Vergadering Uitloop raad; wordt benut 25-05-2023
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt - Heropening vergadering door de voorzitter
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 160 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt 4 Vaststellen Eerste Zeister Omgevingsvisie (bevat stemmingen)
Zeist zet koers naar een groene toekomst met eerste Omgevingsvisie
In een historische raadsvergadering heeft de gemeente Zeist haar eerste Omgevingsvisie vastgesteld. Na een intensief proces met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, ligt er nu een basis voor de toekomstige inrichting van de fysieke leefomgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft dinsdagavond unaniem de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026 aangenomen. Dit markeert een belangrijke stap in de richting van een groenere en meer betrokken toekomst voor de gemeente. De visie, die tot stand kwam na een breed participatieproces, legt de nadruk op de waarden en ambities voor de leefomgeving en dient als basis voor toekomstig beleid."Deze visie is echt niet een eindpunt. Het is een vertrekpunt voor een proces voor de komende jaren," benadrukte wethouder Wilting in zijn afsluitende woorden. De visie werd niet alleen geprezen om de inhoud, maar ook om het proces van burgerparticipatie dat eraan voorafging. Voor het eerst in de geschiedenis van Zeist werden burgeramendementen ingediend en aangenomen, wat de betrokkenheid van de inwoners bij het beleid onderstreept.
De raadsleden spraken hun waardering uit voor de inzet van alle betrokkenen, waaronder de ambtenaren, het college en de actieve burgers die hun vrije tijd investeerden in het proces. "Het is een basis om verder te werken en niets meer dan dat," zei Harry van Kippersluis van Zeist Belang, die ook de zorgen over het digitale stelsel Omgevingswet (DSO) deelde, een punt dat door meerdere raadsleden werd aangehaald.
De vastgestelde visie omvat ook een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet tot 2030 en benadrukt de samenwerking met de Zeister samenleving. "We zijn groen en we willen groen blijven," verklaarde Annette Ploeg van de ChristenUnie SGP, een sentiment dat breed gedragen werd in de raad.
Met de vaststelling van de visie en het stappenplan, inclusief de aangenomen moties en amendementen, heeft Zeist een duidelijke koers uitgezet voor een waardengedreven inrichting van de omgeving. De visie legt een sterke nadruk op groenbehoud en de participatie van inwoners, wat de weg vrijmaakt voor een duurzame toekomst voor de gemeente.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023-2026, een nieuw instrument voor het inrichten van de fysieke leefomgeving in Zeist. Deze visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en legt de nadruk op waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het document heeft een beschrijvend karakter en dient als basis voor toekomstig beleid en regelgeving, met het oog op een Tweede Zeister Omgevingsvisie in 2026.
De visie verlegt de focus van regels naar wat men belangrijk vindt en nodig heeft in de leefomgeving. Het is een vertrekpunt voor de afweging van nieuwe initiatieven en voor het verlenen van vergunningen. De visie stimuleert een waardengedreven inrichting van de omgeving en benadrukt zowel materiële als immateriële elementen die de leefomgeving vormgeven.
Naast de visie is er een stappenplan opgesteld om de Omgevingswet te implementeren tot 2030, inclusief de ontwikkeling van een Omgevingsplan. Dit stappenplan benadrukt de samenwerking met de Zeister samenleving.
Het raadsvoorstel bevat argumenten voor de omgevingsvisie, zoals de nadruk op waarden en de noodzaak van aanvullend beleid. Ook wordt de mogelijkheid om het uitstel van de Omgevingswet te benutten voor aanscherping van de visie genoemd. Er wordt aandacht besteed aan de dilemma's die inherent zijn aan de inrichting van de openbare ruimte en hoe deze aangepakt kunnen worden.
De financiële toelichting vermeldt dat de kosten voor het proces uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet zijn betaald. Juridische aspecten worden besproken, waaronder de verplichting om een omgevingsvisie op te stellen en de participatievereisten.
Het verdere proces omvat de planning en uitvoering van de besluitvorming, communicatieplannen en een evaluatie richting de tweede omgevingsvisie.
Het raadsbesluit van 23 mei 2023 omvat de vaststelling van de Eerste Zeister Omgevingsvisie en het stappenplan, met aanvullingen en moties die tijdens de raadsvergadering zijn aangenomen. Deze moties en amendementen richten zich op onder meer de participatie van inwoners, de verankering van bestaand omgevingsbeleid, de inventarisatie en borging van natuur- en groenwaarden, en de ontwikkeling van een systeem voor groencompensatie.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een omgevingsvisie die de basis legt voor de inrichting van de fysieke leefomgeving in Zeist, conform de Omgevingswet. De visie is tot stand gekomen met inbreng van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en bevat waarden, ambities en uitgangspunten voor de leefomgeving. Het is een eerste stap naar verdere beleidsontwikkeling en regelgeving, met een tweede visie gepland voor 2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke inleiding, argumenten voor en tegen, een financiële en juridische toelichting, en een beschrijving van het participatieproces. Het bevat ook een stappenplan voor de implementatie van de Omgevingswet tot 2030.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de omgevingsvisie vast te stellen en het stappenplan te accorderen. De raad is betrokken geweest bij het participatieproces en zal betrokken blijven bij de verdere uitwerking en evaluatie van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde waarden en ambities overeenkomen met de visie die zij voor de gemeente hebben. Ook moeten zij afwegen of de visie voldoende basis biedt voor toekomstig beleid en regelgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch, maar de Tijdgebondenheid is minder duidelijk omdat het een visie betreft die een basis legt voor toekomstige ontwikkelingen. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de Eerste Zeister Omgevingsvisie 2023 - 2026 en het bijbehorende stappenplan.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreid het participatieproces en de betrokkenheid van verschillende stakeholders bij het tot stand komen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, aangezien de visie betrekking heeft op de fysieke leefomgeving en de ontwikkeling daarvan. Het is echter niet expliciet genoemd in de samenvatting.
Financiële gevolgen:
De financiële toelichting geeft aan dat de kosten voor het proces tot nu toe gedekt zijn uit het budget voor de invoering van de Omgevingswet. Er wordt ook gesproken over beoogde kosten voor communicatie en digitale toegankelijkheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Leefomgeving Waarden Omgevingswet Beleid Stappenplan Inrichting Ambities DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatieproces Burgerparticipatie Waardenweger Wijk- en gebiedswaarden Groen Woningbouwvoornemens Processtappen EZO Wijk- en gebiedsgrenzen Handreiking participatie omgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsvisie Beleidsdocumenten Geldigheid Overgangsrecht Beleidsregels Aanpassing Inventarisatie Strategisch beleid Niet-strategisch beleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Burgeramendement Groenwaarden Procesontwerp (PVA) Rood-Groen balans Belangenverenigingen Samenwerking Duurzaamheid / biodiversiteit Evaluatie omgevingswaarden Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groencompensatie Natuurwaarden Groenblauwe waarden Inventariseren Borgen Evaluatie Ecologische verbindingszones Natuurcorridors Omgevingsvisie MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Groencompensatie Waarden Stappenplan Omgevingswet Beleid Evaluatie Ambities LeefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 171 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 148 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 168 w/m
Angèle Welting - D66:
- 187 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 99 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 92 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 235 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 198 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 290 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 258 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 235 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 129 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 130 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 231 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 161 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 137 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 141 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- -
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 200 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 259 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 141 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 190 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 242 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 195 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 237 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 218 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 203 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 204 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 152 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 278 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 236 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 241 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 191 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 287 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 206 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 279 w/m
David Tompot - SP:
- 182 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 183 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 364 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 518 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 167 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 289 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 132 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 208 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 191 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Freerk André de la Porte - D66:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 229 w/m
Carlo Fiscalini - NieuwDemocratischZeist:
- 154 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 149 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 208 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 214 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 175 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 174 w/m
David Tompot - SP:
- 172 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 196 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 133 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 197 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 237 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 57 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 174 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 207 w/m
Angèle Welting - D66:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 149 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
00:02:11 - 00:12:19 - 00:14:08 - 00:16:50 - 00:18:40 - 00:23:28 - 00:23:46 - 00:25:32 - 00:25:56 - 00:26:07 - 00:26:58 - 00:27:57 - 00:28:50 - 00:31:06 - 00:31:17 - 00:32:42 - 00:33:32 - 00:34:50 - 00:36:57 - 00:37:15 - 00:38:29 - 00:39:13 - 00:41:09 - 00:42:59 - 00:44:11 - 00:45:49 - 00:46:48 - 00:46:55 - 00:47:34 - 00:50:09 - 00:52:01 - 00:55:01 - 00:59:42 - 01:03:31 - 01:05:27 - 01:08:11 - 01:10:24 - 01:10:48 - 01:12:04 - 01:15:04
Wouter Catsburg - Wethouder
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP
Agendapunt 5 Verordening Sociaal domein (bevat stemmingen)
Zeist zet nieuwe stap in sociaal beleid met moderne Verordening Sociaal Domein
De gemeenteraad van Zeist heeft de gewijzigde Verordening Sociaal Domein 2023 aangenomen, een belangrijke mijlpaal voor de uitvoering van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in de gemeente.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de gewijzigde Verordening Sociaal Domein Zeist 2023, die de kaders stelt voor de uitvoering van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. De verordening is aangepast vanwege nieuwe ontwikkelingen, waaronder de voorbereiding op de landelijke invoering van PGB 2.0, een digitaal systeem voor het beheer van persoonsgebonden budgetten. De verordening bevat beleidskeuzes over PGB, waarvan sommige al in de huidige verordening staan en andere nieuw zijn. Deze keuzes omvatten onder andere de omgang met reiskosten, bijkomende zorgkosten, feestdagenuitkeringen, vaste bedragen per periode, eenmalige uitkeringen en een vrij besteedbaar bedrag binnen het PGB.
De verordening is ook op andere punten aangescherpt en beter afgestemd op de praktijk en jurisprudentie. De aanpassingen zijn in nauw overleg met betrokken partijen tot stand gekomen en hebben geen extra financiële consequenties. De verordening heeft rechtskracht na publicatie en vervangt de Verordening Sociaal Domein Zeist 2020. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de nieuwe verordening en de oude in te trekken. De beslissing hierover zal plaatsvinden in de raadsvergadering van 23 mei 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein PGB 2.0 Jeugdhulp Maatschappelijke ondersteuning Persoonsgebonden budget Beleidskeuzes Wmo 2015 Digitale portal Sociale Verzekeringsbank JurisprudentieVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 151 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt 6 Verordening Starterslening 2023 en intrekken Verordening Starterslening 2017 en Verordening Blijverslening 2017 (bevat stemmingen)
Zeist geeft starters een steuntje in de rug met nieuwe Starterslening
In een poging de woningmarkt toegankelijker te maken voor starters, heeft de gemeente Zeist de Verordening Starterslening 2023 vastgesteld. De Blijverslening wordt ingetrokken wegens gebrek aan belangstelling.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening Starterslening 2023 en het intrekken van de Verordening Starterslening 2017 en Verordening Blijverslening 2017. De Starterslening is bedoeld om de aankoop van een eerste woning voor starters in de gemeente Zeist toegankelijker te maken. De Blijverslening, bedoeld voor woningaanpassingen om langer zelfstandig te kunnen wonen, wordt ingetrokken wegens gebrek aan belangstelling.
De Starterslening is een tweede hypotheek die bovenop de maximale hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) komt. De eerste drie jaar zijn er geen extra maandlasten. De lening is bedoeld voor inwoners van Zeist of voormalige inwoners die aan bepaalde voorwaarden voldoen. De hoogte van de lening is maximaal 20% van de NHG-kostengrens, tot €30.000,-. De gemeente Zeist werkt samen met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) voor de uitvoering.
De verordening uit 2017 wordt geëvalueerd en aangepast aan de huidige tijd. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere het verhogen van het maximale leenbedrag naar €35.000,- en het verlagen van de maximale aankoopprijs van de woning naar €355.000,-. De verordening is gebaseerd op de modelverordening van SVn.
De Blijverslening wordt ingetrokken omdat deze slechts één keer is verstrekt sinds 2017. Het geld dat hiervoor gereserveerd was, kan anders worden besteed.
Het voorstel is om de nieuwe verordening vier jaar aan te houden en daarna te evalueren. Na vaststelling van de verordening wordt deze gepubliceerd en de oude verordeningen ingetrokken. SVn heeft twee werkweken nodig om de verordening te verwerken. Er zal hernieuwde aandacht zijn voor de Starterslening en lokale hypotheekadviseurs en makelaars worden geïnformeerd.
Het raadsbesluit is om de Verordening Starterslening 2023 vast te stellen en de verordeningen uit 2017 in te trekken. Dit besluit is genomen in de openbare raadsvergadering van 23 mei 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Verordening Woningmarkt Koopwoningen Blijverslening SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) NHG (Nationale Hypotheek Garantie) Doorstroming Woonvisie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 69 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt 7 Regionale Huisvestingsverordening 2023 (bevat stemmingen)
Zeist zet koers naar nieuwe Huisvestingsverordening ondanks kritische geluiden
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Zeist de nieuwe Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023 vastgesteld. De verordening, die de toewijzing van sociale huurwoningen reguleert, kreeg steun ondanks enkele bezwaren over het urgentiebeleid en de aanpak van middenhuur.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft groen licht gegeven voor de nieuwe Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023, ondanks enkele kritische noten over het urgentiebeleid en de aanpak van middenhuur. De verordening, die per 1 juli 2023 van kracht wordt, is vooral een voortzetting van het huidige beleid, maar met verbeteringen in structuur en enkele juridische en technische aanpassingen."Er is geen reden om niet in te stemmen met deze huisvestingsverordening," verklaarde een raadslid tijdens het debat. Echter, de SP uitte zorgen over het restrictieve urgentiebeleid in Zeist, vooral voor alleenstaande ouders die dakloos raken. "In andere gemeenten zoals Nieuwegein en Utrecht gaan ze daar duidelijk anders mee om," benadrukte het SP-raadslid, verwijzend naar de verschillen in urgentietoewijzingen.
Zeister Belang liet weten tegen het voorstel te stemmen, voornamelijk omdat ze de herziening van de Huisvestingswet 2017 integraal wilden beoordelen samen met de nieuwe verordening. "Dat is helaas niet mogelijk op juridische gronden en dat vinden we jammer," zei Hannie van Kippersluis, sprekend voor de partij.
De VVD erkende het belang van de verordening voor een eerlijke verdeling van woonruimte en prees de duidelijkheid en transparantie van de nieuwe regeling. "Transparantie en duidelijkheid zijn cruciale liberale waarden in het beleid," aldus Alexander Pieters van de VVD. Ondanks enkele bedenkingen, zoals de aanpak van middenhuurwoningen, steunde de partij de verordening.
Wethouder van Dijk reageerde op de zorgen door te benadrukken dat een verruiming van het urgentiebegrip niet direct een oplossing biedt en dat de echte oplossing elders gezocht moet worden. Hij waarschuwde ook voor de gevolgen van een eventuele afwijzing van de verordening: "Dan hebben we vanaf 1 juli dit kalenderjaar geen verordening meer, en dan zitten we in een hele lastige situatie."
Met de vaststelling van de verordening zet Zeist een stap vooruit in de regionale afstemming van huisvestingsbeleid, terwijl het ook ruimte laat voor toekomstige aanpassingen na wijzigingen in de Huisvestingswet. De uitvoering van de verordening zal regionaal gemonitord worden, waarbij Zeist samen met regiogemeenten blijft werken aan een evenwichtige woningmarkt.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2023 voor de gemeente Zeist. De huidige verordening vervalt per 1 juli 2023 en moet daarom vernieuwd worden. De nieuwe verordening is vooral een voortzetting van het huidige beleid, maar met een verbeterde structuur voor betere leesbaarheid en enkele lichte juridische en technische aanpassingen. Er is gekozen voor een 'dubbelspoor' aanpak: Spoor 1 behelst de nieuwe verordening die per 1 juli 2023 ingaat en het huidige beleid voortzet. Spoor 2 omvat grotere beleidswijzigingen die volgen na aanpassingen in de Huisvestingswet, verwacht in 2024.
De verordening regelt de toewijzing van sociale huurwoningen, urgentiecriteria en voorrangscriteria. Ook biedt het ruimte voor lokaal maatwerk en gemeentelijke beleidskeuzes, zoals regels voor woningsplitsing en opkoopbescherming. De verordening wordt regionaal afgestemd en in werking gesteld samen met de regiogemeenten op 1 juli 2023. De corporaties en regiogemeenten zijn betrokken geweest bij de aanpassingen. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. De verordening is juridisch getoetst en er is vastgesteld dat er in Zeist sprake is van woningschaarste. Na vaststelling wordt de verordening gepubliceerd en gecommuniceerd. De uitvoering wordt regionaal gemonitord en bijgesteld na wijzigingen in de Huisvestingswet. Het voorstel sluit af met het besluit van de raad om de verordening vast te stellen en gelijktijdig met de regiogemeenten in werking te laten treden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Regio Utrecht Woonbeleid Sociale huurwoningen Voorrangscriteria Urgentie Woonruimteverdeling Huisvestingswet Beleidswijzigingen WoningnetVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 183 w/m
David Tompot - SP:
- 185 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 230 w/m
David Tompot - SP:
- 214 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 363 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 255 w/m
Alexander Pieters - VVD:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 166 w/m
Agendapunt 8 Doorwerkingsonderzoek Rekenkamer monitor sociaal domein (bevat stemmingen)
Zeist zet in op verbeterde monitoring sociaal domein na kritisch rekenkamerrapport
In een recente raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Zeist besloten om de aanbevelingen van de Rekenkamer over te nemen voor een betere monitoring in het sociaal domein. Dit volgt op een doorwerkingsonderzoek dat aantoont dat de huidige verantwoording en sturingsinformatie tekortschieten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
ZEIST - De gemeenteraad van Zeist heeft unaniem besloten om de monitoring in het sociaal domein aan te scherpen. Dit besluit volgt op een kritisch rapport van de Rekenkamer, waaruit blijkt dat de raad onvoldoende verantwoording krijgt en dat de sturing op aannames is gebaseerd. "We kunnen niet blijven doen wat we deden, want dan krijgen we wat we hadden," benadrukte Jeroen van den Heuvel (D66) tijdens de raadsvergadering van 23 mei 2023.De motie, ingediend door D66 en CDA, roept op tot de instelling van een Raadswerkgroep die zich gaat buigen over de gewenste sturingsinformatie. "Het is belangrijk genoeg, we moeten er tijd in stoppen," aldus Van den Heuvel. Vincent van Voorden (CDA) voegde toe dat de werkgroep in eerste instantie tijd zal kosten, maar uiteindelijk de hele raad tijd zal besparen.
Het college, vertegenwoordigd door wethouder Van Dijk, gaf aan de dialoog met de raad te verwelkomen en de motie te omarmen. "Die betrokkenheid en die rol van sparringpartner kunnen we alleen maar aanmoedigen," zei Van Dijk.
Vragen vanuit de raad, zoals die van Carla Struik (VVD) over de verantwoordelijkheden van de Raadswerkgroep en Annet Ploeg (ChristenUnie-SGP) over de extra druk op de raad, werden door de indieners beantwoord. Van den Heuvel stelde dat de werkgroep zelf haar verantwoordelijkheden zal bepalen en benadrukte het belang van een overzichtelijke en continue stroom aan informatie.
Jan Bredius (Nieuw Democratisch Zeist) prees de Rekenkamer voor het goede werk en benadrukte het belang van meetbare indicatoren. Silke Zwart (GroenLinks) sprak haar steun uit voor de motie, met de nadruk op het effectief inzetten van middelen in het sociaal domein.
Met de instemming van de raad voor zowel de motie als het raadsvoorstel, zet Zeist een stap voorwaarts in het verbeteren van de monitoring en verantwoording binnen het sociaal domein. De uitvoering van de aanbevelingen zal worden gevolgd via het Aanbevelingsregister, waarbij de Raadswerkgroep een cruciale rol zal spelen in het proces.
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel behandelt de uitkomsten van een doorwerkingsonderzoek van de Rekenkamer Zeist naar de monitoring in het sociaal domein. Het doel is de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken en het advies van de rekenkamer om de monitoring te verbeteren. Het onderzoek volgt op aanbevelingen uit 2019 die gericht waren op het verkrijgen van betere sturingsinformatie voor de raad. De rekenkamer constateert dat er vertraging is geweest, maar dat er nu verbeteringen worden doorgevoerd, vooral in de jeugdzorg. Er is echter nog steeds onvoldoende verantwoording naar de raad en de sturingsinformatie is gebaseerd op aannames. De rekenkamer doet aanvullende aanbevelingen om de monitoring te versnellen en te verbeteren.
Het college erkent dat de verantwoording aan de raad beter kan en dat er inspanningen worden geleverd om de situatie te verbeteren. Tijdens een ronde tafel op 23 maart 2023 werden de uitkomsten van het onderzoek besproken en gewaardeerd. Er werd voorgesteld om als raad in gesprek te gaan over de gewenste informatie voor goede sturing.
Het voorstel bevat geen financiële, juridische of duurzame consequenties en is onderdeel van het programma Sociaal in balans. De planning is om de aanbevelingen op te volgen en de monitoring te verbeteren. De uitvoering van de aanbevelingen zal worden gevolgd via het Aanbevelingsregister.
Het besluit van de raad is om kennis te nemen van het doorwerkingsonderzoek en de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen. Dit besluit werd genomen in de openbare raadsvergadering van 23 mei 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Sociaal domein Monitoring Sturingsinformatie Aanbevelingen Jeugdzorg Effectiviteit Verantwoording Verbetering BeleidsuitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 113 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 207 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 229 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 242 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 118 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 147 w/m
Tjarda Struik - VVD:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 265 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 181 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 207 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 144 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 195 w/m
Silke Zwart - GroenLinks:
- 219 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 252 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 190 w/m
Annet Ploeg-Bos - ChristenUnie/SGP:
- 234 w/m
Jeroen van den Heuvel - D66:
- 247 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 174 w/m
Vincent van Voorden - CDA:
- 262 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 213 w/m
Walter van Dijk - Wethouder:
- 202 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Tjarda Struik - VVD
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist
Silke Zwart - GroenLinks
Agendapunt 9 Vaststellen van de 1e Wijziging Legesverordening 2023 (bevat stemmingen)
Samenvatting
Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de eerste wijziging van de Geconsolideerde Legesverordening 2023, met als doel het vaststellen van de maximum rijkstarieven voor de afgifte van rijbewijzen. De RDW heeft het rijbewijs geschikt gemaakt als online authenticatiemiddel bij overheidsorganisaties, in opdracht van het ministerie van BZK en in samenwerking met Logius/DigiD en de RvIG. Dit is onderdeel van de wet Digitale Overheid die vanaf 1 juli wordt ingevoerd. De kosten hiervoor worden gedekt door een verhoogde afdracht van gemeenten aan de RDW.
De nieuwe tarieven per 1 juli 2023 zijn € 13,20 voor de afdracht van gemeenten voor afgifte rijbewijzen en € 34,10 voor een spoedaanvraag (ongewijzigd). Burgers betalen maximaal € 48,15 voor een reguliere rijbewijsaanvraag en € 82,25 voor een spoedaanvraag aan de gemeente. De tarieven zijn gepubliceerd in de Staatscourant en zullen worden aangepast in de verordening.
Het voorstel bevat geen financiële consequenties buiten de begroting om en biedt de juridische grondslag voor het heffen van de tarieven. De wijzigingen gaan in per 1 juli 2023. Na vaststelling door de raad zal de verordening gepubliceerd en in werking treden. De tarieven worden gecommuniceerd met de relevante afdelingen.
Het raadsbesluit, genomen in de openbare raadsvergadering van 23 mei 2023, is om de 1e wijziging van de Geconsolideerde Legesverordening 2023 vast te stellen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening RDW Rijkstarieven Rijbewijs Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) Wet Digitale Overheid (wDO) Authenticatiemiddel Tarieven Spoedaanvraag KostendekkendheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 132 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
Agendapunt 10A Motie vreemd aan de orde van de dag 4e Aanvliegroute Zeist (bevat stemmingen)
Provincie Utrecht roept op tot waakzaamheid rondom Schiphol's vliegroutes
Utrechtse zorgen over luchtruimherziening: "Onze leefomgeving staat op het spel"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat heeft de Provincie Utrecht haar bezorgdheid geuit over de Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. De provincie, ondersteund door de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en diverse Utrechtse gemeenten, mist duidelijkheid over de impact van nieuwe vliegroutes op de regio. "We kunnen niet toestaan dat de hinder van Schiphol toeneemt voor onze provincie," benadrukte een woordvoerder.De provincie dringt aan op een project-MER om de gevolgen van routestructuren op woningbouw, energietransitie en natuur te beoordelen. "Het is essentieel dat we de gezondheidseffecten voor onze inwoners grondig onderzoeken," voegde de woordvoerder toe. Een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse moet de welvaartseffecten duidelijk maken.
Specifieke zorgen zijn er over de voorgestelde vierde Initial Approach Fix (vierde Fix) die mogelijk nieuwe gehinderden in de provincie tot gevolg heeft. "De effecten van deze vierde Fix zijn nog niet volledig onderzocht," klonk het bezorgd. De provincie pleit voor hogere aanvliegroutes om geluidshinder en CO2-emissies te verminderen.
Tijdens het debat sprak Roel van Nieuwstadt van GroenLinks zijn hoop uit dat de provincie zich aansluit bij andere gemeenten om "met één stem naar Den Haag ons over de vierde aanvliegroute uit te spreken." Hij verwees naar Frankrijk, waar binnenlandse korte vluchten mogelijk verboden worden, als een inspirerend voorbeeld.
De motie die tijdens het debat werd besproken, riep op tot samenwerking binnen de regio en het uiten van zorgen richting het rijk. Na enige discussie werd de tekst van de motie aangepast, waarbij het woord 'standpunt' vervangen werd door 'zorg'. Dit leidde tot brede steun in de raad, hoewel Nieuw Democratisch Zeist de aanpassing als een afzwakking beschouwde.
De motie werd uiteindelijk aangenomen, wat een duidelijk signaal afgeeft dat de Provincie Utrecht waakzaam blijft over de ontwikkelingen rondom Schiphol en de mogelijke gevolgen voor haar inwoners. "Onze leefomgeving staat op het spel," concludeerde een raadslid. "We moeten onze stem laten horen en onze zorgen serieus nemen."
Samenvatting
Samenvatting:
De Provincie Utrecht heeft een zienswijze ingediend als reactie op het Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. Deze zienswijze is een aanvulling op een eerdere pro-formazienswijze en wordt ondersteund door de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en diverse Utrechtse gemeenten. De provincie mist in het ontwerp duidelijkheid over vliegroutes, impact op de grond en de gevolgen voor stedelijke ontwikkeling. Ze benadrukken dat de hinder van Schiphol niet mag toenemen, ook niet voor gebieden verder van de luchthaven zoals de provincie Utrecht.
De provincie vraagt om een project-MER (Milieueffectrapportage) tijdens de uitwerkingsfase om de impact van verschillende routestructuren te beoordelen, met name op woningbouw, energietransitie en natuur. Ook willen ze dat de gezondheidseffecten voor inwoners adequaat worden beoordeeld. Ze pleiten voor een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse om de welvaartseffecten te bepalen en willen betrokken worden bij de uitwerking van het plan.
Specifieke zorgen worden geuit over de voorgestelde vierde Initial Approach Fix (vierde Fix) ten zuidoosten van Utrecht of zuidwesten van Gelderland, wat kan leiden tot nieuwe gehinderden in de provincie. De provincie stelt voor om vliegtuigen hoger te laten aanvliegen om geluidshinder en CO2-emissies te verminderen. Ze merken op dat de effecten van de vierde Fix nog niet volledig zijn onderzocht in de Plan-MER.
Tot slot benadrukt de provincie het belang van het in kaart brengen van de effecten op de grond voor de gebieden tot aan de vierde Fix en dat een project-MER noodzakelijk is voor een verantwoorde keuze van nieuwe routes. De provincie kijkt uit naar de definitieve voorkeursbeslissing en hoopt dat hun aandachtspunten worden meegenomen in de planuitwerking. De zienswijze is mede ingediend namens verschillende Utrechtse gemeenten.
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 207 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 135 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 195 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 182 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 168 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 201 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 266 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 234 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 167 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 173 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 191 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 178 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 218 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 180 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 462 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 248 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 299 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 220 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 103 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 189 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 222 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 231 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 158 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 115 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 190 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 215 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 143 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 191 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 287 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 148 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 189 w/m
Hannie van Kippersluis - ZeisterBelang:
- 201 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 183 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 204 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 253 w/m
David Tompot - SP:
- 176 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 210 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 140 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 194 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 518 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 193 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 186 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 292 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 225 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 209 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 211 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 309 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 376 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 217 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 248 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 188 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 250 w/m
Ruben Pattiasina - D66:
- 188 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 364 w/m
Marcel Fluitman - CDA:
- 363 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 158 w/m
Marco Huijben - VVD:
- 217 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 143 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 361 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 179 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 1334 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 171 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 401 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 253 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 206 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 189 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 226 w/m
Roel van Nieuwstadt - GroenLinks:
- 161 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 347 w/m
Jan Bredius - NieuwDemocratischZeist:
- 178 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 159 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter
01:38:14 - 01:45:16 - 01:46:32 - 01:48:55 - 01:49:36 - 01:52:31 - 01:53:34 - 01:53:41 - 01:53:47 - 01:54:06 - 01:54:43 - 01:55:32 - 02:00:09 - 02:05:44 - 02:06:00 - 02:06:41 - 02:08:26 - 02:10:43 - 02:13:24 - 02:13:47 - 02:14:50 - 02:15:07 - 02:15:40 - 02:16:40 - 02:17:15 - 02:18:28 - 02:19:09 - 02:19:16 - 02:19:32 - 02:20:19 - 02:20:23 - 02:20:52 - 02:21:01 - 02:22:07 - 02:22:59 - 02:23:25
David Tompot - SP
Agendapunt 10B Motie vreemd aan de orde van de dag geen intensieve veehouderij
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 199 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 138 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 337 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 146 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 177 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 196 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 170 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 334 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 160 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 175 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 132 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 223 w/m
Wouter Catsburg - Wethouder:
- 165 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 368 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 188 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 74 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 156 w/m
Roy Luca - Seyst.nu:
- 184 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 108 w/m
Gerard van Vliet - GroenLinks:
- 157 w/m
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 162 w/m
Hanny Roelofsen - Seyst.nu
Agendapunt 11 Sluiting vergadering
Dick van Ginkel - Voorzitter:
- 93 w/m