Vergadering Vragenuur Lijst ingekomen stukken 29-08-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Opening vragenuur door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt A Post derden
Heuvelland Democraten N Vaals pleiten voor meer inspraak gemeenteraad bij bestemmingsplannen
Tijdens een recente vergadering is een motie aangenomen die het College van B&W oproept om de gemeenteraad eerder te betrekken bij bestemmingsplanwijzigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
VAALS – De Heuvelland Democraten N Vaals hebben in een openbare raadsvergadering op 10 juli 2023 een belangrijke overwinning behaald. Hun motie, die pleit voor meer inspraak van de gemeenteraad bij de procedures rondom bestemmingsplannen, is aangenomen. "Het is tijd dat de raad niet alleen aan het einde van het proces wordt betrokken, maar ook bij het ontwerp van bestemmingsplannen," benadrukte een woordvoerder van de partij.De motie kwam voort uit de bezorgdheid dat het College van B&W vaak al een richting aan bestemmingsplanwijzigingen geeft voordat de raad hierbij betrokken is. Dit zou de raad weinig ruimte laten voor aanpassingen en hun positie benadelen. "Het is essentieel dat de raad haar controlerende en kaderstellende rol kan uitoefenen," aldus een raadslid van de Heuvelland Democraten N Vaals.
De partij stelt voor dat het College van B&W voortaan niet alleen de definitieve besluitvorming, maar ook het ontwerpbestemmingsplan aan de raad voorlegt voor vaststelling. "Dit zal de transparantie en democratische legitimiteit van onze besluitvorming ten goede komen," voegde het raadslid toe.
Naast het versterken van de positie van de gemeenteraad binnen Vaals, wordt in de motie ook voorgesteld om deze kwestie onder de aandacht te brengen bij andere gemeenten. Het doel is om een breder draagvlak te creëren voor de versterking van de positie van raden in het algemeen.
De aangenomen motie is een signaal dat de gemeenteraad van Vaals zich niet neerlegt bij een bijrol in het proces van bestemmingsplanwijzigingen. "Wij zullen ons blijven inzetten voor een actieve en betrokken rol van de raad bij alle belangrijke besluiten die onze gemeente aangaan," verklaarde de fractievoorzitter van de Heuvelland Democraten N Vaals. Met deze stap hoopt de partij de weg vrij te maken voor een meer betrokken en invloedrijke gemeenteraad.
Samenvatting
Samenvatting:
De Heuvelland Democraten N Vaals hebben tijdens een vergadering op 10 juli 2023 een motie ingediend met betrekking tot de regie bij bestemmingsplannen. Ze uiten hun bezorgdheid dat het College van B&W vaak al richting geeft aan bestemmingsplanwijzigingen voordat de gemeenteraad hierbij betrokken is, wat de raad weinig ruimte laat voor aanpassingen. De partij stelt dat de huidige procedure de raad benadeelt en pleit ervoor dat de raad eerder betrokken wordt bij de procedures rondom bestemmingsplannen. De motie roept het College van B&W op om voortaan niet alleen de definitieve besluitvorming maar ook het ontwerpbestemmingsplan aan de raad voor te leggen voor vaststelling. Daarnaast wordt voorgesteld om deze motie onder de aandacht te brengen bij andere gemeenten om de positie van de raden te versterken. De motie is aangenomen tijdens de openbare raadsvergadering.
-
Analyse van het document
Titel: Motie Regie bij Bestemmingsplannen
Samenvatting:
De motie van Heuvelland Democraten N Vaals stelt dat de gemeenteraad van Vaals meer regie moet krijgen in het proces van bestemmingsplanwijzigingen. Momenteel wordt de raad pas betrokken bij de definitieve besluitvorming, wat vaak te laat is om nog invloed uit te oefenen. De motie roept op om het ontwerpbestemmingsplan ook ter vaststelling aan de raad voor te leggen, zodat de raad aan de voorkant kan sturen op ontwikkelingen. De motie wil deze werkwijze ook onder de aandacht brengen bij andere gemeenten.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk probleem identificeert en een oplossing biedt. Het geeft aan waarom de huidige situatie niet wenselijk is en stelt een concrete verandering voor in de procedure.
2. Rol van de raad bij het voorstel:
De raad is het besluitvormende orgaan dat wordt opgeroepen om meer regie te nemen in het proces van bestemmingsplanwijzigingen. De raad moet besluiten of ze deze motie steunt en of ze de voorgestelde procedurewijziging wil implementeren.
3. Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad meer betrokken wil zijn bij de vroege stadia van bestemmingsplanwijzigingen en of ze bereid is om de extra verantwoordelijkheid en werklast die dit met zich meebrengt op zich te nemen.
4. SMART:
Specifiek: Ja, het voorstel is specifiek in wat het wil veranderen.
Meetbaar: Ja, het is meetbaar of het ontwerpbestemmingsplan aan de raad wordt voorgelegd.
Acceptabel: Dit hangt af van de raad en of zij de verandering willen.
Realistisch: Ja, het lijkt een haalbare verandering in de procedure.
Tijdsgebonden: Er is geen specifieke tijdlijn gegeven, maar de motie roept op tot onmiddellijke actie.
5. Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan, maar de praktische uitvoering en mogelijke weerstand van het college of andere belanghebbenden zijn niet volledig uitgewerkt.
6. Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aanneemt en de voorgestelde procedurewijziging implementeert.
7. Participatie:
Het voorstel spreekt niet direct over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar door de raad meer regie te geven, kan dit indirect leiden tot meer mogelijkheden voor participatie.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een onderwerp zijn dat de raad wil meewegen bij het sturen op ontwikkelingen in bestemmingsplannen.
9. Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen informatie over de financiële gevolgen of dekking. Dit is een punt dat verder uitgewerkt moet worden om de motie volledig te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen College van B&W Raad Ontwerpbestemmingsplan Motie Amenderen Vaststelling Zienswijzen Regie ProcedureVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel: Ontslag burgemeester der gemeente Zeist
Samenvatting: Het Koninklijk Besluit van 29 juni 2023, nr. 2023001533, verleent op verzoek van de heer drs. J.J.L.M. Janssen, eervol ontslag als burgemeester van de gemeente Zeist per 15 januari 2024. Dit besluit is genomen op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en is gebaseerd op de relevante artikelen van de Gemeentewet en het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over het ontslag, de datum van ingang, en de wettelijke basis voor het besluit.
Rol van de raad: De rol van de raad (gemeenteraad) bij dit specifieke voorstel is niet direct duidelijk uit de tekst, maar in het algemeen kan de raad betrokken zijn bij het proces van het aanbevelen van een nieuwe burgemeester of het regelen van tijdelijke vervanging.
Politieke keuzes: De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen voornamelijk de selectie en benoeming van een nieuwe burgemeester of een waarnemend burgemeester tot de nieuwe burgemeester is benoemd.
SMART: Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft wie ontslag neemt, per wanneer en op basis van welke wettelijke gronden. Het is echter niet van toepassing op de aspecten 'acceptabel' en 'realistisch', omdat het een administratieve handeling betreft.
Besluit van de raad: De raad hoeft geen besluit te nemen over dit specifieke ontslag, aangezien het een Koninklijk Besluit betreft. De raad zal wel betrokken zijn bij het proces van het vinden van een opvolger.
Participatie: Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het een administratieve kennisgeving van ontslag betreft.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen: Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, maar in het algemeen kunnen er financiële implicaties zijn met betrekking tot de pensioenrechten van de burgemeester en de kosten van het werven van een nieuwe burgemeester. Deze zouden normaal gesproken gedekt worden door de gemeentelijke begroting.
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 336 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 171 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 166 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 155 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 128 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 171 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 142 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 487 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 212 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 200 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 168 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 219 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Walter van Dijk - Wethouder:
- 211 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 178 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 212 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 186 w/m
Tijmen Visser - Seyst.nu:
- 200 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 129 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 237 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 264 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 211 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 232 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 148 w/m
Angèle Welting - D66
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Tijmen Visser - Seyst.nu
Agendapunt B Beantwoording raadsvragen
Gelijke Kansen in Onderwijs Zeist: Nog Steeds een Uitdaging
In Zeist blijft de strijd voor gelijke onderwijskansen voortduren. Twee jaar na een motie die eerlijke toelating op basisscholen moet garanderen, vraagt de gemeenteraad zich af: wat is de status?
Samenvatting
Samenvatting:
Op 23 maart 2021 nam de gemeenteraad van Zeist bijna unaniem een motie aan die het college verzocht om in overleg te treden met basisscholen om gelijke en eerlijke kansen voor kinderen bij aanmelding en toelating te bevorderen. De motie stelde ook voor om een centraal inschrijfsysteem te overwegen en vroeg het college om de raad voor de zomer van 2021 te informeren over de voortgang. Door de coronapandemie werd de uitvoering van de motie uitgesteld. Twee jaar later zijn er vragen gesteld over de status van het overleg, de besproken oplossingsrichtingen, de uitvoering daarvan, en de effectiviteit van eventuele maatregelen. Er wordt ook gevraagd of een centraal inschrijfsysteem is overwogen.
Een vragenlijst, verspreid door D66 Zeist, toonde aan dat veel ouders in Zeist vinden dat hun kinderen geen gelijke kansen hebben bij inschrijving op basisscholen. Ouders schrijven hun kinderen vaak in voordat dit wettelijk is toegestaan, en er zijn zorgen over oneerlijke behandeling en discriminatie. De motie en de vragenlijst zijn een reactie op soortgelijke problemen in andere steden zoals Utrecht, Amsterdam, Nijmegen en Deventer.
-
23VRAAG035 Beantwoording (29-06) raadsvragen D66-Seyst_nu-NDZ over motie eerlijke kansen voor kinderen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De motie "Eerlijke kansen voor kinderen (bij aanmelding/toelating op de basisschool)" streeft naar gelijke en eerlijke kansen voor kinderen bij het aanmelden en toelaten op basisscholen. Het voorstel omvat overleg met scholen, overweging van een centraal inschrijfsysteem en het informeren van de raad over de voortgang en oplossingsrichtingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste stappen en overwegingen bevat voor het bereiken van een eerlijk toelatingsbeleid. Het geeft aan dat er overleg is geweest en dat er scenario's worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de motie aangenomen en verwacht updates over de voortgang. De raad zal mogelijk besluiten over aanvullende financiering indien nodig.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten het al dan niet implementeren van een centraal inschrijfsysteem en de mate van digitale ondersteuning daarbij. Ook de verdeling van de kosten tussen de gemeente en de scholen is een politieke keuze.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar en relevant, maar de haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn minder duidelijk, aangezien de uitvoering is vertraagd. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar de effectiviteit van de maatregelen moet nog worden beoordeeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de uitgewerkte scenario's en eventuele financiering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met schoolbesturen, wat wijst op participatie van belanghebbenden. Verdere participatie van ouders of andere partijen wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het gaat om de langdurige effectiviteit van het toelatingsbeleid.
Financiële gevolgen:
Er zijn kosten verbonden aan de voorbereiding, implementatie en exploitatie van een digitaal systeem. Er is budget opgenomen voor 2023, maar voor structurele bijdragen die buiten de bestaande middelen vallen, zal een aanvullend voorstel aan de raad worden gedaan.
Conclusie:
Het voorstel is gericht op het creëren van een eerlijker toelatingsbeleid voor basisscholen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet mogelijk besluiten over extra financiering. De uitvoering van het voorstel is vertraagd, maar er wordt gewerkt aan de uitwerking van scenario's. De financiële implicaties zijn erkend en zullen verder worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderen Basisschool Toelatingsbeleid Gelijkheid Inschrijfsysteem Aanmelding Wet- en regelgeving BOPOZ (Bestuurlijk overleg primair onderwijs Zeist) Digitale systemen LotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
23VRAAG035 Raadsvragen D66-Seyst_nu-NDZ over motie eerlijke kansen voor kinderen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel: Motie eerlijke kansen voor kinderen (bij aanmelding/toelating op de basisschool)
Samenvatting:
De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Zeist, richt zich op het creëren van gelijke en eerlijke kansen voor kinderen bij het aanmelden en toelaten op basisscholen. Uit onderzoek en een lokale enquête blijkt dat er zorgen zijn over vroege inschrijvingen en oneerlijke selectiecriteria. De motie verzoekt het college om in overleg te treden met scholen, een centraal inschrijfsysteem te overwegen en de raad te informeren over de voortgang en oplossingsrichtingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke constateringen en overwegingen die leiden tot concrete verzoeken aan het college.
Rol van de raad:
De raad heeft de motie aangenomen en verwacht een terugkoppeling van het college over de voortgang en uitvoering van de verzoeken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de aanpak van ongelijke kansen bij inschrijving/toelating op basisscholen en de eventuele implementatie van een centraal inschrijfsysteem.
SMART:
De motie is specifiek en actiegericht, maar mist mogelijk meetbaarheid en tijdgebondenheid, aangezien er geen specifieke doelen of deadlines voor de uitvoering van de oplossingsrichtingen zijn gesteld.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie, maar de uitvoering en effectiviteit van de maatregelen moeten nog worden beoordeeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij tevreden is met de voortgang en uitvoering van de motie en of verdere actie nodig is.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van ouders door de enquête en vraagt om overleg met scholen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, omdat het voorstel verwijst naar mogelijke extra verkeersbewegingen als gevolg van kinderen die niet in hun eigen wijk naar school kunnen.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of dekking, maar dit kan een punt van overweging zijn bij de implementatie van een centraal inschrijfsysteem.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderen Basisschool Inschrijving Toelating Eerlijke kansen Centraal inschrijfsysteem Wachtlijsten Ongelijke kansen Wettelijke regels VoorkeursschoolVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 160 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 184 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder
Agendapunt C Raadsinformatiebrieven
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 154 w/m
Angèle Welting - D66:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 293 w/m
David Tompot - SP:
- 180 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 450 w/m
Angèle Welting - D66:
- 254 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 156 w/m
Angèle Welting - D66:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 169 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 217 w/m
Angèle Welting - D66:
- 581 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 178 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- -
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 334 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 265 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 127 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 182 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 163 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 368 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 170 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 177 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 150 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 269 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 171 w/m
Laura Hoogstraten - Wethouder:
- 220 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 185 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 60 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 185 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 435 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 179 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 80 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 264 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 170 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 154 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 97 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 192 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 321 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 152 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 228 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Sietske Bunge - D66:
- 221 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:26:06 - 00:27:51 - 00:28:35 - 00:28:50 - 00:29:40 - 00:31:07 - 00:31:13 - 00:32:03 - 00:32:05 - 00:33:33 - 00:35:02 - 00:36:27 - 00:38:23 - 00:39:06 - 00:40:31 - 00:42:52 - 00:44:00 - 00:45:12 - 00:45:27 - 00:46:49 - 00:47:42 - 00:48:03 - 00:48:13 - 00:49:13 - 00:49:24
Wouter Catsburg - Wethouder
Jeroen van den Heuvel - D66
Sietske Bunge - D66
Agendapunt Sluiting
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 172 w/m