede Zeister ondersteuningspakket, ingestemd door de raad op 29 maart 2021, was bedoeld om lokale ondernemers, sociale ondersteuning, sportverenigingen en culturele organisaties te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Het pakket omvatte financiële tegemoetkomingen zoals het nultarief voor precario- en reclamebelasting, investeringen in toerisme, advisering van ondernemers, sociale activiteiten voor minima en diverse subsidies voor culturele en sportieve initiatieven. De eindevaluatie toont aan dat de werkelijke uitgaven (€ 755.688) lager waren dan het begrote budget (€ 1.875.000). De raad wordt geïnformeerd over de uitvoering en resultaten van het pakket en de financiële eindbalans.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uiteenzetting van de verschillende onderdelen van het ondersteuningspakket, de uitgaven, en de impact ervan. Het bevat ook een financiële eindbalans en een vooruitblik naar mogelijke toekomstige ondersteuning.
Rol van de raad:
De raad heeft het ondersteuningspakket goedgekeurd en wordt nu geïnformeerd over de resultaten. De raad kan de uitkomsten evalueren en besluiten nemen over eventuele vervolgacties of aanpassingen in toekomstig beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze tevreden zijn met de resultaten en of ze vergelijkbare pakketten in de toekomst willen blijven ondersteunen. Ook moet worden besloten hoe om te gaan met het niet-uitgegeven deel van het budget.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de context van de oorspronkelijke doelstellingen, maar gezien de eindevaluatie lijkt dit ook het geval. Inconsequenties zijn niet direct zichtbaar in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet kennisnemen van de eindevaluatie en besluiten of verdere actie nodig is, zoals het aanpassen van beleid of het opzetten van nieuwe ondersteuningsmaatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de inspanningen om transparantie te bieden en de gemeenschap te informeren via een webpagina en andere communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar de ondersteuning van lokale entiteiten kan bijdragen aan de veerkracht en duurzaamheid van de gemeenschap op lange termijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een begroting en werkelijke uitgaven. Er wordt aangegeven dat de werkelijke kosten bij de jaarrekening 2021 worden afgerekend en dat er minder uit het RIOZ wordt onttrokken dan gepland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondersteuningspakket Ondernemers Sociale ondersteuning Sportverenigingen Culturele organisaties Precariobelasting Reclamebelasting Toerisme Impulssubsidie CoronacrisisVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 108 w/m
David Tompot - SP:
- 169 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 177 w/m
Sander Jansen - Wethouder:
- 154 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 221 w/m
David Tompot - SP:
- 179 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 137 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 128 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 260 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 136 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 166 w/m
Bar Ganzevles - VVD:
- 170 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 125 w/m
David Tompot - SP:
- 108 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 90 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 214 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 156 w/m
Sander Jansen - Wethouder
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Gerard van Vliet - GroenLinks
Bar Ganzevles - VVD
Wilma Breddels - PvdA
Agendapunt 6 Garantiestelling SV Saestum (bevat stemmingen)
Zeist geeft groen licht voor garantstelling SV Saestum's clubhuis
In een unanieme beslissing heeft de gemeenteraad van Zeist ingestemd met een garantstelling voor een lening van €600.000 ten behoeve van de vernieuwbouw van het clubhuis van SportVereniging Saestum. De lening, met een looptijd van 40 jaar tegen een vaste rente van 2,1%, wordt mede ondersteund door de Stichting Waarborgfonds Sport.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Zeist een belangrijke stap gezet in de ondersteuning van de lokale sportinfrastructuur. Met een unanieme stem heeft de raad ingestemd met een garantstelling voor een lening van €600.000 aan SportVereniging Saestum voor de vernieuwbouw van hun clubhuis. De beslissing, die een positief maatschappelijk rendement belooft, werd met enthousiasme ontvangen door de raadsleden.Mevrouw Silke Zwart van GroenLinks benadrukte het belang van de sportverenigingen voor de gemeenschap: "Onze sportverenigingen leveren een ontzettend belangrijke bijdrage aan de preventieopgave bij de WMO en de jeugdzorg." Zij voegde toe dat het essentieel is dat de verenigingen hun faciliteiten kunnen onderhouden en dat de gemeente daarbij moet helpen.
De heer Lucas Zijsplit van een andere partij uitte zijn blijdschap over de uitbreiding van Saestum's clubhuis en de aanleg van een extra veld. Hij wees echter ook op de zorgen rondom de oplopende bouwkosten en de prijs van bouwmaterialen. "Ik hoop dat het allemaal gaat passen in het krediet wat nu voorstaat," zei hij, terwijl hij Saestum feliciteerde met het raadsvoorstel.
De heer Ruben Patiã Asina sprak zijn waardering uit voor de energiebesparingen die in het bouwplan zijn opgenomen, wat een jaarlijkse besparing van ongeveer €7.000 zou betekenen. Hij dankte ook de wethouder voor zijn toezeggingen om naar extra verduurzamingsmaatregelen te kijken, wat het financiële risico voor de gemeente zou verminderen.
De raad was ook te spreken over de reacties van de vereniging en haar leden, en benadrukte het belang van de garantstelling en de verduurzaming van het project. "Daar waar we kunnen, zetten we het beste beentje met de club en de leden vooruit," aldus een raadslid.
Met de garantstelling van de gemeente en de sub-garantie van de Stichting Waarborgfonds Sport, lijkt de toekomst van SV Saestum en haar maatschappelijke rol in Zeist West verzekerd. De vernieuwbouw van het clubhuis is een stap vooruit voor de vereniging en de gemeenschap die zij dient.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft een garantstelling van de gemeente Zeist voor een lening van €600.000 van SportVereniging Saestum voor de vernieuwbouw van hun clubhuis. De lening heeft een looptijd van 40 jaar met een vaste rente van 2,1%. De Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) staat garant voor €250.000 van dit bedrag, aflopend over 15 jaar. De totale investering voor de nieuwbouw is €1.200.000, waarvan de helft met subsidies en eigen inbreng wordt gefinancierd. De aanvraag past niet binnen het huidige garantiebeleid, maar wordt toch voorgesteld vanwege het positieve maatschappelijke rendement versus financieel risico. De raad heeft unaniem besloten conform het voorstel.
De vernieuwbouw is noodzakelijk voor de toekomstbestendigheid van de club en de realisatie van haar maatschappelijke doelstellingen. Saestum heeft een belangrijke maatschappelijke rol in Zeist West en biedt faciliteiten aan voor buurtbewoners, scholen en maatschappelijke instellingen. De financiering is onderbouwd met een financiële businesscase en de risico's zijn als aanvaardbaar gekwalificeerd. Er zijn voorwaarden gesteld om de risico's te beperken, waaronder het aflossen van een bestaande lening en het verstrekken van een recht van eerste hypotheek aan de gemeente en SWS.
Het raadsbesluit omvat de garantstelling van €600.000 voor de lening bij de Nederlandse Waterschapsbank, met SWS als sub-garant voor €250.000, en opschortende voorwaarden. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 19 april 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel "Garantstelling lening SV Saestum"
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de garantstelling door de gemeente Zeist voor een lening van € 600.000 van SportVereniging Saestum voor de vernieuwbouw van hun clubhuis. De lening heeft een looptijd van 40 jaar met een vaste rente van 2,1%. De Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) staat garant voor € 250.000 aflopend over 15 jaar. De totale investering is € 1.200.000, waarvan de helft met subsidies en eigen inbreng wordt gefinancierd. Het voorstel is unaniem aangenomen door de raad.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële constructie, de betrokken partijen, en de maatschappelijke doelstellingen. Er is ook aandacht voor de risico's en voorwaarden verbonden aan de garantstelling.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van besluitvormer over de garantstelling. De raad moet de afweging maken tussen het maatschappelijk belang van de sportvereniging en de financiële risico's voor de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de bereidheid om als gemeente financiële risico's te nemen ter ondersteuning van lokale sportfaciliteiten en de maatschappelijke functie die deze vervullen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen, een tijdspad en voorwaarden. Er zijn geen directe inconsequenties te vinden in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij garant staat voor de lening van SV Saestum, met inachtneming van de gestelde voorwaarden en risico's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van Saestum bij het vormgeven van een toekomstvisie en de dialoog met maatschappelijke partners. Dit duidt op een vorm van participatie in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet een rol spelen bij de vernieuwbouw van het clubhuis, bijvoorbeeld in de keuze voor duurzame materialen of energiebesparende maatregelen.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn het risico verbonden aan de garantstelling. De dekking komt voort uit de combinatie van subsidies, eigen inbreng van Saestum en de garantstelling door SWS en de gemeente. Het risico voor de gemeente wordt beperkt door de garantstelling van SWS en de voorwaarden die aan de garantstelling verbonden zijn.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt een zorgvuldige afweging van maatschappelijk belang en financiële risico's te bevatten. De raad heeft een duidelijk besluit genomen op basis van de verstrekte informatie en de gestelde voorwaarden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
SV Saestum Garantstelling Lening Nederlandse Waterschapsbank (NWB) Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) Clubhuis Masterplan buitensport Maatschappelijk rendement Financiële risico NieuwbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 72 w/m
Silke Zwart - GroenLinks:
- 197 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- -
Ernst van Splunter - VVD:
- 172 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 125 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 213 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 222 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 203 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 221 w/m
Agendapunt 7 Motie vreemd aan de orde van de dag kinderhartzorg UMCG (bevat stemmingen)
Zeist spreekt zich uit in hartverwarmend debat over kinderhartcentrum UMCG
In een gepassioneerd debat heeft de gemeenteraad van Zeist zich gebogen over de toekomst van het UMCG Kinderhartcentrum. De motie "Hart voor Groningen" vond geen meerderheid, maar de zorgen over de zorg voor de allerkleinsten waren voelbaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST – De gemeenteraad van Zeist heeft gisteravond een emotioneel debat gevoerd over de mogelijke sluiting van het Kinderhartcentrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). De motie "Hart voor Groningen", die pleit voor het behoud van deze essentiële zorgfaciliteit, werd uiteindelijk verworpen, maar niet zonder dat raadsleden hun persoonlijke en politieke zorgen deelden.De heer Carlo Fiske van Nieuw Democratisch Zeist opende het debat met een persoonlijke noot: "Onze oudste kleinzoon had hartproblemen en we waren dolblij dat het ziekenhuis om de deur was. Je kunt je voorstellen hoe belangrijk dat is voor ouders in het noorden." Hij benadrukte de noodzaak van landelijke spreiding van specialistische zorg.
Mede-indiener de heer Tom Pot van de Socialistische Partij voegde toe: "Je zult maar in Groningen wonen en aangewezen zijn op een ziekenhuis in Amsterdam. Wij steunen deze motie van harte en willen een signaal van solidariteit afgeven aan de Groningers."
Wethouder Marcel Fluitman erkende de zorgen: "Het spreekt je hard aan. Het is goed dat er vanuit de gemeentes een signaal wordt afgegeven richting Den Haag."
Toch waren er ook kritische geluiden. Vincent van Voorden van het CDA vroeg zich af of de motie bijdraagt aan de oplossing, gezien recente ontwikkelingen in de Tweede Kamer. Mevrouw Barth Ganzenvlees van de VVD wees op de complexiteit van de kwestie en de mogelijke gevolgen voor de zorg in Zeist zelf.
De heer Roy Lucas van Zeist Punt Nu benadrukte het belang van het signaal naar Den Haag, terwijl Wilma Breddels van de PvdA haar dilemma uitte: "Niemand wil dat je met een ziek kind ver moet rijden, maar we zitten hier in Zeist, niet in Groningen."
Uiteindelijk stemden 7 raadsleden voor en 25 tegen de motie, met één blanco stem. De motie werd verworpen, maar het debat liet zien dat de zorg voor de allerkleinsten een onderwerp is dat de harten van de Zeister politiek raakt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zeist heeft op 19 april 2022 een motie besproken die oorspronkelijk afkomstig is van de gemeenteraad van Oldambt. Deze motie, genaamd "Hart voor Groningen", uit zorgen over de geplande sluiting van het UMCG Kinderhartcentrum en de negatieve gevolgen die dit zou hebben voor de beschikbaarheid van specialistische hartzorg voor kinderen in het noorden van Nederland. De Raad van Zeist is het eens met de inhoud van de motie en spreekt uit dat de sluiting herzien moet worden om de noodzakelijke zorg landelijk gespreid en toegankelijk te houden. Zeist besluit de motie door te sturen naar het Kabinet en de Tweede Kamer, evenals naar de Raden van Oldambt en Groningen, en gaat vervolgens over tot de orde van de dag.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie Hart voor Groningen". De motie roept de gemeenteraad van Zeist op om steun te betuigen aan een eerdere motie van de gemeenteraad van Oldambt, die zich verzet tegen de sluiting van het UMCG Kinderhartcentrum in Groningen. De motie benadrukt het belang van landelijke spreiding van specialistische hartzorg voor kinderen en de noodzaak om deze zorg toegankelijk te houden voor inwoners van de noordelijke provincies.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke oproep doet en de redenen voor steun aan de motie van Oldambt uiteenzet. Het bevat ook een actiepunt om de motie door te geleiden naar relevante partijen.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad van Zeist is om te beslissen of zij de motie van Oldambt formeel willen steunen en of zij de boodschap willen doorgeleiden naar het Kabinet en de Tweede Kamer.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden is of de raad solidariteit wil tonen met de inwoners van Groningen en of zij het belangrijk vinden dat specialistische zorg voor kinderen landelijk gespreid beschikbaar blijft.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar de meetbaarheid, haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn minder duidelijk. Het is een uiting van steun zonder concrete doelstellingen of een tijdspad voor het herzien van het voornemen tot sluiting.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan, maar de invloed van de motie op het besluitvormingsproces van de nationale overheid is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie "Hart voor Groningen" steunen en of zij deze steunverklaring willen doorgeleiden naar de genoemde partijen.
Participatie:
Het voorstel spreekt niet direct over participatie van burgers, maar het onderwerp van de motie (behoud van medische voorzieningen) heeft wel implicaties voor burgerparticipatie in bredere zin.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van deze motie, tenzij men de beschikbaarheid van langdurige zorgvoorzieningen als een aspect van sociale duurzaamheid beschouwt.
Financiële gevolgen:
De motie zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben voor de gemeente Zeist, aangezien het een steunbetuiging betreft. Er wordt niet gesproken over dekking van eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
UMCG Kinderhartcentrum Sluiting Specialistische hartzorg Kinderen Spoedeisende zorg Maatschappelijke gevolgen Steunverklaring Landelijke spreiding Motie Hart voor Groningen HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Koos Janssen - Burgemeester:
- 199 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 188 w/m
David Tompot - SP:
- 175 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 201 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder:
- 182 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 72 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 218 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 196 w/m
Bar Ganzevles - VVD:
- 173 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 213 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 199 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 189 w/m
Wilma Breddels - PvdA:
- 177 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 141 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 170 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 155 w/m
Angèle Welting - D66:
- 214 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 194 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 161 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 190 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 170 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 168 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 147 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 462 w/m
David Tompot - SP:
- 186 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 137 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 242 w/m
Koos Janssen - Burgemeester:
- 120 w/m
Marcel Fluitman - Wethouder
Vincent van Voorden - CDA
Bar Ganzevles - VVD
Wilma Breddels - PvdA
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP
Angèle Welting - D66
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks
Agendapunt 9 Sluiting
Koos Janssen - Burgemeester:
- 143 w/m