21-09-2023 Vergadering Ronde Tafel (Ruimte) RV Nieuwe verbindingen Den Dolder 21-09-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Ronde tafel thema bestuur
-
Analyse van het document
Helaas kan ik geen specifieke analyse geven van een voorstel, amendement of motie op basis van de verstrekte informatie, omdat er geen concrete details zijn over de inhoud van het voorstel. De tekst die u heeft verstrekt, lijkt meer op een agenda voor een vergadering dan op een specifiek voorstel of motie. Echter, ik kan wel een algemene uitleg geven over hoe u een analyse zou kunnen uitvoeren als u de volledige tekst van het voorstel zou hebben:
1. Titel en samenvatting: U zou de titel van het voorstel moeten vermelden en een korte samenvatting geven van de inhoud. Dit zou de belangrijkste doelen en acties moeten omvatten die het voorstel beoogt te realiseren.
2. Volledigheid: Beoordeel of het voorstel alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Dit omvat achtergrondinformatie, doelstellingen, verwachte resultaten, en een duidelijk actieplan.
3. Rol van de raad: Beschrijf wat de rol van de raad is bij het behandelen van het voorstel. Moet de raad het goedkeuren, wijzigen, of is er een andere actie vereist?
4. Politieke keuzes: Identificeer de politieke keuzes en afwegingen die gemaakt moeten worden. Dit kan gaan over de verdeling van middelen, prioritering van doelen, of het balanceren van verschillende belangen.
5. SMART: Beoordeel of het voorstel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Kijk ook of er inconsistenties of onduidelijkheden zijn.
6. Besluit van de raad: Geef aan welk besluit de raad moet nemen over het voorstel. Dit kan een goedkeuring, afwijzing, of een verzoek om meer informatie zijn.
7. Participatie: Analyseer wat het voorstel zegt over de betrokkenheid van burgers, belanghebbenden of andere partijen bij de ontwikkeling en uitvoering ervan.
8. Duurzaamheid: Evalueer of en hoe duurzaamheid een rol speelt in het voorstel. Dit kan gaan over milieu-impact, sociale rechtvaardigheid, of economische levensvatbaarheid.
9. Financiële gevolgen: Onderzoek de financiële implicaties van het voorstel en of er een dekkingsplan is voorgesteld.
Voor een gedetailleerde analyse zou u de volledige tekst van het voorstel nodig hebben, inclusief alle bijbehorende documenten en bijdragen van deelnemers aan de ronde tafel. Zonder deze informatie is het niet mogelijk om een grondige analyse uit te voeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe verbindingen Den Dolder Ronde Tafel Ruimte Maria Christinakerk Griffier Roland Beenen Rover Belangenvereniging Den Dolder Petitie 1Den Dolder Ingekomen postVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Aanmelding meesprekers
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Onbekende spreker
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Freerk André de la Porte - D66
Freerk André de la Porte - D66
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Freerk André de la Porte - D66
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Marco Huijben - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Onbekende spreker
Marco Huijben - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Onbekende spreker
Wilma Breddels - PvdA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Roy Luca - Seyst.nu
Onbekende spreker
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
David Tompot - SP
Hanny Roelofsen - Voorzitter
David Tompot - SP
David Tompot - SP
David Tompot - SP
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Onbekende spreker
Freerk André de la Porte - D66
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Onbekende spreker
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Julian Wassink - ChristenUnie-SGP
Onbekende spreker
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
00:03:44 - 00:10:48 - 00:16:48 - 00:22:53 - 00:25:54 - 00:35:59 - 00:37:19 - 00:42:50 - 00:45:18 - 00:47:23 - 00:47:33 - 00:47:41 - 00:52:29 - 00:52:36 - 00:52:44 - 00:54:38 - 00:55:44 - 00:57:10 - 00:57:15 - 01:04:39 - 01:08:37 - 01:09:05 - 01:12:47 - 01:15:04 - 01:15:50 - 01:20:18 - 01:25:41 - 01:26:57 - 01:27:00 - 01:27:43
Onbekende spreker -
00:05:09 - 00:11:25 - 00:17:14 - 00:23:05 - 00:26:09 - 00:38:10 - 00:40:47 - 00:43:41 - 00:46:11 - 00:48:21 - 00:49:15 - 00:51:31 - 00:52:08 - 00:53:17 - 00:54:57 - 00:56:25 - 00:58:01 - 01:00:54 - 01:05:40 - 01:07:58 - 01:10:07 - 01:12:13 - 01:14:11 - 01:17:37 - 01:19:21 - 01:20:40 - 01:22:11 - 01:24:37 - 01:26:30
Agendapunt Ronde Tafel RV Nieuwe verbindingen Den Dolder
Nieuwe Verkeersplannen Den Dolder: Raad zoekt balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid
DEN DOLDER – De gemeenteraad van Den Dolder stond voor een uitdagende taak tijdens de recente raadsvergadering: het vinden van een evenwicht tussen de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van het dorp na de geplande afsluiting van de spoorwegovergang. Het adviesrapport voor nieuwe verkeersverbindingen werd unaniem aangenomen, maar niet zonder intensief debat en kritische vragen aan wethouder Van Dijk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendige raadsvergadering op 7 november 2023 stond het lot van Den Dolder centraal. De raadsleden hadden de taak om het adviesrapport voor nieuwe verkeersverbindingen te beoordelen, een onderwerp dat de gemoederen flink bezighield. "We moeten een oplossing vinden die recht doet aan de belangen van alle Doldersen," benadrukte wethouder Van Dijk.De discussie spitste zich toe op de zuidelijke kortsluitroute, waarbij de raadsleden verduidelijkende vragen stelden over de haalbaarheid en de impact op het cultuurhistorische landgoed Den Engh. "Elke optie heeft zijn voor- en nadelen, maar we moeten vooruit," aldus Van Dijk, die aangaf dat er nog geen concrete plannen zijn voor het vertrek van de lokale sausfabrikant Remia, een factor die de verkeersplannen zou kunnen beïnvloeden.
De raad drong aan op duidelijkheid over de financiële consequenties en de noodzaak van een gebiedsvisie voor Den Dolder. "We kunnen niet zomaar een route kiezen zonder de bredere impact op ons dorp te overwegen," stelde raadslid Fluitman kritisch.
Ook de bereikbaarheid van het dorp via het openbaar vervoer was een heet hangijzer. Met de komst van de Politieacademie en de ontwikkeling van de Willem Arntsz Hoeve, is een goede OV-verbinding cruciaal. "We zullen alle opties moeten verkennen om de afstand tussen het station en de bushaltes zo kort mogelijk te houden," verzekerde Van Dijk.
De wethouder beloofde dat er nog ruimte is voor aanpassingen in het centrum van Den Dolder, waarbij de veiligheid van voetgangers en fietsers vooropstaat. "Het centrum wordt een verblijfsgebied waar de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer geoptimaliseerd wordt," lichtte hij toe.
Na een intensieve uitwisseling van argumenten en zorgen, werd het raadsbesluit unaniem genomen. De volgende stappen in het proces omvatten de uitwerking van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute, de planning en uitvoering van de noordkant van het project en de communicatie met betrokkenen en inwoners. "We staan voor een complexe uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat we samen met de inwoners, ondernemers en relevante partijen tot een gedragen oplossing kunnen komen," sloot Van Dijk de vergadering af.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het advies voor nieuwe verkeersverbindingen in Den Dolder, na de geplande afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het doel is om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden. Het voorstel omvat de instemming met het adviesrapport en de opdracht aan het college om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te vinden, in samenwerking met relevante partijen zoals het Rijksvastgoedbedrijf en ProRail.
Het adviesrapport is het resultaat van een uitgebreid onderzoeks- en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport bevat voorstellen voor de herinrichting van kruispunten en de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder. Er is geen eenduidige conclusie over de beste route voor de kortsluitroute; alle opties hebben voor- en nadelen. Een route over landgoed Den Engh wordt verkeerskundig als meest wenselijk gezien, maar heeft impact op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.
Voor het centrum van Den Dolder is een inrichtingsontwerp gemaakt dat het karakter van een centrum met verblijfsfunctie zal krijgen. Het centrum wordt heringericht om de aanwezigheid van auto's, fietsers, voetgangers en laad- en losverkeer te optimaliseren en het verblijfsgebied aangenamer te maken.
Het raadsbesluit is unaniem genomen op 7 november 2023. De volgende stappen in het proces omvatten de uitwerking van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute, de planning en uitvoering van de noordkant van het project en de communicatie met betrokkenen en inwoners. Er wordt rekening gehouden met de financiële aspecten en juridische afspraken, en de samenwerking met ProRail en de provincie Utrecht is geïntensiveerd.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
De titel van het voorstel is "Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder". Het voorstel beoogt de verkeersstructuur van Den Dolder aan te passen na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer, om zo de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te behouden. Het adviesrapport is tot stand gekomen na een uitgebreid onderzoek en participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders. Het rapport presenteert een voorkeur voor een nieuwe verbindingsroute over landgoed Den Engh en stelt voor het centrum van Den Dolder te herinrichten als verblijfsgebied.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, de onderzochte alternatieven en de aanbevelingen. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische aspecten, evenals de geplande vervolgstappen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college van B&W opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen en voor te leggen aan de raad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van het adviesrapport, het bepalen van de prioriteit van de voorgestelde maatregelen en het afwegen van de impact op de leefbaarheid, cultuurhistorie en financiën.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen worden betwist, aangezien er nog geen definitieve oplossing voor de zuidelijke route is en er zorgen zijn over de impact op het landgoed Den Engh. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar de afhankelijkheid van de medewerking van het Rijksvastgoedbedrijf en andere stakeholders kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft om verder te gaan met de ontwikkeling van een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders, en de raad wordt geïnformeerd over de ontvangen feedback en de wijze waarop deze is verwerkt.
Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar aspecten zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid en de impact op het landgoed wijzen op een impliciete overweging van duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft aan dat er al € 1.008.604,- aan plankosten is gemaakt en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er wordt gewaarschuwd voor mogelijke extra financiële behoeften en de noodzaak om bij het rijk aan te kloppen voor aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Verbindingen Den Dolder Verkeersstructuur Kortsluitroute Verkeersveiligheid Leefbaarheid Participatieproces Rijksvastgoedbedrijf Atelier Rijksbouwmeester ProRail CultuurhistorieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting van het voorstel:
Titel: Advies Nieuwe Verbindingen Den Dolder
Samenvatting: Het adviesrapport Nieuwe Verbindingen Den Dolder is het resultaat van een uitgebreid onderzoek en participatietraject om Den Dolder bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden na de afsluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Het rapport bevat aanbevelingen voor de herinrichting van kruispunten, de aanleg van een kortsluitroute aan de zuidkant van Den Dolder en aanpassingen in het centrum. De studie onderzoekt verschillende varianten voor de kortsluitroute, waarbij een route over landgoed Den Engh verkeerskundig het meest wenselijk is, maar ook ingrijpt op het cultuurhistorische karakter van het landgoed.
Analyse van het voorstel:
1. Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van stakeholders, de onderzochte varianten en de afwegingen die zijn gemaakt. Er is aandacht voor participatie, financiële aspecten, juridische kaders en duurzaamheid.
2. Rol van de raad: De raad wordt gevraagd in te stemmen met het adviesrapport en het college opdracht te geven om een definitieve oplossing voor de zuidelijke kortsluitroute te ontwikkelen.
3. Politieke keuzes: De raad moet beslissen over de aanbevelingen in het rapport, waaronder de keuze voor de kortsluitroute en de impact op het cultuurhistorische landgoed Den Engh.
4. SMART-criteria en inconsequenties: Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassingen, maar de tijdgebondenheid staat onder druk door de wens van ProRail om de overweg uiterlijk in 2026 aan te passen. Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten.
5. Besluit van de raad: De raad moet besluiten of zij instemt met het adviesrapport en of zij het college opdracht geeft voor de verdere uitwerking van de zuidelijke kortsluitroute.
6. Participatie: Het voorstel benadrukt een zorgvuldig participatieproces met inwoners, ondernemers en stakeholders.
7. Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en het behoud van cultuurhistorische waarden.
8. Financiële gevolgen: Het voorstel geeft aan dat er een financiële afspraak is met ProRail en dat er een reserve van € 4 miljoen is voor extra maatregelen. Er is echter een risico dat aanvullende middelen nodig zijn, waarvoor mogelijk een beroep op de gemeente wordt gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe Verbindingen Den Dolder Verkeersstructuur Kortsluitroute Verkeersveiligheid Leefbaarheid Participatieproces Rijksvastgoedbedrijf Atelier Rijksbouwmeester ProRail CultuurhistorieVerfijning van de zoekopdracht:
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Walter van Dijk - Wethouder
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Walter van Dijk - Wethouder
Roy Luca - Seyst.nu
Roy Luca - Seyst.nu
Roy Luca - Seyst.nu
Walter van Dijk - Wethouder
Roy Luca - Seyst.nu
Walter van Dijk - Wethouder
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Wilma Breddels - PvdA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marco Huijben - VVD
Hanny Roelofsen - Voorzitter
David Tompot - SP
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Roy Luca - Seyst.nu
Walter van Dijk - Wethouder
Roy Luca - Seyst.nu
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Marcel Fluitman - CDA
Walter van Dijk - Wethouder
Marcel Fluitman - CDA
Hanny Roelofsen - Voorzitter
Bas van der Schild - GroenLinks
Walter van Dijk - Wethouder
01:28:48 - 01:30:36 - 01:32:59 - 01:34:22 - 01:35:17 - 01:35:27 - 01:39:42 - 01:40:03 - 01:42:30 - 01:45:13 - 01:45:18 - 01:48:37 - 01:51:44 - 01:55:44 - 02:01:47 - 02:04:20 - 02:06:51 - 02:09:56 - 02:15:43 - 02:17:56 - 02:18:13 - 02:19:29 - 02:20:52 - 02:21:43 - 02:23:09 - 02:23:46 - 02:24:55 - 02:26:27 - 02:27:36 - 02:29:19 - 02:30:41